12
Fotogalerie

Mazda MX-5 od BBR a Cosworth: až 238 koní

Britský ladič BBR nabízí ve spolupráci s Cosworthem zajímavý úpravy pro Mazdu MX-5. Ty zvyšují výkon až na 238 koní.

A za zmínku stojí, že přitom nemusíte být pouze provozovatelem nejnovější generace Mazdy MX-5, jež je prodejně nejúspěšnějším roadsterem moderní doby, ale též prvních dvou generací, přesto začněme od konce. Britská společnost BBR spojila své síly s renomovanou firmou Cosworth Engineering a teprve před několika dny společně představili sadu pro navýšení výkonu zaměřenou na standardní „dvoulitr“. Jádrem přestavby je instalace kompresoru Eaton MP62 čtvrté generace, jemuž bylo u Cosworthu namíru vyvinuto jednodílné litinové sací potrubí, které prý vyhoví požadavkům na výkon i hospodárnost provozu.

Ve svém standardním odladění dává čtyřválec 2,0 l výkon 160 koní (118 kW), ale instalace přeplňování od tandemu BBR-Cosworth tuto cifru navýší až na 238 koní (175 kW) při 7 130 ot./min., přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 257 Nm při 5 260 ot./min. Cena této přestavby pro Mazdu MX-5 třetí generace činí 5 960 eur, k dostání však má být také v podobě stavebnice, její cenu však zatím neznáme. Celá sada kromě nového kompresoru a sání obsahuje také mezichladič stlačovaného vzduchu vzduch - voda, větší vstřikovače, sportovní filtr sání, předřazenou řídicí jednotku a patřičné nálepky.

Mazda MX5 BBR Cosworth 03.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 01.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 02.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 04.jpg

Za pozornost stojí, že první Mazda MX-5 s přeplňováním od společnosti BBR spatřila světlo světa přesně před dvaceti lety. Nyní tato firma tedy vlastně obnovuje svoji nabídku pro ty, kteří dnes provozují vozy MX-5 první a druhé generace, opatřené čtyřválci s objemem 1,6 a 1,8 l. V prvním případě se také, zřejmě s ohledem na bezpečnost provozu, můžeme těšit na vylepšený podvozek i vzhled karoserie. Na rozdíl s výše popsaným modelem se pod kapotou starších vozů skrývá turbodmychadlo Garrett GT25 s vodním chlazením a ložisky s keramickým povrchem, změn doznalo také sání.

Mazda MX5 BBR Cosworth 08.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 10.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 05.jpg

Takto vylepšená „šestnáctistovka“ na brzdě vykázala výkon 224 koní (165 kW) při 6 900 ot./min. a točivý moment 237 Nm při 5 100 ot./min. Čtyřválec 1,8 l bude zřejmě silnější, ale společnost BBR údaje neoznámila. Cena tohoto projektu je stejná jako u výše popisované přestavby, přičemž stavebnice přijde na 4 780 eur.

BBR pro první generaci Mazdy MX-5 nabízí také optickou sadu za 8 960 eur, jež sestává kromě dmychadla zejména z koženého čalounění sedadel a lakování podle volby zákazníka. Za další příplatek se nabízí výkonnější brzdy, diferenciál s omezenou svorností, specifické lité ráfky nebo další navyšování výkonu motoru.

Mazda MX5 BBR Cosworth 09.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 12.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 06.jpg
Mazda MX5 BBR Cosworth 11.jpg Mazda MX5 BBR Cosworth 07.jpg
Mazda MX-5 od BBR a Cosworth

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud