Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette vzpomíná na ikonu řemeslníků z padesátých let. Při vývoji se tým pěkně zapotil.
V Citroënu měli asi zajímavou poradu, když schválili tuto netradiční přestavbu užitkového Berlinga. Jenže když se ohlédneme do minulosti, návrat k „vlnitému“ retro stylu není pro značku úplnou novinkou. Práce byly svěřeny designérovi Davidu Obendorferovi ze studia Caselani, který dříve pro Citroën navrhl již dva vozy podobného ražení. V roce 2017 načrtl novou podobu jumperu, aby odpovídala historickému modelu Type H a o tři roky později stejným způsobem přestavěl modely Jumpy/SpaceTourer jako vzpomínku na Type HG.
Nyní třetici ve stejném duchu a z rýsovacího plátna stejného autora doplňuje i berlingo. To dle předpokladů vzpomíná na 2CV Fourgonnette AU vyráběné od roku 1951. Pro studio i automobilku to byla velká výzva, protože oba vozy mají jen pramálo společných proporcí.
Historická dodávka má naproti krátkému převisu dlouhou kapotu a nákladový prostor je opticky oddělen od kabiny. Při přestavbě Berlinga se proto tým rozhodl spíše zachytit celkový dojem, než dodržet proporce originálu.
Přední část je úplně nová a tvoří ji na míru vyrobené díly z laminátu. Díky tomu se mohly přizpůsobit tvarům původního rámu, ke kterému jsou upevněny nově vytvořenými příchytkami se šrouby. Dominantou přídě je rozměrná chromovaná maska s velkým logem značky, zatímco kapota přijala nový tvar se spodním zúžením a typický vlnitý povrch. Ducha moderní doby přinášejí částečně integrovaná přední světla s chromovanou ozdobou. Vkusně se povedlo napodobit původní nárazník, který místo chromovaného povrchu nese bílý lak. Nakonec, chromovaných prvků najdeme dost na zbytku vozu.
Do vysokých blatníků se podařilo v horní části integrovat reliéfní drážky, které u modelu 2CV sloužily k odvětrávání motoru. Pro zachování užitkového vzhledu lidového vozu zvolili tvůrci plechová kola se středovou poklicí.
Design vlnitého plechu najdeme po celém boku, ale vzhledem k technické náročnosti jde pouze o laminátovou skořápku připevněnou k původní karoserii. Vzadu zaujmou kulaté světlomety a malá okénka dvoukřídlých dveří. Díky moderním materiálům je již nehyzdí dříve silné gumové těsnění.
Pod stylovým kabátkem je to moderní Citroën Berlingo, jak jej známe. Zatímco 2CV Fourgonnette AU mohlo v 1,88 m3 velkém nákladovém prostoru převážet průměrnou rychlostí 40 až 50 km/h jen 250 kg nákladu, moderní sourozenec si nechá naložit až tunu. Je ale potřeba říci, že nákladový prostor má objem 4,4 m3. Kromě třech sedadel v přední části je díky kabině Extenso možné po sklopení sedadla spolujezdce získat užitečnou délku až 309 cm.
Bude také rychlejší díky modernímu vznětovému motoru 1.5 BlueHDi. Alternativou je benzinová jedna-dvojka PureTech. V obou případech využívá vůz automatickou převodovku. K dispozici je také elektrická verze s dojezdem 275 km a schopností nabití na 80 % za 30 minut. Řízení usnadňuje 18 technologií asistenčních systémů řízení a řada digitálních technologií.
Původní 2CV Fourgonnette AU vstoupilo na trh v roce 1951 a o tři roky později přišel nástupce v podobě 2CV AZU. Lidový van vydržel s několika modernizacemi ve výrobě až do roku 1987 a celkem sjelo z výrobních linek téměř 1.247.000 kusů.
Berlingo je rovněž průkopníkem s bohatou historií datovanou k roku 1996. Ve třech generacích bylo vyrobeno více než 1.891.196 kusů a v roce 2013 se stal prvním modelem své třídy vybaveným čistě elektrickým pohonem. Přinesl také mnoho inovací jako sezení pro tři osoby v přední části, elektronickou parkovací brzdu a v poslední generaci také indikátor přetížení.