Dalším logickým krokem v evoluci čtyřkové řady je kabriolet, respektive kupé-kabrio s plechovou skládací střechou. Oproti modelu s uzavřenou karoserií je o hodně těžší (a tedy i pomalejší a žíznivější), ale od pohledu byste to do něj neřekli.
Generační obměna řady 3 pokračuje představením kabrioletu, jehož výstavní premiéra proběhne v listopadu na autosalonu v Los Angeles. Kabriolet řady 4 s interním označením F33 koncepčně navazuje na E93, namísto látkové má skládací střechu z plechových panelů. Pokud budete tvrdit, že jde o možná nejhezčí kabrio s tímto typem střechy na trhu, nehodláme se s vámi přít.
Otevření či zavření střechy trvá dvacet sekund a nemusíte kvůli tomu stát na místě, i když maximální rychlost během manévru jen 18 km/h bude v praxi spíš na obtíž. Některé kabriolety zvládají manipulaci s (plátěnou) střechou i při 30 nebo dokonce 50 km/h.
Novinkou je systém, který po vzoru Mercedesu přivádí teplý vzduch k šíjím cestujících. Zavazadlový prostor 370 litrů (se střechou nahoře) odpovídá zvyklostem kompaktních hatchbacků, 220 litrů v kabrio konfiguraci ale na velký rodinný výlet do obchodu s naplocho baleným nábytkem nebude to pravé.
Nabídka motorů sestává vesměs z jednotek známých z aktuálního BMW řady 3, respektive řady 4. Základ tvoří přeplňované čtyřválce 428i (245 koní) a 420d (184 koní), nad nimi stojí šestiválec 435i s obvyklým výkonem 306 koní.
Jaká je ve skutečnosti cena za pohodlí a jistotu netextilní střechy, ukáže nejlépe srovnání základních dynamických vlastností a normované spotřeby s ostatními karosářskými variantami. Proto jsme je pro vás poskládali do tabulky:
0-100 km/h (s) | F30 (sedan) | F32 (kupé) | F33 (kabrio) |
428i | 5,9 | 5,9 | 6,4 |
420d | 7,5 | 7,5 | 8,2 |
435i | 5,5 | 5,4 | 5,6 |
80-120 km/h na 4./5. rychlostní stupeň | | | |
428i | 5,4/6,9 | 5,3/6,9 | 6,1/7,9 |
420d | 5,9/7,5 | 5,9/7,5 | 6,5/8,3 |
435i | 5,2/6,1 | 5,0/5,9 | 5,6/6,8 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | | | |
428i | 6,4 | 6,6 | 6,8 |
420d | 4,5 | 4,7 | 5,1 |
435i | 7,9 | 7,9 | 8,1 |
Hmotnost EU (kg) | | | |
428i | 1505 | 1525 | 1755 |
420d | 1495 | 1525 | 1755 |
425i | 1585 | 1585 | 1815 |
Vidíte správně, kabrio je o 230 kilogramů těžší, a proto žíznivější a také pomalejší ve zrychlení pružném i z místa. Efekt je výraznější u čtyřválců s horším poměrem výkon/hmotnost. To samozřejmě není nějaká specialita BMW, ale konstrukční nevyhnutelnost tohoto typu karoserie.
BMW řady 4 kabrio bude k mání ve výbavových liniích Sport line, Modern line a Luxury line, počítá se pochopitelně i s M-paketem. První kusy by se měly dostat k evropským zákazníkům během prvního čtvrtletí 2014. Otázkou je, kdy dorazí na český trh. BMW ČR dosud na svém webu neprezentuje ani kupé řady4 a u verze E92 má napsáno „nové BMW řady 3 kupé“. I čekání na kabriolet tedy nejspíš bude o něco delší než na okolních trzích.