Ano, dá se sáhnout po čalounění z vinylu, které v dnešní době vypadá hodně podobně.

Ano, dá se sáhnout po čalounění z vinylu, které v dnešní době vypadá hodně podobně.

14
Fotogalerie

Subaru 1000: poprvé s pohonem na přední kola

Minulý týden jsme psali o vůbec prvním automobilu značky Subaru, maličkém typu 360 s motorem vzadu. Dnes se k počátkům automobilní sekce koncernu Fuji Heavy Industries vrátíme jejím prvním „dospělým“ modelem.

Ačkoli jsou dnes vozy značky Subaru známy hlavně svými plochými motory s protiběžnými písty a pohonem všech kol, počátky byly docela jiné. Značka Subaru se na domácím, japonském trhu objevila poměrně pozdě, teprve na sklonku padesátých let, ale trend se jí podařilo zachytit a etablovat se pevně v domácích podmínkách, ale také zahájit exportní tažení.

Vůbec první model Subaru s označením 360 byl zároveň i prvním sériově vyráběným automobilem koncernu Fuji Heavy Industries a přinesl některé pokrokové konstrukční prvky. Zdvihový objem jeho motoru byl na horní hranici vládou stanovené kategorie, jíž odpovídalo i předepsané provedení karoserie a její rozměry.

Subaru 360 1958 1 (1).jpgSubaru 360 1958 1.jpgSubaru 360 1958.jpg 
Subaru 360, vůbec první osobní automobil koncernu Fuji, disponoval malým dvouválcovým motorem a pohonem zadních kol

V letech od 1960 do 1966 tyto vozy pod jménem Maia dovážel do USA Malcolm Bricklin, přičemž na dalekou cestu dostaly větší motory Subaru EK51 s objemem 423 ccm. Malé Subaru zde propadlo z důvodu omezené bezpečnosti a nízkého výkonu. Japonská ekonomika však sílila a zákazníci žádali větší a výkonnější vozy.

Subaru 1000

V roce 1966 byl na domácím trhu představen model Subaru 1000, první automobil koncernu Fuji Heavy Industries s předním pohonem. Rovněž se zřejmě jedná i o první japonský velkosériový automobil této dodnes převažující koncepce, ačkoli u Suzuki v malých sériích podobná auta vyráběli již od roku 1955.

Subaru 1000 4.jpgSubaru 1000 2.jpg
Subaru 1000: první "dospělý" vůz značky

Pod kapotou modelu Subaru 1000 se nacházel vodou chlazený plochý čtyřválec s označením EA52, protiběžnými písty (boxer) a objemem 977 ccm, jehož visuté ventily ovládal tyčkový rozvod OHV. Má se za to, že japonští konstruktéři tehdy sáhli pro inspiraci k pohonnému ústrojí německých vozů Hansa (Borgward) Goliath vyráběných od roku 1957, není však jisté, že si jej skutečně vzali za vzor, natož abychom mohli mluvit o nějakém kopírování.

Hansa Golieth 1100 Coupe 2.JPGHansa Golieth 1100 Coupe 1.JPG
Hansa Goliath 1100 Coupe: stal se motor tohoto německého modelu vzorem pro první plochý motor značky Subaru...? 

Této koncepci však u Subaru zůstali věrni dodnes, ačkoli jejich moderní motory nyní disponují vesměs dvojnásobným objemem a vačkovými hřídeli v hlavách. Subaru 1000 se vyznačovalo v té době obvyklým umístěním předních brzdových bubnů na vnitřních částech hnacích poloos, přičemž tato automobilka zmíněné řešení používala prakticky až do sedmdesátých let.

Subaru 1000 5.jpgSubaru 1000 6.jpgSubaru 1000 3.jpg
Interiér sedanu Subaru 1000 vynikal prostorem a variabilitou

Mezi další zajímavé prvky typu Subaru 1000 patřily také absence výměníku topení (teplo do kabiny vstupovalo přímo od chladiče motoru) či závěsy kol hybridně pružené kombinací vinutých pružin a zkrutných tyčí (šlo o adaptaci soustavy prvně použité již na modelu 360).

Subaru 1000 EA52.jpgSubaru 1000 1965 Sport.jpg
Čtyřválcový "boxer" řady EA52 / Dvoudveřové provedení Subaru 1000 Sport

Zmíněný vůz se stal prvním „dospělým“ modelem Subaru a na počátku sedmdesátých let byl nahrazen typem 1100, jenž se na exportních trzích prosazoval pod jménem Star.
 

Subaru 1000 8.jpgSubaru 1000 7.jpg
Subaru 1000 na dobových prospektech

Technické údaje: Subaru 1000

Rok
1966
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHV
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 977 cm3
Vrtání • zdvih
72,0 mm • 60,0 mm
Stupeň komprese
9,0:1
Nejvyšší výkon
40 kW (55 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
77 Nm při 3 200 ot/min
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Hmotnost: provozní
685 kg
Rozvor náprav
2 400 mm
Rozměr pneumatik
5.50 13 4PR
Rozměry: délka × šířka × výška
3 930 × 1 480 × 1 390 mm

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud