Škoda Citigo - 274 900 Kč

Škoda Citigo - 274 900 Kč

Seat Mii - 279 900 Kč

Seat Mii - 279 900 Kč

Volkswagen Up! - 302 900 Kč

Volkswagen Up! - 302 900 Kč

Fiat Panda - 335 900 Kč

Fiat Panda - 335 900 Kč

Fiat Punto - 344 900 Kč

Fiat Punto - 344 900 Kč

Fiat Qubo - 345 900 Kč

Fiat Qubo - 345 900 Kč

Opel Combo Tour - 441 118 Kč

Opel Combo Tour - 441 118 Kč

Škoda Octavia - verze před faceliftem stojí 448 900 Kč, po faceliftu je o 12 000 Kč dražší

Škoda Octavia - verze před faceliftem stojí 448 900 Kč, po faceliftu je o 12 000 Kč dražší

Fiat 500 L Living - 453 000 Kč

Fiat 500 L Living - 453 000 Kč

Seat Leon ST - 467 900 Kč

Seat Leon ST - 467 900 Kč

Škoda Octavia Combi - do faceliftu ji bylo možno pořídit od 481 900 Kč, po něm stojí 495 900 Kč

Škoda Octavia Combi - do faceliftu ji bylo možno pořídit od 481 900 Kč, po něm stojí 495 900 Kč

Fiat Dobló Panorama - 493 000 Kč

Fiat Dobló Panorama - 493 000 Kč

Volkswagen Golf - do faceliftu za 507 900 Kč, po něm o deset tisíc dráže

Volkswagen Golf - do faceliftu za 507 900 Kč, po něm o deset tisíc dráže

Volkswagen Caddy - 519 884 Kč, prodloužená verze Maxi je za 602 258 Kč

Volkswagen Caddy - 519 884 Kč, prodloužená verze Maxi je za 602 258 Kč

Volkswagen Golf Variant - do modernizace byla její cenovka nastavena na 537 900 Kč, po ní na 547 900 Kč.

Volkswagen Golf Variant - do modernizace byla její cenovka nastavena na 537 900 Kč, po ní na 547 900 Kč.

Opel Zafira - 555 900 Kč

Opel Zafira - 555 900 Kč

Audi A3 Sportback - 681 900 Kč

Audi A3 Sportback - 681 900 Kč

Mercedes-Benz B - 719 950 Kč

Mercedes-Benz B - 719 950 Kč

Seat Mii - 279 900 Kč
Volkswagen Up! - 302 900 Kč
Fiat Panda - 335 900 Kč
Fiat Punto - 344 900 Kč
18
Fotogalerie

Koupit teď auto na CNG? Máme sedm argumentů pro a stejný počet proti

Může se zdát, že trh s vozy na zemní plyn přešlapuje na místě. Nejasné jsou signály vysílané z automobilek, naopak plynárenské společnosti se snaží, seč mohou a pohon CNG propagují na každém kroku. Shrnuli jsme tedy důvody, které motivují, a které naopak odrazují od koupi takového vozu.

Kapitoly článku:


V loňském roce se na problematiku aut na CNG poněkud pozapomnělo. Zejména kvůli tomu, že klasická ropná paliva byla nejlevnější za posledních šest let.

Jenže benzin i nafta teď už stojí opět více a velké zlevnění se dá očekávat jen stěží. Pro další vývoj bude rozhodující další pohyb cen ropy na světových trzích, vývoj kvótovaných cen jednotlivých druhů motorových paliv a vývoj kurzu koruny vůči dolaru.

Atraktivita alternativních pohonných hmot je od počátku dána především daňovým zvýhodněním. CNG bylo zpočátku od spotřební daně zcela osvobozeno. V současnosti je CNG jako pohonná hmota zatížena spotřební daní, která činí 0,70 Kč/m3. Snížená spotřební daň je v souladu s dobrovolnou dohodou mezi vládou ČR a plynárenskými společnostmi plánována do konce roku 2020, zároveň však podle výstupů z Národního akčního plánu Čistá mobilita v současnosti probíhají jednání s cílem prodloužit sníženou spotřební daň pro CNG do doby dosažení 10% podílu na trhu PHM.

Situace je závislá i na předpisech EU. A ani zde není příliš jasno a tři roky před koncem programu finanční podpory nedokáže EU sdělit, kudy se budou cesty CNG ubírat. Automobilky, které teď netuší, zda-li budou jejich CNG modely bez příslušné podpory konkurenceschopné, nehodlají příliš investovat do vývoje nových modelů. Právě to je důvod, proč je nyní na trhu poměrně omezená nabídka těchto aut. Volkswagen dříve nabízel pohon CNG u modelů Passat či Touran, v jejich nových generacích již ale chybí. Největší výběr je v současnosti u Fiatu.

Pojďme si teď nejprve projít důvody, které myšlenku aut na CNG podporují:

1) Ušetříte za palivo

 Asi největším lákadlem pohonu CNG jsou jeho nízké náklady na cestování. Spotřeba se v běžném provozu vejde pod 4 kg/100 km, přičemž cena za 1 kg zemního plynu osciluje kolem 26 Kč. Někteří výrobci uvádějí tabulkové spotřeby klesající i pod 3,5 kg/100 km, ale pro takový výsledek už to chce mít opravdu lehkou nohu. Při takových hodnotách lze jezdit se CNG s výsledkem 1 Kč na 1 ujetý kilometr, což je výrazně méně než v případě benzinového či dieselového auta, u kterých se jezdí za 1,6, respektive i více než 2 Kč/km.

2) Dojedete daleko

Vozy využívající pohonu na zemní plyn jsou konstruovány jako bivalentní – tedy umožňující pohon jak na zemní plyn, tak i benzin. Kombinace obou pohonů, respektive zásob paliva, umožňuje většinou velký dojezd. Zejména u modelů koncernu VW (Seat Leon, VW Golf, Škoda Octavia apod.). Škoda Octavia disponuje dokonce třemi nádržemi, dvě lahve na CNG jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, třetí je plnohodnotná benzinová. Dojezd při dodržení tabulkových hodnot tak v kombinaci obou pohonů sahá až na 1370 km. Naše zkušenost ukazuje, že tisícovka kilometrů je bez problémů dosažitelná.

3) Pomůžete přírodě

Asi nikdo z nás nechce dýchat znečištěný vzduch a dusit se ve smogem zaneřáděných městech. Ruku na srdce, emise ale u nás hrají při výběru vozu často podřadnou roli. A absence podpory ze strany státu tomu ještě nahrává. Faktem ale je, že emise vozů CNG jsou v porovnání s běžnými palivy nejnižší. Zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon v rámci běžně dostupných fosilních paliv. V porovnání s benzínem přináší až o 30 % nižší emise CO2, o 75 % nižší emise CO a až o 80 % nižší emise aromatických uhlovodíků. Tato čísla jsou ještě zajímavější v porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 % nižší emise CO a o 80 % nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků.

4) Potěšíte firmu

Pokud dává pohon CNG smysl soukromníkovi, který ročně najede alespoň 20 000 km, ještě větší úspory znamená zemní plyn pro firmy, jejichž vozový park čítá vícero aut a ty povětšinou disponují i většími ročními nájezdy. Automobily s pohonem CNG jsou navíc podle § 3, zákona č. 16/1993 Sb. zcela osvobozeny od platby silniční daně.

5) Až dojde nafta

Zkratka CNG značí „compressed natural gas“, tedy stlačený přírodní, či chcete-li zemní plyn. Ten, na rozdíl od LPG, nevzniká při zpracování ropy. Jeho hlavní složkou je metan (obvykle přes 90 %) a etan (1 - 6 %) a podle některých odhadů činí jeho celosvětové zásoby 511 tisíc miliard kubických metrů, což odpovídá zásobám až na 200 let. Zajímavostí zemního plynu jako paliva je i fakt, že jeho oktanové číslo dosahuje hodnoty až 130. Motor vozu je tak mnohem odolnější proti vzniku detonačního spalování, což umožňuje konstruktérům zlepšovat jeho účinnost cestou zvyšování kompresního poměru.

6) Komfortní řešení

Vozy s tovární přestavbou na CNG jsou uživatelsky maximálně vychytané. Zástavba nezabírá prostor v zavazadlovém prostoru, plnící ventil je uschován pod víčkem k hrdlu běžné nádrže a k přepínání mezi jednotlivými palivy dochází zcela automaticky. Řidič navíc ocení tichý a kultivovaný chod motoru i dostupné informace o spotřebě každého z pohonů či dojezdu.

7) Bonus navrch

Velkým tématem bylo s příchodem nové generace modelu Octavia využití vlečené zadní nápravy. Modely s pohonem CNG už disponují v základu víceprvkovou zadní nápravou, která je jinak vyhrazena pro motorizace s výkonem přesahujícím 110 kW, případně modelům s pohonem všech kol.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud