Kapitoly článku:
Historie Volkswagenu Caddy by vydala na celou legendu. Poprvé se představil v roce 1980 na podvozkové platformě Golfu první generace. Jednalo se vlastně o pick-up, v USA prodávaný pod obchodní značkou Rabbit Pick-up.
V roce 1996 se na rozvojových trzích začal nabízet pick-up pod značkou Caddy, což byla obyčejná česká Škoda Felicia Pick-up. V tom samém roce se představila druhá generace klasického Caddyho, tentokrát již na podvozkové platformě menšího Pola. Jeho takřka nerozeznatelným sourozencem byl Seat Inca.
V roce 2003 se představila třetí generace Caddy na podvozkové platformě Golfu páté generace a MPV modelu Touran. O rok později se představila osobní verze Life a letos prodloužený Caddy Maxi včetně testované osobní verze Life. Caddy přitom sbírá jedno odborné ocenění za druhým a lze předpokládat, že i jeho prodloužená varianta se dočká tržních úspěchů a ocenění odborné veřejnosti.
Delší a prostornější
Zpočátku nám unikalo, proč vlastně vzniká prodloužený Caddy Maxi. Vždyť Volkswagen nabízí řadu užitkových i velkoprostorových modelů a je jen na zákazníkovi, aby se do nabídky „vešel”. Německý výrobce jde ale opačnou cestou a snaží se na přání klienta napasovat stále nové modelové řady. Co na tom, že jsou si technicky příbuzné, německý marketing totiž funguje.
Caddy byl prodloužen o 47 cm. Zadní převis se prodloužil o 150 mm a rozvor dokonce o 320 milimetrů. Caddy Maxi je na trhu ve třech verzích - klasický furgon, kombi s pěti či sedmi sedadly (pětimístná verze i v provedení N1) a luxusní Life (5 - 7 míst).
Hlavní výhodou je ohromný prostor pro cestující a dokonce i v sedmimístném provedení zavazadlový prostor o objemu základních 380 litrů, což nenabízí žádný velkoprostorový konkurent. Pokud ubereme jednu řadu sedadel, zavazadlům se dostane 1 350 litrů prostoru. S druhou řadou sedadel venku to činí již úctyhodných 3 800 litrů. Třetí řada sedadel nabízí neznatelně zvětšený prostor pro cestující (+ 5 cm).
V užitkové verzi je nabízen Caddy Maxi Panel Van s tepelně izolovaným prosklením, posuvnými dveřmi vpravo vzadu a volbou zadních dvoukřídlých dveří nebo výklopné zádi. Nákladním prostorem 4 200 litrů se Caddy Maxi řad mezi klasické dodávky, užitečná hmotnost činí 800 kg, délka ložné plochy činí 2 250 cm až 3070 cm s využitím variabilní přepážky
Základem pod kaptou Caddy Maxi zážehový čtyřválec 1.6 74 kW, naftovou nabídkou zahajuje nesmrtelný 1,9 TDI PD o výkonu 77 kW. Na přání může být vybaven dvouspojkovou převodovkou DSG. Na vrcholu nabídky stojí agilní čtyřválec 2,0 TDI PD o výkonu 103 kW. V plánu je také benzinová verze s alternativním pohonem na zemní plyn.
Caddy Maxi Life lze na českém trhu pořídit od 586 781 Kč vč. DPH, verze N1 v pětimístném provedení statuje na 511 299 Kč bez DPH.
Sexy dodávka
Konzervativní design Volkswagenů je po několik dekád nestárnoucí. To samé platí o víceúčelových vozech Wolfsburgské automobilky. Příď Caddy Maxi plně vychází z modelu Caddy a ten pro změnu z MPV Touran.
Svažující se kapota nese klasický gril s logem VW, přední světlomety mají čirou optiku a tubusový design jednotlivých reflektorů. Spodní nelakovaná část předního nárazníku s grilem chlazení nese přední mlhovky a opticky ukončení robustní nárazník úsměvem.
Pohled zboku odhaluje minimalistická designová východiska německých návrhářů. Krabicoidní design nicméně funguje i v 21. století a Caddy maxi působí svěže a moderně. Svůj díl na tom mají spíše subtilní A sloupky, vysoká stavba karosérie s jednoduchými, ale kyprými tvary. Boky Maxiho proto připomínají Němky na Oktoberfestu - pěkně zakulacené a robustní, nejlépe s korbelem v ruce.
Caddy Maxi je z profilu elegantní a díky své délce taky opticky štíhlejší než krátký model. Zadní prosklenné části kabiny sluší zatmavená skla a tak lze Caddyho využít i k nepříliš počestným účelům za předpokladu, že vyndáte obě řady zadních sedadel. Z caddyho se tak rázem stane prostorný karavan na dlouhé cesty. Slušivá pětipaprsková litá kola pak podtrhují nevtíravou německou eleganci.
Při pohledu na záď s křídlovými dveřmi už Caddy Maxi nezapře svůj dodávkový charakter ani zatmavenými skly. Robustní zadní nárazník jistí drobné kolize při parkování a popojíždění po městě, zatímco koncové svítilny jsou dost vysoko, aby nedošly jakéhokoliv šrámu.
Design nového Caddy Maxi nám přijde Maximálně vyvážený a líbivý. Více už s dodávkou udělat nelze a Volkswagen sklízí oprávněné ovace.
Midibus
Volkswagen dělá praktické interiéry bez větších emocí. Jejich výhodou je nezaměnitelná ergonomie, praktičnost, jednoduchá údržba. K nevýhodám patří strohost a v poslední době použití levnějších tvrdých plastů. Jak je na tom Caddy Maxi?
Ctí všechna výše uvedená pravidla, plusy i mínusy. Otevření dveří nás přesvědčí o královském přístupu do kabiny. Přední sedadla jsou vyvedena ve slušivé kombinaci modrošedého potahu, potahové látky Volkswagenu jsou kvalitativně hodnotnější než běžná evropská provenience, na druhé straně kvalitní měkčené plasty z konce minulého století ve Volkswagenech takřka vymizely.
Barevné sladění je vynikající a zaslouží si náš obdiv. Ergonomie předních sedadel je v Caddy Maxi průměrná, záda v nich kupodivu nebolí ani na dlouhých trasách, jako se to stává konkurentů. Přejdeme-li k palubní desce, ta plně vychází z Caddyho a Touranu. Naprosto ergonomicky dokonalá a přehledná působí kvůli tvrdým plastům poněkud nudně.
Přístrojový štít má klasické uspořádání, středový panel nese kvalitní audiosoustavu a ovládání automatické klimatizace, před spolujezdcem se nachází otevřená úložná schrána. Další úložné prostory lze najít ve výplních dveří a nad čelním sklem ve střešní nástavbě. Středový tunel nese držáky nápojů a je zakončen středovou loketní opěrkou s miniaturním úložným boxem.
V druhé řadě sedadel je královské místo srovnatelné s moderními midibusy, tedy autobusy střední velikosti. Bohužel zde při obsazení ve třech nelze hledat ergonomii a tak připomínají klasická autobusová sedadla z Karosy - měkká, ale bez jakéhokoliv vedení a výrazní opory těla. Cestující vzadu alespoň potěší držák na nápoje a zásuvka na 12 Voltů na konci středového tunelu.
Přístup do třetí řady je nad očekávání jednoduchý a Volkswagen s ním sklízí body. Stačí jediné zatáhnutí látkovou páskou a druhá řada sedadel vystřelí kupředu. Vzniklý nástupní prostor je plně dostatečný i pro obézní jedince a tak není třetí řada caddy maxi směšným marketingovým tahem, ale splněným slibem o plnohodnotném sedmimístném automobilu. Caddy Maxi jím totiž je a v tomto směru překonává i luxusnější konkurenty jako Citroën C4 Picasso nebo Renault Scénic.
Dvojice cestujících vzadu má k dispozici dost velké úložné schránky, které by bez nadsázky mohly sloužit k odvozu živých úlovků jihočeským rybářům. Opět však připomínáme až nezvykle tvrdé plasty. Dílenské zpracování interiéru je fascinující a dokazuje, že Volkswagen je stále na špici evropské kvality.
Základní zavazadlový prostor má objem 380 litrů. Je perfektně přístupný přes dvojici křídlových dveří. Rovná podlaha, minimum hluchých míst a polstrování včetně tvrdých plastů na exponovaných místech z něj činí ideální stěhovák.
Vyjmutí druhé a třetí řady sedadel je jednoduché a vytváří z Caddy Maxi malou jednací místnost. Již zmíněných 3 800 litrů je natolik úctyhodná hodnota, že Caddy Maxi zřejmě vyzyvatele na evropských trzích nenajde.
Interiér německého víceúčelového expresu se může chlubit excelentní prostorností, vynikajícím dílenským zpracováním a skvělou ergonomií. Ke slabým stránkám patří tvrdé plasty a nudná palubní deska. Kvůli té si ale nikdo Caddy Maxi kupovat nebude.