5
Fotogalerie

PSA (Peugeot/Citroën) mění v hybridech elektřinu za vzduch

Koncern PSA (Peugeot/Citroën) chystá významnou změnu ve svých hybridních pohonných soustavách: akumulátory nahradí stlačeným vzduchem.

Model Peugeot 3008 Hybrid4 se před dvěma lety stal prvním sériovým hybridním automobilem kombinujícím vznětový spalovací motor s elektromotorem, ale koncern PSA nyní chystá další novinku v této oblasti. Na zvláštní prezentaci ve francouzském Vélizy představil prototyp Hybrid Air, jehož nejdůležitějším prvkem je částečný pohon stlačeným vzduchem.

PSA Peugeot Citroen Hybrid Air Concept 1.jpgPSA Peugeot Citroen Hybrid Air Concept 2.jpgPSA Peugeot Citroen Hybrid Air Concept 4.jpg
Studie PSA Hybrid Air jako předzvěst nové generace hybridů

Tato koncepce není ve své podstatě ničím novým a průběžně se s ní setkáváme v úvahách v rámci alternativních druhů pohonu, přičemž stlačený vzduch může být užíván různými způsoby včetně působení na konvenční písty. Ale právě zmíněný prototyp na snímcích by mohl patřit k prvním „dotaženým“ konstrukcím.

Nová koncepční studie PSA Hybrid Air kombinuje konvenční tříválec s vnitřním spalováním se zvláštní planetovou převodovkou a hydraulickým motorem poháněným stlačeným vzduchem. Celá koncepce se do značné míry podobá konvenčním hybridním soustavám s elektromotory, spalovací motor pracuje hlavně na dálnici a hydraulický motor především ve městě, přičemž sám je schopen vyvinout rychlost 70 km/h.

PSA Peugeot Citroen Hybrid Air Concept 3.jpgPSA Peugeot Citroen Hybrid Air Concept 5.jpg
Tlakové nádrže na vzduch omezují prostor pro posádku a zavazadla minimálně

Oba agregáty mohou spolupracovat na základě aktuálních provozních podmínek, zejména pak při potřebě prudké akcelerace nebo v kopcích. Samozřejmostí je možnost regenerativního brzdění, hydraulický motor při něm pracuje jako kompresor zvyšující tlak v tlakových zásobnících na vzduch, které jsou uloženy částečně ve středovém tunelu a částečně pod podlahou zavazadlového prostoru.

Na rozdíl od známého hybridního systému PSA Hybrid4 s konvenčním dieselem a elektromotorem však ústrojí studie Hybrid Air nenabízí přednosti pohonu všech kol, neboť oba použité motory přenášejí svůj točivý moment na kola přední nápravy. Konstruktéři předběžně slibují průměrnou spotřebu tohoto vozu okolo 2 l/100 km.

A jaké jsou hlavní přednosti tohoto ústrojí oproti konvenčním hybridním soustavám? Hlavně zhruba o 100 kg nižší hmotnost a výrazně menší výrobní náklady, což by mělo být předností hlavně u malých vozů pro městský provoz. Dle tvrzení koncernu PSA bychom se s prvními automobily s tímto pohonem měli v sériové výrobě setkat v roce 2016.
 

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud