Prezentace se konala pod jasným sloganem – Flagship with a fresh face (Vlajková loď s novou tváří). A dlužno přiznat, Superb již omladit potřeboval.
Místo oblin hrany
Superb má nyní ostřejší rysy, podobá se novému Rapidu a Octavii. Takový byl můj první dojem. „Hranatý“ rukopis šéfdesignera Jozefa Kabaně byl nepřehlédnutelný.
K sebevědomějšímu výrazu vozu dopomohla nová větší maska chladiče s upraveným logem. Jak jsme se dozvěděli od představitelů automobilky, příď vozu byla až po A-sloupek zcela přepracovaná.
Největší vůz mladoboleslavské automobilky byl představený v roce 2001. Od té doby se prodalo 557 000 vozů Superb a Superb Combi (jen loni 109 100, u nás 36 000).
Vpředu zaujala především nově tvarovaná světla. Poprvé u nich byla použita kombinace bi-xenonových světlometů s integrovanými LED světly pro denní svícení a LED směrovkami. Nové jsou i mlhové světlomety, nárazníky a přední blatníky.
Přepracovaná byla (konečně!) i zádní část. Ta mne vždy na Superbu iritovalo. Oblá záď mi na něm připadala nepatřičná, jako kdyby na Superbu „přistála“ z jiného vozu. To se ale nyní změnilo. Nová zadní světla ve tvaru písmene C svítí do tmy výrazněji, jsou tvořena hned třemi proužky.
Zajímavý je i pohled na páté dveře. Designéři Škody hovoří v této souvislosti „o dvou kubistických trojúhelníkových prvcích“. Ve verzi kombi jsou vytvarovány přímo v plechu dveří, u liftbacku je tvoří samostatné zadní sdružené svítilny.
I když se toho většinou od faceliftu mnoho neočekává, u „nového“ Superbu to je jinak, představuje v tomto pravidlu výjimku. Mně se omlazovací kúra, kterou prodělal, líbí.
Malý a velký
Pro Superb jsou k dispozici čtyři benzinové (všechny TSI, s přímým vstřikem paliva a přeplňováním turbodmychadlem) a tři naftové motory. Všechny jsou nyní podle automobilky výrazně úspornější, až o 19 procent. Já jsem měl možnost vyzkoušet benzinovou „jedna čtyřku“ v sedanu a naftový silnější dvoulitr v kombíku.
Benzinová čtrnáctistovka v plné kráse...
U základní benzinové motorizace 1,4 TSI/92 kW (125 k) jsem se lehce poděsil ze spotřeby, ta se vyšplhala na 7,8 l/100 km při klidné jízdě a při malém „sprint závodu“ s dvěma dalšími kolegy na 9,6 l/100 km.
Podle oficiálních údajů automobilky si Superb s tímto motorem a manuální šestistupňovou převodovkou řekne o 5,9 l/100 km (Superb Combi – 6,1 l).
Vedle čtrnáctistovky jsou v nabídce ještě 1,8 TSI/118 kW (160 k), 2,0 TSI/147 kW (200 k) – ten se dodává pouze ve spojení s šestistupňovou dvojspojkovou převodovkou – a 3,6 FSI V6/191 kW (260 k).
Posledně jmenovaný motor mi pro Suberb přišel jako nepovedený vtip někoho z mladoboleslavské automobilky. Vůbec si nedovedu představit, co by se s dlouhým a úzkým vozem stalo, kdybych využil sílu tohoto motoru a vlétl s ním do první ostřejší zatáčky…
Superby vybavené vznětovými agregáty s přímým vstřikováním paliva Common Rail jsou dodávány standardně se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie (u vozů s benzinovými motory se to týká jen základní jednotky 1,4 l). A jsou o poznání úspornější.
Zhruba 70 kilometrů jsem ujel ve voze se špičkovou vznětovou pohonnou jednotkou 2,0 TDI/125 kW (170 k). Namísto automobilkou „inzerovaných“ 4,6 l/100 km jsem jel za 5,9 l/100 km, ale to nebylo vůbec špatné, protože jsem v serpentinách za Vídní drtil pedál plynu neustále na podlaze.
Pro milovníky nafty jsou tu ještě základní vznětová motorizace 1,6 TDI/77 kW (105 k), tento agregát je ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou (dosud pět stupňů), nejekologičtějším motorem pak je Green Line s motorem 1,6 TDI/77 kW (105 k) se spotřebou 4,2 l/100 km. Posledním v nabídce je slabší dvoulitr – 2,0 TDI/103 kW (140 k).
A gumy pištěly…
Superb je už od prvního pohledu mistr dlouhých štrek, osvědčil to i na dálnicích kolem Vídně. To byla celkem nuda. Ukázalo se jen, jak dobře byl vůz odhlučněný a komfortní. Choval se v té chvíli téměř majestátně.
Prostor, prostor a zase prostor - to je stále hlavní deviza Superbu.
Legrace začala až v hodně ostře projížděných serpentinách. V dlouhých zatáčkách pneumatiky ječely, jako kdyby je na nože braly. Nicméně dlužno přiznat, že vůz s tvrdším naladěním poháněný dvoulitrovým motorem držel na silnici jako klíště. (Co by se ale asi stalo mít pod kapotou nejsilnější třílitrový motor?)
V naplno projížděných zatáčkách se také projevilo, jak byl vůz dlouhý a hlavně úzký. A čím sevřenější zatáčka byla, tím to bylo zřetelnější.
Naopak při poklidném tempu à la „řidič slečny Daisy“ (to jsem řídil sedan s benzinovým motorem 1,4 l) bylo všechno jinak. Točil jsem plynule novým, dobře tvarovaným čtyřramenným volantem a prostor, který jsem vezl za sebou, jsem najednou přestal vnímat. Auto se mi pocitově „zkrátilo“ a já už nebyl řidič luxusní limuzíny, kterého pohled do zpětného zrcátka děsil.
Sebevědomé ceny
Nový Superb je nabízen ve čtyřech stupních výbavy – Superb Active, Ambition, Elegance a vrcholné L&K. V té základní má třeba ESC (včetně ABS, brzdového asistenta a regulace prokluzu), klimatizaci, šestici airbagů, rádio.
Za sedan Superb 1,4 TSI/92 kW chce Škoda 539 900 korunách a za kombi 569 900 korun. Na vrcholu nabídky pak stojí Superb Combi 2,0 TDI/125 kW 4x4 AP za „astronomických“ 1 059 900 korun.
Zdá se, že ceny, které mladoboleslavská automobilka nasadila, jsou dosti sebevědomé. Odrážejí očividně velmi dobré současné postavení značky. Nový vůz je sice o 10 000 korun levnější, než byl jeho předchůdce, pořád je ale dražší než vozy konkurence.
Cenový boj
Třeba nejlevnější Ford Mondeo 1,6 Duratec 88 kW (120 k) stojí ve zvýhodněné nabídce v provedení sedan 449 990 korun a kombi 479 990 korun, sedan Citroën C5 1,6 THP 155 115 kW (156 k) je za 469 900 korun, levnější je i sedan Opel Insignia 1,8 103 kW (140 k), jeho současná akční cena je 489 900 korun. Pod Superbem je i Renault Laguna 2,0 16 V 103 kW (140 k), sedan stojí 519 900 korun a kombi 549 900 korun.
Skoro stejně jako Superb stojí sedan Hyundai i40 1,6 GDI 99 kW (135 k) - 539 990 korun, kombi ve stejném provedení je o něco levnější – 564 990 korun.
Nová Mazda 6 2,0i Emotion 107 kW (145 k) stojí 539 900 korun (sedan) a 539 900 korun (kombi). Podstatně dražší je sedan Volkswagen Passat 1,4 TSI BMT 90 kW (122 k) – 619 900 korun, i kombi – 649 900 korun.
Foto: autor a Škoda Auto