Škoda má letos v kalendáři hned několik výročí, mezi kterými se objevuje i 60 let od spuštění výroby praktického bestselleru Octavie Combi. Právě v létě 1961 totiž Škoda rozjela produkci. Zdroj: Škoda

Škoda má letos v kalendáři hned několik výročí, mezi kterými se objevuje i 60 let od spuštění výroby praktického bestselleru Octavie Combi. Právě v létě 1961 totiž Škoda rozjela produkci. | Zdroj: Škoda

Nyní se značka ohlíží do minulosti na vývoj a praktická řešení, kterými nepochybně zaujala celou řadu zákazníků nejen u nás. Zdroj: Škoda

Nyní se značka ohlíží do minulosti na vývoj a praktická řešení, kterými nepochybně zaujala celou řadu zákazníků nejen u nás. | Zdroj: Škoda

První prototyp kombíku v dvoubarevném provedení laku dokončili v závodě Kvasiny už během září 1959. Zdroj: Škoda

První prototyp kombíku v dvoubarevném provedení laku dokončili v závodě Kvasiny už během září 1959. | Zdroj: Škoda

Zadní dveře byly dvoukřídlé, vodorovně členěné. Dolní část v úrovni podlahy navázala na ložnou plochu kufru o objemu až 690 litrů (měřeno po strop). Zdroj: Škoda

Zadní dveře byly dvoukřídlé, vodorovně členěné. Dolní část v úrovni podlahy navázala na ložnou plochu kufru o objemu až 690 litrů (měřeno po strop). | Zdroj: Škoda

Po sklopení nedělených zadních sedadel vznikla ale plocha o rozměrech 1495×1355 mm, a po strop tak bylo – při cestování ve dvou – možné vyskládat až 1050 litrů zavazadel. To vše při velmi kompaktních vnějších rozměrech kombi: 4065×1600×1430 mm. Zdroj: Škoda

Po sklopení nedělených zadních sedadel vznikla ale plocha o rozměrech 1495×1355 mm, a po strop tak bylo – při cestování ve dvou – možné vyskládat až 1050 litrů zavazadel. To vše při velmi kompaktních vnějších rozměrech kombi: 4065×1600×1430 mm. | Zdroj: Škoda

Do dnešního  konceptu simply clever prvků Škody  byste z dnešního pohledu určitě zařadili oddělený prostor pro rezervní kolo, uložené pod podlahou kufru a zpřístupněné samostatným sklopným víkem nad nárazníkem. Zdroj: Škoda

Do dnešního konceptu simply clever prvků Škody byste z dnešního pohledu určitě zařadili oddělený prostor pro rezervní kolo, uložené pod podlahou kufru a zpřístupněné samostatným sklopným víkem nad nárazníkem. | Zdroj: Škoda

Po modernizaci (v roce 1969) nicméně tuto zajímavost značka odstranila. K rezervě se pak dalo dostat sice jen po vyložení části zavazadel, zato se ale omezilo pronikání vlhkosti do „kapsy“ s rezervou.    Zdroj: Škoda

Po modernizaci (v roce 1969) nicméně tuto zajímavost značka odstranila. K rezervě se pak dalo dostat sice jen po vyložení části zavazadel, zato se ale omezilo pronikání vlhkosti do „kapsy“ s rezervou.    | Zdroj: Škoda

Velký zájem v zahraničí, kam mířily asi dvě třetiny produkce kombi, podpořený nedostatkem jiných nových vozů této kategorie na domácím trhu, vedl k rozhodnutí pokračovat v Kvasinách s jejich výrobou i po dubnu 1964. Zdroj: Škoda

Velký zájem v zahraničí, kam mířily asi dvě třetiny produkce kombi, podpořený nedostatkem jiných nových vozů této kategorie na domácím trhu, vedl k rozhodnutí pokračovat v Kvasinách s jejich výrobou i po dubnu 1964. | Zdroj: Škoda

Tehdy mladoboleslavský hlavní závod opustila poslední Octavia Super se stupňovitou zádí a podnik soustředil síly na náběh řady 1000/1100 MB s motorem vzadu. Nicméně i výběhovému kombi se dostávalo péče udržující jeho konkurenceschopnost. Zdroj: Škoda

Tehdy mladoboleslavský hlavní závod opustila poslední Octavia Super se stupňovitou zádí a podnik soustředil síly na náběh řady 1000/1100 MB s motorem vzadu. Nicméně i výběhovému kombi se dostávalo péče udržující jeho konkurenceschopnost. | Zdroj: Škoda

V roce 1966 už do zahraničí mířilo rekordních 72 % kombi, na některých trzích nabízených i v podobě dvoumístných lehkých užitkových vozů se zaslepením druhého a třetího páru bočních oken. Zdroj: Škoda

V roce 1966 už do zahraničí mířilo rekordních 72 % kombi, na některých trzích nabízených i v podobě dvoumístných lehkých užitkových vozů se zaslepením druhého a třetího páru bočních oken. | Zdroj: Škoda

Kromě států sousedících s Československem, především NDR a Maďarska, se stovky modelů prodaly například na britské ostrovy či do Norska, další desítky si našly cestu až do Austrálie nebo na Island.    Zdroj: Škoda

Kromě států sousedících s Československem, především NDR a Maďarska, se stovky modelů prodaly například na britské ostrovy či do Norska, další desítky si našly cestu až do Austrálie nebo na Island.    | Zdroj: Škoda

Další simply clever vychytávkou byla lůžková úprava interiéru, kterou už od roku 1961 nabízely Octavie Combi bez příplatku. Zdroj: Škoda

Další simply clever vychytávkou byla lůžková úprava interiéru, kterou už od roku 1961 nabízely Octavie Combi bez příplatku. | Zdroj: Škoda

Po posunutí sedadel řidiče a spolujezdce zcela vpřed bylo možné sklopit opěradla do takřka vodorovné polohy, takže navazovala na sedáky ve druhé řadě. Zdroj: Škoda

Po posunutí sedadel řidiče a spolujezdce zcela vpřed bylo možné sklopit opěradla do takřka vodorovné polohy, takže navazovala na sedáky ve druhé řadě. | Zdroj: Škoda

Vyjmutá zadní opěradla pak posloužila jako podhlavník. Počínaje modelem 1968 se pohodlí ležících ještě zlepšilo možností sklápět opěradla zadních sedadel kombi nejen vpřed, ale i vzad. Zdroj: Škoda

Vyjmutá zadní opěradla pak posloužila jako podhlavník. Počínaje modelem 1968 se pohodlí ležících ještě zlepšilo možností sklápět opěradla zadních sedadel kombi nejen vpřed, ale i vzad. | Zdroj: Škoda

Rok 1971 byl pro praktický kombík konečnou. V Kvasinách musel uvolnit výrobní kapacitu nastupující Škodě 110 R. Zdroj: Škoda

Rok 1971 byl pro praktický kombík konečnou. V Kvasinách musel uvolnit výrobní kapacitu nastupující Škodě 110 R. | Zdroj: Škoda

Před vánočními svátky tak sjelo z linky poslední kombi s pořadovým číslem 50.244. Neopustilo přitom brány závodu, zůstalo majetkem automobilky. Zdroj: Škoda

Před vánočními svátky tak sjelo z linky poslední kombi s pořadovým číslem 50.244. Neopustilo přitom brány závodu, zůstalo majetkem automobilky. | Zdroj: Škoda

Na další rodinné kombi s okřídleným šípem si však museli zájemci od roku 1971 počkat dalších 22 let, do příchodu Formanu. Zdroj: Škoda

Na další rodinné kombi s okřídleným šípem si však museli zájemci od roku 1971 počkat dalších 22 let, do příchodu Formanu. | Zdroj: Škoda

Dnes už legendární typové označení Octavia Combi se pak na scénu vrátilo v roce 1998 s první generací aktuálně nejprodávanější modelové řady. Zdroj: Škoda

Dnes už legendární typové označení Octavia Combi se pak na scénu vrátilo v roce 1998 s první generací aktuálně nejprodávanější modelové řady. | Zdroj: Škoda

Nyní se značka ohlíží do minulosti na vývoj a praktická řešení, kterými nepochybně zaujala celou řadu zákazníků nejen u nás. Zdroj: Škoda
První prototyp kombíku v dvoubarevném provedení laku dokončili v závodě Kvasiny už během září 1959. Zdroj: Škoda
Zadní dveře byly dvoukřídlé, vodorovně členěné. Dolní část v úrovni podlahy navázala na ložnou plochu kufru o objemu až 690 litrů (měřeno po strop). Zdroj: Škoda
Po sklopení nedělených zadních sedadel vznikla ale plocha o rozměrech 1495×1355 mm, a po strop tak bylo – při cestování ve dvou – možné vyskládat až 1050 litrů zavazadel. To vše při velmi kompaktních vnějších rozměrech kombi: 4065×1600×1430 mm. Zdroj: Škoda
18
Fotogalerie

První Škoda Octavia Combi měla zdarma i lůžkovou úpravu. V zahraničí byla hitem

Původní dvoudveřový kombík byl praktičtější a úspěšnější, než si možná myslíte.

Škoda má letos v kalendáři hned několik výročí, mezi kterými se objevuje i 60 let od spuštění výroby praktického bestselleru Octavie Combi. Právě v létě 1961 totiž Škoda rozjela produkci. Nyní se značka ohlíží do minulosti na vývoj a praktická řešení, kterými nepochybně zaujala celou řadu zákazníků nejen u nás.

První prototyp kombíku v dvoubarevném provedení laku dokončili v závodě Kvasiny už během září 1959. Zadní dveře byly dvoukřídlé, vodorovně členěné. Dolní část v úrovni podlahy navázala na ložnou plochu kufru o objemu až 690 litrů (měřeno po strop). Po sklopení nedělených zadních sedadel vznikla ale plocha o rozměrech 1495×1355 mm, a po strop tak bylo – při cestování ve dvou – možné vyskládat až 1050 litrů zavazadel. To vše při velmi kompaktních vnějších rozměrech kombi: 4065×1600×1430 mm.

Do dnešního konceptu simply clever prvků Škody byste z dnešního pohledu určitě zařadili oddělený prostor pro rezervní kolo, uložené pod podlahou kufru a zpřístupněné samostatným sklopným víkem nad nárazníkem. Po modernizaci (v roce 1969) nicméně tuto zajímavost značka odstranila. K rezervě se pak dalo dostat sice jen po vyložení části zavazadel, zato se ale omezilo pronikání vlhkosti do „kapsy“ s rezervou.   

Velký zájem v zahraničí, kam mířily asi dvě třetiny produkce kombi, podpořený nedostatkem jiných nových vozů této kategorie na domácím trhu, vedl k rozhodnutí pokračovat v Kvasinách s jejich výrobou i po dubnu 1964. Tehdy mladoboleslavský hlavní závod opustila poslední Octavia Super se stupňovitou zádí a podnik soustředil síly na náběh řady 1000/1100 MB s motorem vzadu.

Nicméně i výběhovému kombi se dostávalo péče udržující jeho konkurenceschopnost. V roce 1966 už do zahraničí mířilo rekordních 72 % kombi, na některých trzích nabízených i v podobě dvoumístných lehkých užitkových vozů se zaslepením druhého a třetího páru bočních oken. Kromě států sousedících s Československem, především NDR a Maďarska, se stovky modelů prodaly například na britské ostrovy či do Norska, další desítky si našly cestu až do Austrálie nebo na Island.   

Je libo lůžkovou verzi?

Další simply clever vychytávkou byla lůžková úprava interiéru, kterou už od roku 1961 nabízely Octavie Combi bez příplatku. Po posunutí sedadel řidiče a spolujezdce zcela vpřed bylo možné sklopit opěradla do takřka vodorovné polohy, takže navazovala na sedáky ve druhé řadě. Vyjmutá zadní opěradla pak posloužila jako podhlavník. Počínaje modelem 1968 se pohodlí ležících ještě zlepšilo možností sklápět opěradla zadních sedadel kombi nejen vpřed, ale i vzad.

Rok 1971 byl pro praktický kombík konečnou. V Kvasinách musel uvolnit výrobní kapacitu nastupující Škodě 110 R. Před vánočními svátky tak sjelo z linky poslední kombi s pořadovým číslem 50.244. Neopustilo přitom brány závodu, zůstalo majetkem automobilky.

Na další rodinné kombi s okřídleným šípem si však museli zájemci od roku 1971 počkat dalších 22 let, do příchodu Formanu. Dnes už legendární typové označení Octavia Combi se pak na scénu vrátilo v roce 1998 s první generací aktuálně nejprodávanější modelové řady.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud