Avia vznikla v roce 1919 a o rok později vyrobila první letoun.

Avia vznikla v roce 1919 a o rok později vyrobila první letoun.

Letecká výroba zde definitivně skončila v 60. letech. V té době zde produkovali licenční IL 14.

Letecká výroba zde definitivně skončila v 60. letech. V té době zde produkovali licenční IL 14.

Po druhé světové válce nebyl zájem o letadla, a naopak byly zapotřebí nákladní auta, a tak Avia musela začít vyrábět vozy Škoda 706

Po druhé světové válce nebyl zájem o letadla, a naopak byly zapotřebí nákladní auta, a tak Avia musela začít vyrábět vozy Škoda 706

Později také Pragy V3S.

Později také Pragy V3S.

A třeba podvozky pro obrněné transportéry.

A třeba podvozky pro obrněné transportéry.

Um bývalých leteckých konstruktérů se využíval alespoň při výrobě závodních okruhových speciálů.

Um bývalých leteckých konstruktérů se využíval alespoň při výrobě závodních okruhových speciálů.

V roce 1967 koupilo Československo od Francie licenci na výrobu nákladního vozu Saviem.

V roce 1967 koupilo Československo od Francie licenci na výrobu nákladního vozu Saviem.

A tak vznikly typy Avia 15 a Avia 30

A tak vznikly typy Avia 15 a Avia 30

Zejména v hasičské úpravě často přežívají do dnešní doby.

Zejména v hasičské úpravě často přežívají do dnešní doby.

Avie existovaly samozřejmě i v policejních

Avie existovaly samozřejmě i v policejních

a vojenských verzích. Avie 4x4 se montovaly v Přelouči, kam se nyní přesunuje celá produkce.

a vojenských verzích. Avie 4x4 se montovaly v Přelouči, kam se nyní přesunuje celá produkce.

V roce 2000 se představila nová Avia řady D

V roce 2000 se představila nová Avia řady D

V roce 2013 však výroba v tomto areálu skončila.

V roce 2013 však výroba v tomto areálu skončila.

Zůstalo zde opuštěné logo

Zůstalo zde opuštěné logo

Pro průmyslové účely už jen stěží využitelná montážní hala

Pro průmyslové účely už jen stěží využitelná montážní hala

A několik desítek svařených a nalakovaných kabin.

A několik desítek svařených a nalakovaných kabin.

Výroba už zde spuštěna nebude. Avia s novou tváří bude vyjíždět z Přelouče.

Výroba už zde spuštěna nebude. Avia s novou tváří bude vyjíždět z Přelouče.

Letecká výroba zde definitivně skončila v 60. letech. V té době zde produkovali licenční IL 14.
Po druhé světové válce nebyl zájem o letadla, a naopak byly zapotřebí nákladní auta, a tak Avia musela začít vyrábět vozy Škoda 706
Později také Pragy V3S.
A třeba podvozky pro obrněné transportéry.
17
Fotogalerie

Toto je nová podoba Avie. Sériová výroba se už připravuje

Nový vlastník tradiční tuzemské značky Avia již finišuje v přípravách na opětovné spuštění výroby nákladního vozu Avia D90. Autorevue.cz exkluzivně získalo skicu finálního designu.

Poté, co v roce 2013 tehdejší vlastník Avie - indická firma Ashok Leyland rozhodla o ukončení výroby nákladních vozů Avia v Praze, vypadalo s budoucností tradiční letecké  a automobilové značky Avia poměrně nevesele. Letošek ale přinese její vzkříšení.

Redakce Autorevue.cz exkluzivně získala skicu finálního designu vozu, který se již na jaře začne vyrábět. Její pravost potvrdilo několik dobře informovaných lidí pracujících pro nového vlastníka firmy, kterým je průmyslová skupina Czechoslovak Group. Ta Avii získala v loňském roce a plánuje pro ni podobný rozvoj, jako se jí daří v případě kopřivnické Tatry.

Výroba vozu ale nebude spuštěna v prostorách továrny v pražských Letňanech, nýbrž v Přelouči, kde nyní technici instalují příslušné výrobní zařízení a technologie. Část potřebného vybavení sem bylo převezena právě z Letňan. Většinu potřebných zaměstnanců se již firmě podařilo získat, ještě je prý ale třeba obsadit několik posledních pozic příslušnými odborníky.

Skica potvrzuje, že při spuštění výroby se typ Avia D90 představí s novým designem. Půjde ale vlastně o facelift, kdy kovové části kabiny zůstanou shodné s typem, který se vyráběl do roku 2013. Nové budou plastové díly a světlomety.

Oficiální představení již brzy

Zdroj Autorevue.cz potvrdil, že ve hře byly v posledních měsících celkem čtyři designové návrhy. I když podle něho konečné provedení nakonec nemusí být do detailu shodné s výše uvedenou kresbou, v zásadních rysech jde skutečně o auto, které si zřejmě již za dva měsíce odbude oficiální premiéru.

Zejména nově tvarovaný nárazník dodá automobilu sportovní, až agresivní výraz. Na ploše pod čelním sklem dostane hodně prostoru k vyniknutí nová podoba loga.  To bude velmi podobné tomu ze začátků existence Avie, kterou založili v roce 1919 letečtí konstruktéři Beneš, Hajn, Malý a Koch (o tomto inženýrovi jsme se nedávno zmínili také v článku o skútru ČT 501).

Nové exempláře Avie D 90 budou samozřejmě splňovat veškeré legislativní požadavky. Pohánět je proto bude nový motor od firmy Cummins připravený pro plnění emisní normy Euro VI.

V prvním roce se počítá s výrobou prvních desítek kusů, pro které se využijí také již svařené kabiny a další díly z posledního roku výroby v letňanském areálu. 

Obrázek o historii firmy Avia si můžete udělat při prohlížení následující fotogalerie:

a fe76dc773057a150f03b78abafef_w1270_h825_g47a42c3c088e11e6abd3002590604f2e.jpgb Il-14_2-jpg.jpgc 02.jpg

Doporučujeme

Články odjinud