Legenda pokračuje a jeden z průkopníků třídy „hot hatch“ přichází ve své šesté generaci. Na co všechno se můžeme těšit?
V Paříži Volkswagen uvedl Golf GTI šesté generace ještě ve formě studie, ale teprve včera automobilka uvolnila oficiální snímky a informace k jeho sériové podobě.
A začít nemůžeme jinde než u vzhledu. V tomto směru zůstává Golf GTI věrný své tradiční nenápadnosti a styling karosérie se oproti standardním verzím příliš nezměnil. Novinka tak kombinuje vzhled běžného provedení s prvkdy předchozí generace GTI. Povšimnout si tak můžete mj. červených linek na masce chladiče, upravených nárazníků a prahů, nebo dnes již klasických „GTI kol” z lehkých slitin. Vůz bude stejně jako dříve k dispozici bude v tří i pětidvéřové karosérii.
Ani pod kapotou se žádná revoluce neodehrála. Srdcem vozu zůstává přeplňovaný dvoulitr TFSI, který byl ale mírně upraven a jeho výkon poskočil o 10 koní na výsledných 210 koní. Důraz tak byl kladen spíše na optimalizaci průběhu výkonu v celém spektru otáček a pochopitelně na snížení spotřeby paliva a emisí. Díky tomu je i točivý moment dosahuje hodnoty 280 Nm již při 1 800 ot./min.
Nejvyšší rychlost zůstává na hodnotě 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h by mělo trvat jen 6,9 s. Zajímavá je i pružnost pohonné jednotky. Golf GTI zrychlí na pátou rychlost z 80 na 120 km/h za pouhých 7,5 s a na šestku pak za méně než 10 s. Pružnost motoru přispívá k příznivé spotřebě paliva, která činí v kombinovaném režimu jen 7,4 l/100 km.
Motor bude kombinován s šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nebo dvěma spojkami a robotizovaným ovládáním (DSG).
Nový Golf GTI však nemá být jen rychlý, ale i lépe ovladatelný. Bude se vyznačovat nově vyvinutým zavěšením, třístupňovým adaptivním tlumením DCC a elektronicky ovládaným diferenciálem XDS. Příď v porovnání se standardním Golfem šesté generace poklesla o 22 mm, záď pak o 15 mm.
Diferenciál XDS vznikl další evolucí elektronicky řízené svornosti EDS v rámci stabilizačního systému. Při razantním průjezdu zatáčky deleguje větší výkon na vnější přední kolo obyčejným bržděním toho vnitřního. Po stránce funkčnosti tak půjde o diametrálně odlišný systém, než který najdeme v nopvém Focusu RS (psali jsme o ní na tomto místě). Záměr je sice stejný, tery optimalizovat přenos výkonu na kola jediné hnané nápravy, výsledek ale těžko bude tak uspokojivý jako u klasického samosvorného difernciálu - zde půjde spíše o „žrouta brzd”.
Uvnitř nového Golfu GTI najdeme speciální anatomická sedadla, jež mohou být čalouněna látkou s tartanovým vzorem, nebo příplatkovou kůží. Na opěradlech nesou logo GTI, sedáky jsou pak vybaveny ochranou proti podklouznutí pod pásem. Dále se zde vyskytují leštěné pedály a hlavice řadicí páky a kůží obšitý volant s logem GTI na středu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 350 litrů, interiér je plně pětimístný.
V případě ikony, jakou GTI bezesporu je, není na škodu si v krátkosti zrekapitulovat její slavnou historii. Volkswagen Golf první generace se začal vyrábět v roce 1974, sportovně střižená verze GTI se představila o dva roky později. Pod kapotou ukrývala napříč uložený čtyřválec s objemem 1 588 ccm a výkonem tehdy velmi slušných 110 koní.
GTI pak bylo vyráběno i ve všech dalších generacích Golfu, za povedené jsou ale obvykle označovány generace druhá a pátá, která na první vůz tohoto jména navazovaly více než důstojně. „Šestka” se ideově drží základů svého úspěšného předchůdce a lze očekávat, že ani s ní Volkswagen nešlápne vedle.
Skutečnost poznáme již brzdy. Prodeje šesté generace GTI v Německu startují tento týden, Česká republika by měla brzy následovat.
Setkání první a šesté generace Golfu GTI / Golfy GTI třetí, druhé a první generace
První Volkswagen Golf GTI se představil v roce 1976
Volkswagen Golf VI GTI