Ženeva poskytla zázemí pro světovou premiéru malé Toyoty iQ. Na necelých třech metrech nabízí mnohá zajímavá řešení.
Nový model navazuje na stejnojmennou studii, představenou vloni ve Frankfurtu. Jedná se o malé auto do města s konfigurací sedadel 3+1, což naznačuje, že se o žádný stěhovák opravdu jednat nebude. Svojí délkou navíc nepřesahuje tři metry (poměrně velký je však dvoumetrový rozvor) a očekávají se i velmi nízké emise „populárního“ oxidu uhličitého, čímž model iQ Toyotě pomůže plnit stále náročnější limity. V tomto ohledu je třeba připomenout, že vozy Toyota patří mezi „nejčistší“ v rámci celosvětové produkce, vždyť Prius vykazuje v otázce CO2 hodnotu 104 g/km, Aygo 109 a Yaris 119 g/km. Výroba modelu iQ bude spuštěna koncem letošního roku.
Nová Toyota se vyznačuje mimořádně dobrým využitím a variabilitou obestavěného prostoru. Písmeno „i“ v jejím názvu má vyjadřovat individualitu, inteligenci a inovaci, „Q“ pak kvalitu a kubický charakter konstrukce. Design vozu iQ má své kořeny v Japonsku a je ovlivněn filozofií, kterou automobilka Toyota označuje jako „J-faktor“. I přes malé celkové rozměry by podle ní měl vůz evokovat pocity dynamiky a stability. Hodnoty filozofie J-faktor jsou v přímém protikladu k tradičnímu způsobu uvažování. Zde vyjadřují především myšlenky „malý, ale prostorný“, nebo „prémiový, přestože malý“. Toyota zde aplikuje svoji filozofii designu „vibrant clarity“, která výše zmíněné hodnoty ztělesňuje v designérské podobě zaměřené na budoucnost, ovšem při zachování účelovosti a funkce. Slovo „Vibrant“ (vibrující) představuje vitální složku nahlížející do budoucnosti a vyjadřující pocity energie. „Clarity“ (průzračnost) zase symbolizuje čerstvost, čistotu a jednoduchost se zdůrazněním racionálního hlediska designérské rovnice – zachovat design jiskrný, bez kompromisů z pohledu funkčnosti, ale se zárukou toho, že celková koncepce zůstane snadno srozumitelná.
Na první pohled je vidět, že konstruktéři se snažili vtisknout malému vozu punc jedinečnosti, přesto jej nevytrhnout ze současných trendů značky. Příď tak připomíná Aygo, při pohledu na zadní světla si ledaskdo vzpomene na RAV-4. Dojem robustnosti navozují nárazníky i poměrně vysoko uložená linie oken. Mohutný sloupek „B“ je prolomen směrem vpřed, ve zpětných zrcátcích se nachází boční blikače. Toyota iQ dokazuje, že malý vůz nemusí být nutně strohý a nudný.
Jakousi vitalitu a fantazii lze najít také uvnitř. Ze středu symetrické palubní desky vystupuje mohutná, lesklým kovem obložená středová konzole ve tvaru písmene V, v jejímž spodním cípu se nachází jediný ovladač ventilační, topné a klimatizační soustavy. Nad něj designéři umístili monochromatický displej s údaji klimatizace, ještě výše dva výdechy ventilace a až nahoru, blízko zornému poli řidiče, barevný LCD monitor s úhlopříčkou 150 mm. Pozorujeme zde snahu o maximální zjednodušení ovládání subsystémů vozu a důsledné rozvržení ovládacích prvků do logických celků. Také proto se audiosoustava ovládá na volantu, jenž je ve své spodní části navíc zploštěn, aby přidal místa pro stehna řidiče. Namísto schránky před spolujezdcem lze drobnosti ukládat do krytého prostoru pod zadními sedadly. Jejich symetricky dělená opěradla lze samostatně sklápět do roviny se zavazadlovým prostorem.
Za nadprůměrný prostor v interiéru vzhledem k vnějším rozměrům vděčí iQ šesti zajímavým prvkům. Patří mezi ně zvláštní, prostorově úsporný diferenciál, jenž umožnil minimalizovat přední převis ve prospěch prostoru pro cestující a ušetřil 100 mm délky. Velmi tenká a plochá palivová nádrž nalezla své místo pod podlahou vozu, čímž zkrátila převis zadní, zadní tlumiče pérování jsou navíc skloněny šikmo vzad. Úspory místa bylo dosaženo také minimalistickou konstrukcí klimatizační a topné soustavy, jež umožnila posunout palubní desku směrem vpřed. Toyota použila převodovku řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení a umístila je výše v motorovém prostoru. Bylo tak možné změnit pozici převodovky, motoru i diferenciálu, a tak zkrátit přední převis karoserie iQ. Díky tenkým opěradlům sedadel se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících, což přispělo k vyššímu pohodlí jejich cestování. Štíhlejší konstrukce sedadel šetří prostor bez nepříznivých dopadů na pohodlí, na čemž se podílí zcela nový rám a optimální umístění všech podpůrných součástí.
Toyota iQ bude dodávána alternativně se dvěma zážehovými a jedním vznětovým motorem, přičemž jejich produkce oxidu uhličitého by se měla pohybovat ve všech případech okolo hranice 100 g/km. Kdy přesně dorazí Toyota iQ na český trh se zatím neví, taktéž o ceně lze zatím pouze spekulovat. Každopádně se jedná o velmi zajímavou a důslednou interpretaci myšlenky malého městského vozu s minimální spotřebou paliva a emisemi škodlivých plynů pro toto tisíciletí.
Toyota iQ při premiéře v Ženevě
Toyota iQ