| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition | Foto: David Rajdl

| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl
| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl
| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl
| Toyota RAV4 Hybrid Black Edition Foto: David Rajdl
33
Fotogalerie

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

Radosti
Výborná dynamika
Slušná spotřeba
Bytelný a prostorný interiér
Bohatá výbava
Starosti
Elektronické vnitřní zpětné zrcátko při jízdě v noci
Průměrný výkon světlometů
Vysoká cena za dojezdovou rezervu
9  /10

Zanedlouho to budou dva roky, co pátá generace Toyoty RAV4 dorazila na český trh. Od té doby nás o svých vlastnostech přesvědčila hned dvakrát: nejdříve coby čtyřkolka s benzinovým motorem kombinovaným s převodovkou CVT, a poté jako nadupaný hybrid s předním pohonem a snad veškerou myslitelnou výbavou.

Každá z dříve testovaných verzí měla něco do sebe a zákazníci to dobře vědí. Však si také Toyota RAV4 v přesyceném segmentu středních SUV za prvních 10 měsíců letošního roku připsala 1225 registrací (data SDA), což je výsledek, o kterém si třeba Peugeoty 3008 a 5008, Ford Kuga či Nissany Qashqai a X-Trail mohou nechat zdát. Že nemá v RAV4 v nabídce naftový motor, není překážkou. Stačí se znova podívat do statistik SDA, abychom zjistili, že třeba u Hyundaie Tucson, Kie Sportage, Seatu Ateca či Volkswagenu Tiguan v registracích vedou benzinové verze.

Akční ravka budí dojem

Důvody, pro které máme ravku znova v testu, jsou dva: jednak jsme nevyzkoušeli hybridní čtyřkolku, která má hned tři motory, ale hlavně nedávno dorazila na český trh v akční verzi Black Edition, kterou jsem si v jednom z dřívějších článků dovolil nazvat nejčernější ravkou. Má černý lak karoserie, černá litá 19palcová kola, černou mřížku chladiče, dokonce i celočerný interiér. Kouknete-li se do katalogu Toyoty RAV4, nebyl by problém si velmi podobnou konfiguraci sestavit samostatně, k naprosto stejnému výsledku byste se ale bez přelakování kol načerno (stejný design má i vrcholná linie Executive, barva je však stříbrná) nedostali.

Toyota RAV4 Black Edition vychází z linie Selection, která dosud platila za druhou nejvybavenější verzi nabídky. Nad rámec už tak bohaté výbavy (litá 18palcová kola, polokožené čalounění, vyhřívaná sedadla, projektorové Bi-LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování…) navrch přidává o palec větší kola, digitální vnitřní zpětné zrcátko, audio JBL s devíti reproduktory, zesilovačem a subwooferem a samozřejmě kompletně černé zbarvení.

Oproti linii Selection si připlatíte 50.000 Kč a stejně jako ona je i Black Edition dostupná jen s hybridním pohonem. Na kolik pak tedy zkoušená nejčernější ravka s hybridem a pohonem všech kol vyjde? Na to jsou vlastně dvě odpovědi. Podle běžného ceníku na 1.154.900 Kč, předokolka je o 50.000 Kč levnější. Existuje však ještě akční ceník, v němž najdete hybridní čtyřkolku Black Edition za 1.069.900 Kč, tedy se zvýhodněním 85.000 Kč v porovnání s běžným ceníkem. Kdo by chtěl nejčernější ravku pouze s předním pohonem, nechť se řídí běžným ceníkem, v němž najde částku 1.104.900 Kč.

Nepředpokládám, že by teď někdo naběhnul do autosalonu Toyota a řekl „dejte mi tohle auto za tu vyšší cenu,“ proto se i v cenovém přehledu na konci článku řídím akční nabídkou platnou od 1. září do odvolání. Importér k bohaté základní výbavě přihodil dojezdové rezervní kolo za nekřesťanských 13.000 Kč a měl hotovo. Když pominu prvky, jako jsou prahové lišty, boční nášlapy si střešní příčníky, Black Edition už není čím dalším vybavit. Střešní okno, které je dostupné pro linie Selection a Executive, totiž akční verze nenabízí. Celkem jsme v tom tedy za 1.082.900 Kč, což není špatné, vezmeme-li v potaz, že se bavíme o středně velkém SUV s téměř maximální výbavou, pohonem všech kol, výkonem přes 220 koní, a navíc ve speciální edici.

Díky za ty dary!

Toyota RAV4 se v průběhu svého života přizpůsobovala trhu. Vyráběla se i s třídveřovou karoserií, měla féšáckou rezervu na víku kufru, v letech 1997 až 2003 a 2012 až 2014 se dokonce dělala v elektrické verzi, čímž brutálně předběhla svou dobu. Nakonec se vyvinula v běžné SUV, jak jej známe dnes. Vznikla v době, kdy už evropské automobilky ubíraly klasická tlačítka ve prospěch dotykových displejů a vyznavačům klasiky „vyrobily“ pár vrásek a čele. RAV4 se ale drží starých zvyků, a to je jenom dobře!

Co tím mám na mysli? Stačí se podívat na nízký panel klimatizace s velkými koly pro nastavení teploty. Navíc s gumovou povrchovou úpravou, která je příjemná na dotek a funguje, i když máte mastné prsty. Tlačítka okolo dotykového displeje jsou sice mrňavá, ale aspoň nějaká, a přestože digitální prostředí nevypadá úplně moderně, rychle si práci s ním osvojíte.

Stejné je to i s digitálním přístrojovým štítem, jehož zobrazení lze nastavit, pokud se vůz nehýbe. Potřebujete k tomu jen tlačítka v kruhovém seskupení na levém rameni volantu. Chcete-li vyhřívat volant a čelní sklo nebo zapnout automatické přepínání dálkových světel, nahmatejte tlačítka před levým kolenem řidiče. Zpoza volantu moc vidět nejsou, jakmile si ale zvyknete na to, kde jsou, nemusíte ani na vteřinu odklonit zrak od silnice. Uznávám, že některé prvky vypadají trochu zastarale (třeba tlačítka pro zapnutí a vypnutí vyhřívání sedadel), to je ale japonský styl a přijde mi pořád lepší než lovit něco v infotainmentu nebo poklepávat na dotykové lišty jako u některých Němců.

Že je interiér ravky prostorný, bytelný a kvalitně vyrobený, jistě řešily už spousty kolegů přede mnou, naše zadky se ale liší kus od kusu. Jako člověk, který mívá problémy s ploténkami a je extrémně háklivý na rozměry a tuhost výplní sedadel, ravku oceňuji, protože ani po čtyřech hodinách jízdy v jednom kuse jsem neměl potřebu se protahovat. Přední sedadla jsou navíc velmi hezká na pohled a fakt, že nemají prodlužovatelné sedáky, mi v praxi vlastně nevadil. Standardní délka je pro 190 cm vysokého řidiče ve vztahu k podepření stehen tak akorát.

Dost místa je i vzadu, oceňují velký nástupní prostor a úhel otevírání dveří. Nakonec úplně stačí i kufr o objemu 580 litrů. Jasně, na Peugeot 5008, Volkswagen Tiguan či Škodu Kodiaq to nestačí, v praxi si ale není na co stěžovat, navíc mezigeneračně registrujeme zvětšení objemu o 79 litrů. Podlážka je bytelná a oboustranná, jen ta omyvatelná část klouže jako led. Pod ní se pohodlně vejde rezerva, povinná výbava i hever, subwoofer audiosystému JBL našel místo na levé straně kufru. Když to shrnu, bavíme se o prostorném SUV se skvělou výbavou, dostatečně velkým kufrem a za férovou cenu. Ale co ten hybridní pohon?

Pokračování 2 / 3

Od sedmi a půl k šesti

Toyota našla pro hybridní pohon se základem v dvou a půl litrovém spalovacím motoru široké využití. Má jej SUV RAV4, nový highlander, kde má o něco vyšší výkon, sedan Camry a Lexusy NX a ES. Atmosférická jednotka Hybrid Dynamic Force spoléhá na přímé i nepřímé vstřikování paliva, proměnné časování ventilů, pracuje v Atkinsonově cyklu, v 5700 otáčkách za minutu má výkon 131 kW (176 koní) a točivý moment 221 N.m je dostupný v rozmezí 3600 až 5200 otáček za minutu.

Bez ohledu na to, zda se bavíme o předokolce nebo čtyřkolce, spalovacímu motoru pomáhá elektromotor s výkonem 88 kW. Zkoušená čtyřkolka pak má ještě zadní elektrický „přístrk“ (výkon činí 40 kW), s kombinovaným výkonem 163 kW pak předokolku převyšuje o 3 kW a má i lepší dynamiku. Z nuly na stovku zrychlí za 8,1 sekundy a utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 1650 kg (8,4 sekundy a 800 kg u předokolky). Jen tak mimochodem se jedná o nejlépe zrychlující verzi celé nabídky.

Bavíme se o hybridu čtvrté generace, u nějž Toyota zúročila dvacetileté zkušenosti v oblasti těchto pohonů. Hybridní planetová převodovka e-CVT se při kickdownu stále zcela nevyrovná klasickým měničovým automatům, vyžene motor do otáček a ten spustí monotónní hučení, pohon v ravce je ale skvěle odhlučněný a posádku neruší. Navíc 163 kW není malý výkon, takže při předjíždění nemusíte motoru tolik šlapat na krk. Po uvolnění plynu a ustálení rychlosti motor ztichne a jízda není o nic méně příjemná než například s benzinovým tugianem s převodovkou DSG. Pokud jste se hybridním toyotám vyhýbali pouze kvůli strachu z vyšší hlučnosti pohonu na dálnici, přinejmenším v případě nové ravky můžete být naprosto klidní.

Výhodou nového hybridní systému je schopnost využívat pouze elektrickou energii i při vyšších rychlostech než při pouhém popojíždění v kolonách. Při rozjíždění pak není hybrid tolik citlivý na práci s plynem – stačí jet v eko režimu (ovladač pro změnu režimů dokonce mění barvu), v němž systém předpokládá snahu využívat elektrickou energii na maximum. Kompaktní nikl metal-hydridový akumulátor má kapacitu 1,6 kWh, takže čistě na elektřinu (ideálně po stisknutí tlačítka EV Mode) ujedete zhruba dva kilometry. Kolikrát ale není potřeba s hybridem nějak zvlášť pracovat, abyste se v kombinovaném cyklu drželi okolo šesti litrů na sto kilometrů. Na slibovaných 4,5 l/100 km jsem se sice nedostal, pořád ale můžete na jednu 55litrovou nádrž pohodovým tempem ujet až 900 km.

Něco jiného je, když vás čeká dlouhý dálniční úsek. Z Prahy do Hradce Králové, což je nějakých 80 kilometrů, si hybrid vzal rovných 9 litrů na sto kilometrů. Berme ale v potaz, že se bavíme o autě s 19 palcovými koly, zimními pneumatikami, tempomatem nastaveným na 135 km/h a nájezdem zhruba 2200 km na začátku testu. Není to málo, ale zároveň nic, co by se nedalo čekat. S přibývajícími průjezdy městy spotřeba klesala a v Mohelnici už byla na sedmi litrech, kolem kterých oscilovala až do příjezdu do Nového Jičína. Přesně tam jsem měl namířeno.

Tam a zpátky s úsměvem

Cesta to byla velice příjemná, to se musí nechat. Audio JBL hraje hezky, navigace Waze přes Android Auto, jakožto i streamování hudby přes Spotify fungují skvěle, sedíte v pohodlné sedačce a všechno máte hezky na dosah. Ravka s tichým hybridním pohonem umí řidiče naladit na velmi příjemnou vlnu, nikam se neženete, jízda vás baví, není ale vyloženě komfortní, pokud za komfort považujete pohupování a pocit jako na obláčku.

Nemáte k dispozici x možných nastavení podvozku, ale pouze příjemně tuhý setup schopný odfiltrovat drtivou většinu běžných nerovností. Kola na výmolech nebouchají, odvalování zimních 19palcových pneumatik s 55procentním profilem neslyšíte více než u tiguanu, není tady prostě nic, co by vás mělo vytrhnut z klidu.

Toyoty s novou platformou TNGA obvykle těží z velmi tuhé karoserie a ravka není výjimkou, navíc má téměř ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy, v zatáčkách se skoro nenaklání a na řízení se dá spolehnout. Kam zatočíte, tam ravka jede, mírnou odtažitost bych už v dnešní době za negativum v porovnání s konkurencí nepovažoval. Líbí se mi i brzdy, u nichž jen velmi vnímaví řidiči poznají rozdíl mezi rekuperačním brzděním a nástupem „železa“. Jsou citlivé, ale velmi dobře se dávkují.

Ačkoliv má hybridní Toyota RAV4 s pohonem všech kol režim Trail, teréňák z ní stisknutím jediného tlačítka neuděláte. Přesto bych hybridní čtyřkolku nezavrhoval už z důvodu jistoty na „posmrkané“ silnici, nebo když se prostě potřebujete vyškrábat o něco výš než obvykle. Dynamické vektorování točivého momentu nabízí jen ryze benzinová čtyřkolka s automatem, že bych ale jeho absenci u hybridní čtyřkolky nějak pocítil, se říct nedá. Na poměry SUV mě ravka příjemně překvapila svou neutrálností, jistým vedením stopy a minimálními sklony k nedotáčivosti, i když to v nájezdu do oblouku trochu přeženete.

Když nad tím tak zpětně přemýšlím, je toho málo, co mi na zkoušené ravce vadilo. Předně je to spíše průměrný výkon projektorových LED světlometů, se kterým bohužel nic neuděláte. Vychytávka v podobě elektronického vnitřního zpětného zrcátka skvěle funguje ve dne, ale při jízdě v noci jsem auta za mnou viděl jako v mlze, i když byla kamera čistá. Je možné kameru vypnout a spolehnout se na starý dobrý odraz v zrcadle, osobně jsem tedy využíval kombinaci obojího.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Pokud hledáte prostorné, skvěle vyrobené a bytelné střední SUV, a zároveň se nemusíte omezovat pouze na evropskou či korejskou produkci, mohu Toyotu RAV4 doporučit. Oproti minulé generaci, která byla dost „plechová“, bouchlo-li se dveřmi, je ta nová ve všech ohledech příjemnější, lépe odhlučněná a má snad nejvšestrannější full-hybridní pohon, se kterým jsem se dosud v mainstreamu setkal.

Akční verze Black Edition není striktně omezená počtem vyrobených kusů a v budoucnu nepůjde o vyhledávanou raritu. Jde u ní o vzhled a příjemný mix ceny a výbavy, hlavně pokud se zaměříte na zkoušenou hybridní čtyřkolku a budete hledat v akčním ceníku. Za necelých 1,1 milionu korun dostanete prakticky plně vybavené střední SUV s výkonem 222 koní, automatem a pohonem všech kol, které navíc umí být svižné a zároveň úsporné.

Jde o skvělou alternativu k naftovému motoru, která nevyvíjí žádné speciální nároky na řidiče. Za sedm litrů budou jezdit i ti, kdo s hybridy nemají žádné zkušenosti, pohodáři a techničtí hračičkové se dostanou na (i pod) šest litrů. Větší vír v nádrži způsobí až dálniční přesuny na hranici rychlostních limitů. Byl jsem fakt důsledný, pod 9 litrů jsem se ale nedostal.

Toyota RAV 4: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   774.900 Kč (2.0 Valvematic 129 kWActive)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.069.900 Kč (2.5 Hybrid 4x4/163 kW BE)
Cena testovaného vozidla           1.082.900 Kč (2.5 Hybrid 4x4/163 kW BE)

Technické údaje: Toyota RAV4

Rok • stupeň výbavy
2020 • Black Edition
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 487 cm3
Vrtání • zdvih
87,5 mm • 103,5 mm
Stupeň komprese
14,0:1
Nejvyšší výkon
131 kW (176 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 700 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
221 Nm při 3 600 až 5 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,1 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
580 l • 1 189 l
Objem palivové nádrže
55 l
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,6 • 4,7 • 4,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 690 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 610 mm • 1 640 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 600 × 1 855 × 1 685 mm

Základní výbava: 7 airbagů, litá 19palcová kola, automatická klimatizace dvouzónová, zadní parkovací kamera, 7" displej v přístrojovém štítu, senzor deště, projektorové Bi‑LED světlomety, automatické spínání dálkových světel, bezklíčové odemykání a startování, čalounění v kombinaci přírodní a syntetická kůže a textilie, zatmavená zadní okna, vyhřívaná přední sedadla, černý lak karoserie, systém zabránění nárazu do překážky, vnitřní zpětné zrcátko s digitálním displejem 2. generace, přední a zadní nárazník s černou spodní ochranou, černá přední mřížka chladiče, JBL prémiový soundsystém (9 reproduktorů, subwoofer, zesilovač) a další.

Volitelná výbava: Dojezdové ocelové rezervní kolo 18" (13.000 Kč).

Toyota RAV4

Kdysi měla Toyota RAV segment kompaktních SUV jen pro sebe, dnes musí o místo na slunci bojovat s nesčetnými konkurenty. V roce 2018 se začala prodávat už pátá řada Toyoty RAV, která zaujme excentrickým vzhledem a je na nové platformě TGNA, což znamená mírné rozšíření vozu.

Ceny a výbava • Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid • Nejčernější SUV • Test Toyota RAV4 2.0 AWD Multidrive S

Doporučujeme

Články odjinud