V roce 1985 se legendární Tony Viana a mechanik Kobus van der Watt pustili do unikátního projektu, který spočíval v přetvoření jihoafrického BMW řady 7 do nástroje na okruhové závody. Zdroj: BMW

V roce 1985 se legendární Tony Viana a mechanik Kobus van der Watt pustili do unikátního projektu, který spočíval v přetvoření jihoafrického BMW řady 7 do nástroje na okruhové závody. | Zdroj: BMW

Konkrétně šlo o generaci E23, tedy úplně tu první, která se vyráběla od roku 1977 do roku 1986. Zdroj: BMW

Konkrétně šlo o generaci E23, tedy úplně tu první, která se vyráběla od roku 1977 do roku 1986. | Zdroj: BMW

Pod kapotou BMW 745i se nacházel agregát s označením M88/3 (varianta M88/1 je známá ze závodní M1). Zdroj: BMW

Pod kapotou BMW 745i se nacházel agregát s označením M88/3 (varianta M88/1 je známá ze závodní M1). | Zdroj: BMW

Vedle jihoafrické sedmičky se dával především do BMW M5 (generace E28) a také do BMW M635 CSi.  Zdroj: BMW

Vedle jihoafrické sedmičky se dával především do BMW M5 (generace E28) a také do BMW M635 CSi.  | Zdroj: BMW

Tento motor v sedmičce však vůbec být neměl, dle některých zdrojů byl do vozu osazen kvůli problematickým dodávkám prvního přeplňovaného motoru M102, který najdete v verzích 745i na ostatních trzích. Zdroj: BMW

Tento motor v sedmičce však vůbec být neměl, dle některých zdrojů byl do vozu osazen kvůli problematickým dodávkám prvního přeplňovaného motoru M102, který najdete v verzích 745i na ostatních trzích. | Zdroj: BMW

24ventilový řadový šestiválec M88 prošel před nasazením na trať řadou úprav. Zdroj: BMW

24ventilový řadový šestiválec M88 prošel před nasazením na trať řadou úprav. | Zdroj: BMW

Jeho výkon byl vyladěný na 340 kW (450 koní) v rozmezí 7500 až 8250 otáček.  Zdroj: BMW

Jeho výkon byl vyladěný na 340 kW (450 koní) v rozmezí 7500 až 8250 otáček.  | Zdroj: BMW

Síla se přenášela na zadní kola pomocí pětistupňové manuální převodovky Getrag.  Zdroj: BMW

Síla se přenášela na zadní kola pomocí pětistupňové manuální převodovky Getrag.  | Zdroj: BMW

Nádrž na 75 litrů paliva zůstala totožná se sériovým vozem, stejně jako palivové čerpadlo Bosch. Zdroj: BMW

Nádrž na 75 litrů paliva zůstala totožná se sériovým vozem, stejně jako palivové čerpadlo Bosch. | Zdroj: BMW

Pružiny byly od společnosti H&R, tlumiče zase od Bilsteinu. Vpředu byly 30centimetrové brzdy AP Racing, zatímco vzadu sériové.  Zdroj: BMW

Pružiny byly od společnosti H&R, tlumiče zase od Bilsteinu. Vpředu byly 30centimetrové brzdy AP Racing, zatímco vzadu sériové.  | Zdroj: BMW

O kontakt s vozovkou se starala šestnáctipalcová kola BBS. Zdroj: BMW

O kontakt s vozovkou se starala šestnáctipalcová kola BBS. | Zdroj: BMW

Samozřejmostí byl pak i samosvorný diferenciál a sportovní výfukové potrubí od Van Der Linde Systems. Zdroj: BMW

Samozřejmostí byl pak i samosvorný diferenciál a sportovní výfukové potrubí od Van Der Linde Systems. | Zdroj: BMW

Jihoafrické BMW přihlásilo závodní 745i do závodů cestovních vozů pro rok 1985. Zdroj: BMW

Jihoafrické BMW přihlásilo závodní 745i do závodů cestovních vozů pro rok 1985. | Zdroj: BMW

Za volant se posadil Tony Vania a čekala ho těžká konkurence v podobě Alfy Romeo GTV či Fordu Sierra XR8 (homologační speciál s motorem V8 z mustangu). Zdroj: BMW

Za volant se posadil Tony Vania a čekala ho těžká konkurence v podobě Alfy Romeo GTV či Fordu Sierra XR8 (homologační speciál s motorem V8 z mustangu). | Zdroj: BMW

Tony však nejenže sezónu vyhrál, ale ještě stanovil rekord na tratích Kyalami a Zwartkops. Zdroj: BMW

Tony však nejenže sezónu vyhrál, ale ještě stanovil rekord na tratích Kyalami a Zwartkops. | Zdroj: BMW

Schválně se podívejte na níže přiložené video, jaké krásné souboje se tam odehrávali a červené BMW bylo většinou v hlavní roli. Zdroj: BMW

Schválně se podívejte na níže přiložené video, jaké krásné souboje se tam odehrávali a červené BMW bylo většinou v hlavní roli. | Zdroj: BMW

V roce 2006 prošel vůz kompletní restaurací a dokonce se vrátil na závodní dráhu. Zdroj: BMW

V roce 2006 prošel vůz kompletní restaurací a dokonce se vrátil na závodní dráhu. | Zdroj: BMW

Dnes ho vlastní tvůrcův přítel Paolo Cavalieri. Tony Viana zemřel v roce 1993 na rakovinu. Zdroj: BMW

Dnes ho vlastní tvůrcův přítel Paolo Cavalieri. Tony Viana zemřel v roce 1993 na rakovinu. | Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

 Zdroj: BMW

| Zdroj: BMW

Konkrétně šlo o generaci E23, tedy úplně tu první, která se vyráběla od roku 1977 do roku 1986. Zdroj: BMW
Pod kapotou BMW 745i se nacházel agregát s označením M88/3 (varianta M88/1 je známá ze závodní M1). Zdroj: BMW
Vedle jihoafrické sedmičky se dával především do BMW M5 (generace E28) a také do BMW M635 CSi.  Zdroj: BMW
Tento motor v sedmičce však vůbec být neměl, dle některých zdrojů byl do vozu osazen kvůli problematickým dodávkám prvního přeplňovaného motoru M102, který najdete v verzích 745i na ostatních trzích. Zdroj: BMW
37
Fotogalerie

Věděli jste, že první BMW 7 závodilo? V Jižní Africe dokonce vyhrálo šampionát

Legendárních vozů značky BMW bychom mohli najít desítky. Vyčnívat mezi nimi není jednoduché, ale tomuhle se to daří.

V roce 1985 se legendární Tony Viana a mechanik Kobus van der Watt pustili do unikátního projektu, který spočíval v přetvoření jihoafrického BMW řady 7 v nástroj na okruhové závody. Konkrétně šlo o generaci E23, tedy úplně tu první, která se vyráběla od roku 1977 do roku 1986.

Pod kapotou BMW 745i se nacházel agregát s označením M88/3 (varianta M88/1 je známá ze závodní M1). Vedle jihoafrické sedmičky se dával především do BMW M5 (generace E28) a také do BMW M635 CSi. Tento motor v sedmičce však vůbec být neměl, dle některých zdrojů byl do vozu osazen kvůli problematickým dodávkám prvního přeplňovaného motoru BMW M102, který najdete v 745i na ostatních trzích.

24ventilový řadový šestiválec M88 prošel před nasazením na trať řadou úprav. Jeho výkon byl vyladěný na 340 kW (450 koní) v rozmezí 7500 až 8250 otáček. Síla se přenášela na zadní kola pomocí pětistupňové manuální převodovky Getrag. Nádrž na 75 litrů paliva zůstala totožná se sériovým vozem, stejně jako palivové čerpadlo Bosch.

Pružiny byly od společnosti H&R, tlumiče zase od Bilsteinu. Vpředu byly 30centimetrové brzdy AP Racing, zatímco vzadu sériové. O kontakt s vozovkou se starala 16palcová kola BBS. Samozřejmostí byl pak i samosvorný diferenciál a sportovní výfukové potrubí od Van Der Linde Systems.

Jihoafrické BMW přihlásilo závodní 745i do závodů cestovních vozů pro rok 1985. Za volant se posadil Tony Vania a čekala ho těžká konkurence v podobě Alfy Romeo GTV či Fordu Sierra XR8 (homologační speciál s motorem V8 z mustangu). Tony však nejenže sezónu vyhrál, ale ještě stanovil rekord na tratích Kyalami a Zwartkops.

Schválně se podívejte na níže přiložené video, jaké krásné souboje se tam odehrávaly. Červené BMW bylo většinou v hlavní roli. V roce 2006 prošel vůz kompletní renovací, a dokonce se vrátil na závodní dráhu. Dnes ho vlastní tvůrcův přítel Paolo Cavalieri. Tony Viana zemřel v roce 1993 na rakovinu.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud