Peugeot uvádí na trh novou generaci modelu 3008. Jak jsme zjistili při první jízdě, jde o prostorné auto s řadou zajímavých technických řešení.
Kapitoly článku:
Pryč je doba crossoverů, ať žijí SUV. Lidé od Peugeotu při každé možné příležitosti zdůrazňují, že nová generace vozu Peugeot 2008 nemá s tou starou nic společného. Navíc, je to rozhodně SUV. A to přesto, že možnost pořídit si do tohoto vozu pohon všech kol zůstává zákazníkům odepřena. Později to sice prý bude možné, ale pouze v hybridní verzi. Zadní kola pak roztočí elektřina.
Během tuzemské prezentace tohoto vozu jsme již měli možnost se s tímto vozem svézt. Přiznám se, že při důkladnějším pohledu se nám více líbila záď, která je moderní a uhlazená. Příď je možná až trošku moc členitá, i když tento designový styl si určitě také své příznivce získá.
Nový Peugeot 3008 je poměrně prostorný automobil, což jsme si ověřili posazením 186 centimetrů vysokého redaktora na místo řidiče, nechali ho nastavit sedadlo do správné polohy pro řízení, a vzápětí ho umístili zadní řady. V té chvíli mu před koleny zbývalo osm centimetrů a nad hlavou dokonce deset. Můžeme tedy jednoznačně konstatovat, že v tomto automobilu můžou i na poměrně dlouhou vzdálenost cestovat čtyři nadprůměrně vzrostlí dospělí jedinci.
Kufr v tomto autě s délkou 445 centimetrů je také dostatečný. Výrobce udává v případě jejich objemu hodnotu 520 dm3, případně 591 litrů. V zadních sedadlech jsme nalezli otvor pro prostrčení dlouhých předmětů. Není však moc rozměrný.
Jediné, co se nám uvnitř nelíbilo, je prostor pro nohy před sedadlem spolujezdce. Obě přední sedadla totiž od sebe dělí vysoký a poměrně široký středový tunel a vzhledem k tomu, že je palubní deska natočena směrem k řidiči, zbývá tu mezi tunelem a dveřmi už poměrně málo místa.
Peugeot chce zaujmout bohatší zákazníky než dříve a volí k tomu odpovídající prostředky. Například sériově do tohoto vozu montuje takzvaný virtuální kokpit, který se v jeho případě označuje i-Cockpit. Dosud byl tento prvek vyhrazen jen pro prémiové vozy. Je to vlastně digitální přístrojový štít, na němž je možno si nastavit grafiku zobrazení přístrojových ukazatelů (a třeba) i navigace. Čtyři režimy, mezi kterými se přepíná tlačítkem na volantu, jsou přednastavené od výrobce, pátý je možno si sestavit podle individuálních představ.
Peugeot i u tohoto vozu zůstal u malého volantu, který je posazen nízko a řidič tedy kouká na přístrojový panel nad jeho horní částí. Aby to bylo ještě jednodušší, je teď kromě spodní části zploštělá i ta horní. Vypadá to trošku nezvykle, ale při dvacetikilometrové první seznamovací jízdě to žádné problémy nepřinášelo.
Úplnou novinkou je středová konzola s luxusně vyhlížejícími tlačítky. Volant má menší průměr a stejně jako například v kompaktu 308 je přístrojový štít situován až nad ním.
Další novinkou, a tu lze hodnotit jednoznačně pozitivně, je montáž tlačítek pro ovládání řídícího displeje vozu. Ta například v minimalistickém interiéru Peugeotu 308 chybí a člověk musí nejprve sáhnout na displej aby se vůbec zobrazily možnosti nastavení klimatizace. Tentokrát už je pro tento účel připravené tlačítko – klapka pod vzhůru vysunutým displejem a výdechy klimatizace. Další ovládací prvky jsou pak určeny pro spuštění menu rádia, navigace, nastavení systémů vozu, telefonování, a připojení externích médií. Navíc to vypadá opravdu dobře.
Líbila se nám kvalita zpracování i použité materiály. Dokonce i odhlučnění stopadesátikolového dvoulitrového turbodieselu je na opravdu vysoké úrovni. Ty, kteří mají rádi komfort, potěší (samozřejmě za peníze utracené za vyšší výbavy, případně extra položky v ceníku) například možnost provonění interiéru nebo masáž zabudovaná v sedačkách.
Peugeot 3008 – technická data nabízených motorů |
Motor |
1.2 PureTech |
1.6 THP |
1.6 BlueHDi |
2.0 BlueHDi |
2.0 BlueHDi |
Zdvihový objem [cm3] |
1199 |
1598 |
1560 |
1997 |
1997 |
Největší výkon [kW/min] |
96/5500 |
121/6000 |
88/3500 |
110/4000 |
133/3750 |
Točivý moment [N.m/min] |
230/1750 |
240/1400 |
300/1750 |
370/2000 |
400/2000 |
Převodovka |
6M (6A*) |
6A |
6M (6A*) |
6M |
6A |
Max. rychlost [km/h] |
188 (188) |
191 |
189 (195) |
207 |
207 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,8 (10,5) |
8,9 |
11,2 (11,6) |
9,6 |
8,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] |
5,1 |
5,7 |
4,0 (4,2) |
4,4 |
4,8 |
Cena Access [Kč] |
510.000 |
- |
570.000 |
- |
- |
Cena Active [Kč] |
560.000 |
645.000 |
620.000 |
655.000 |
- |
Cena Allure [Kč] |
600.000 |
685.000 |
660.000 |
695.000 |
- |
Cena GT [Kč] |
- |
- |
- |
- |
895.000 |
*Příplatek za automat činí 50.000 Kč |
Orientačně jsme se zaměřili také na spotřebu. Na krátkém dálničním úseku při dodržování maximální povolené rychlosti 130 kilometrů v hodině palubní počítač ukázal hodnotu 5,7 litru. Motor v tu chvíli točil 2400 otáček. Při svižné jízdě po silnicích nižších tříd protkaných obcemi pak číslo průměrné spotřeby stouplo na 6,3 litru. Podvozek se nám jevil jako dobrý kompromis mezi nastavením pro sportovní a komfortní jízdu. Dané auto mělo přitom namontovaná osmnáctipalcová kola.