33
Fotogalerie

TEST Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line: Bejby nebude sedět v koutě!

Městskou krabičku se sportovním vzhledem asi nebudou všichni brát úplně vážně. V Hyundai i10 se 100koňovým přeplňovaným motorem se však skrývá víc, než se na první pohled zdá.

Radosti
Překvapivě hodně místa uvnitř
Pohodlná sedadla
Bohatá výbava
Skvělé řazení
Starosti
Méně citlivé řízení
Vyšší cena s přeplňovaným motorem
8  /10

Segment nejmenších městských aut pomalu vymírá a miniauta jsou přežitek, hlásalo se ze všech stran do světa. A do toho Hyundai představil novou generaci modelu i10. Letos v září to budou od tohoto výletu do zdánlivě slepé uličky dva roky a data vypovídají o tom, že Hyundai svou snahou udržet minivůz při životě neudělal chybu. Podle údajů Svazu dovozců automobilů u nás bylo loni registrováno 832 kusů modelu i10, což mu vyneslo druhé místo v segmentu za Škodou Citigo. I letos je to zatím dvojka na trhu, ovšem za Toyotou Aygo. A slovy Jaromíra Bosáka pouze o prsa korejské ženy.

Něco se ale musí nechat: zatímco v minulosti jsme městská miniauta vnímali spíše jako „nouzové“ řešení mobility na krátké vzdálenosti, dnes jsou z nich hlavně pořádné stylovky. O pozici Fiatu 500 na výsluní stylovek není sporu, ze stálic můžeme zmínit třeba Volkswagen up! GTI a zajímavý jistě bude i připravovaný crossover od Toyoty, zatím nazvaný Aygo X Prologue. Ten je mimochodem jedním z důkazů, že tady s námi městská miniauta budou ještě dlouho, jen už zřejmě ne taková, na jaké jsme celé roky zvyklí.

Je to fejk, ale povedený

Asi jste si všimli, že miniauta už dnes rozhodně nejsou levná. Nejlevnější Hyundai i10 v akci (-40.000 Kč) stojí jen o deset tisíc méně než základní Dacia Sandero (pravda, ta nemá ani lakované nárazníky), za poslední roky se toho ale změnilo hodně a fakt, že auto na délku neměří ani 3,7 metru, nutně nemusí znamenat, že se do něj vejde jen drobná řidička s čivavou. On je totiž Hyundai i10 v jádru až překvapivě dospělé auto.

Jasně, v linii N Line Style, v níž by bez akční slevy 40.000 Kč stál bez desetikoruny 430 tisíc, vypadá trochu jako parodie na sporťák, naprosto stejně ale vnímám všechny ostatní GT-, R- a jiné „lajny“. Od ostatních verzí se i10 N Line liší úplně novou maskou chladiče s proužky denního svícení, má sportovněji střižené nárazníky, přední lízátko a zadní difuzor jsou zvýrazněny červenou linkou a nechybí ani dvojitá koncovka výfuku. I kola jsou speciální – šestnáctky má pouze N Line a nejvtipnější na nich je středová polička připomínající centrální matici.

Zvenku jde jenom o to udělat co největší dojem, což vychází, byť se autaři budou nad některými detaily možná trochu pochechtávat. Stačí se však posadit za volant a pevně věřím, že i ti největší dobírači začnou tohle prtě brát vážně. Na rozdíl od Toyoty Aygo či Volkswagenu up! uvnitř nenajdete odhalené plechy, plasty jsou tvrdé jako kámen, ale díky velkému dotykovému displeji infotainmentu, červeným detailům (výdechy ventilace, prošívání volantu) a „enkové“ hlavici řadicí páky to uvnitř vypadá hodnotně.

Kdo někdy zažil jízdu v Toyotě Aygo nebo Volkswagenu up!, ten ví, že je musíte fakt hodně milovat, abyste s nimi vyrazili na delší výlet. V i10 vám to ale vadit nebude. Nemá totiž úzké a krátké sesle, ale rozměrná a pohodlná sedadla, za která by se nemusela stydět ani o dvě třídy větší „třicítka“. Volant je nastavitelný pouze výškově, takže pozice k řízení bude pro spoustu řidičů kompromisem, s tím se ale musí v daném segmentu počítat.

Jinak je tady ale vše, na co jste zvyklí z větších modelů: multifunkční volant, tempomat, hlasové ovládání, automatická klimatizace, indukční nabíječka, což je mimochodem jediná odkládací schránka v interiéru, v níž odložené drobnosti nedrnčí, navigace, vyhřívání předních sedadel a volantu, konektivita Apple CarPlay a Android Auto či zadní parkovací kamera. Navíc spoustu jmenovaných prvků má zkoušená verze N Line už ve standardu.

Jaký je ale smysl takového auta? Je pro lidi, kteří chtějí komfortní výbavu známou z vyšších segmentů, ale z jakéhokoliv důvodu nechtějí vůz vyššího segmentu. Vždyť se tam nikdo nevejde, řeknete si, jenže to není pravda – měřím 190 cm a „za sebe“ se vejdu! Kdyby bylo nejhůř, čtyři vysoké cestující i10 převeze. Nebo pět malých, protože na rozdíl od Volkswagenu up! či Fiatu 500 je Hyundai i10 homologován jako pětimístný.

Nakonec ani kufr není marný. V základu pojme solidních 252 litrů a 1050 litrů získáte po sklopení zadních opěradel. To je pro představu dost na to, abyste bezpečně převezli například čtyři kompletní 17palcová kola. Drobnosti se vejdou pod podlážku, kde nechybí ani standardně dodávaná dojezdová rezerva. Co potřebujete víc?

Pokračování 2 / 3

Snaživý motor a boží řazení

Přeplňovaný motor 1.0 T-GDI je v případě modelu i10 vyhrazen jen výbavám N Line a N Line Style (zkoušená). V 4500 otáčkách za minutu má výkon 74 kW a točivý moment 172 N.m je k dispozici v 1500 otáčkách, jedinou možností je pětistupňová manuální převodovka, a kdo by nechtěl turbo, ten může sáhnout po atmosférické dvanáctistovce o výkonu 68 kW. Cenový rozdíl mezi těmito motory je 30.000 Kč ve prospěch atmosféry, s turbem ale budete mít toho pravého „jednorožce“.

Jen dobře zvažte důvod koupě takového auta. Pokud máte v plánu hlavně jízdy po městě, atmosféra bude lepší, protože turbomotor pod patnácti sty otáček nejede a duní. Vyhovuje mu střední pásmo, v němž si s tunovou krabičkou pohrává a ta statečně ukazuje záda i mnohem silnějším autům. Samozřejmě jenom dočasně, protože litr nelze ždímat donekonečna, i tak mě ale bavilo sledovat ve zpětném zrcátku udivené obličeje řidičů, kteří takový odpich a švih od i10 nečekali.

O zkoušené verzi N Line nelze hovořit jako o miniaturním ostrém hatchbacku. Je to jenom sportovní paket, což je ale na druhou stranu dobře. Auto má kratinký rozvor, relativně velká kola, a kdyby ještě utáhli podvozek, dost možná by se z něj stala uskákaná koza. Vy si místo toho za volantem připadáte jako v o třídu větším hatchbacku, užíváte si krátké a přesné řazení, a když dojde na dlouhé dálniční tahy, nebudete rozlámaní už po hodině řízení.

Odhlučnění kabiny je o parník lepší než u konkurence, pohodlí je na úrovni vyšší třídy, a nebýt méně přesného řízení a malých ovládacích sil pedálů, užil bych si i rychlejší přesuny po okreskách. Je to živé auto, rychle mění směr a dobře brzdí, chybí mu ale více preciznosti. A to je přesně ta přidaná hodnota, která sportovní deriváty odlišuje od linií, které se jako sportovní pouze tváří.

V rámci osobní výzvy jsem s oturbenou „desítkou“ vyrazil napříč republikou a absolutně ničeho jsem nelitoval. Dálniční stotřicítka na pětku znamená 3000 otáček a spotřeba se v takové případě pohybuje kolem šesti litrů. Když to vezmete po okreskách, spadnete i pod pět litrů, a budete-li si chtít jízdu maximálně užít, nepůjdete přes osm. A to se dá.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Hyundai i10 pro mě byl jedním z velkých překvapení tohoto roku. Čekal jsem krabičku, která se bude na nerovnostech natřásat a dobrý dojem vzbudí hlavně sportovnějším vzhledem linie N Line. Místo toho jsem se ale svezl s překvapivě dospělým autem, za jehož vlastnosti by se nemusely stydět ani hatchbacky vyšších segmentů.

Stačí se posadit za volant a dojde vám, že to není ošizené auto. Interiér vypadá hodnotně, výbava je bohatá, přední sedadla jsou široká a pohodlná a na nedostatek prostoru si nebudou stěžovat ani vyšší cestující. Vadit může pouze výškové nastavení volantu, z pozice řidiče jde ale o jediný výrazný kompromis.

Motor 1.0 T-GDI o výkonu 100 koní je vyhrazen pouze verzi N Line a s lehkým autíčkem si pohrává. Ve středních otáčkách je příjemně živý, je spárovaný se skvělou manuální převodovkou a může mít velice nízkou spotřebu paliva. Přeplňovaný Hyundai i10 však stojí nejméně 370.000 Kč. Cena vozu na fotkách se přehoupla přes 430.000 Kč, a to musíme brát v potaz i akční slevu 40.000 Kč. I když pak budete na i10 nahlížet jakkoliv, je to prostě dost.

Hyundai i10: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   229.990 Kč (1.0i/49 kW Start)
Cena s testovaným motorem a výbavou 389.990 Kč (1.0 T-GDI/73 kW N Line Style)
Cena testovaného vozidla           432.890 Kč (1.0 T-GDI/73 kW N Line Style)

Technické údaje: Hyundai i10

Rok • stupeň výbavy
2021 • N Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 998 cm3
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
74 kW (100 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
172 Nm při 1 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,5 s
Nejvyšší rychlost
185 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
252 l • 1 050 l
Objem palivové nádrže
36 l
Hmotnost: provozní • celková
1 120 kg • 1 470 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,8 • 5,2 • 5,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 425 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 467 mm • 1 478 mm
Rozměr pneumatik
195/45 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
3 675 × 1 680 × 1 483 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 16palcová kola, dojezdová rezerva, mlhovky, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, automatická klimatizace, kožený volant, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat, zadní parkovací senzory, couvací kamera, vyhřívání volantu a předních sedadel, indikční nabíječka chytrých telefonů, multimediální systém s 8" dotykovou obrazovkou, Android Auto a Apple CarPlay, bluetooth handsfree a další.

Volitelná výbava: Paket Premium N Line: kontrastní střecha, fixační síť zavazadelníku, navigace, rozpoznávání dopravních značek (30.000 Kč), metalíza (12.900 Kč).

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud