Automobilka BMW světu odhalila svoji zcela novou „jedničku“, a to včetně všech podrobností (+ 125 foto).
Značka BMW pochopitelně do svého základního modelu vkládá velké naděje, proto jej již během loňského roku pilně testovala na běžných komunikacích (špionážní snímky najdete na tomto nebo na tomto místě). Novinka oproti svému předchůdci poněkud povyrostla, její design citelně omládl a do výroby zavádí novou generaci zážehových čtyřválců 1,6 s přeplňováním a výkonem až 170 koní (125 kW). Zprvu bude „jednička“ k mání výhradně jako pětidveřový hatchback, záhy se však má paleta karosářských verzí rozrůst o třídveřové provedení, dvoudveřové kupé a kabriolet a možná také prodlouženou, prostornější variantu ve stylu většího BMW 5 Gran Turismo.
Nová a v pořadí teprve generace BMW 1 s interním označením F20 využívá stejné podlahové plošiny, na níž vyjede zřejmě ještě letos také zatím teprve připravovaná „trojka“ (F30). Hatchback je dlouhý 4 324 mm (+ 85 mm oproti předchůdci), široký 1 765 (+ 17 mm) a vysoký 1 421 mm. Rozvor náprav činí 2 690 mm (+ 30 mm) a rozchod kol nabyl o 51 mm vpředu a o 72 mm vzadu. Podle BMW vůz nabízí cestujícím na zadních sedadlech o 21 mm více místa pro kolena a objem zavazadlového prostoru se v základním uspořádání zvětšil o 30 l na 360 l.
Pod vzhled nového BMW 1 se podepsal tým šéfdesignéra značky BMW Adriana van Hooydonka, který vycházel z linií výběhové generace, ale novinku opatřil ostřeji řezanými liniemi, výraznější maskou chladiče, obrovskými předními svítilnami a prvky inspirovanými posledními kreacemi BMW. Také uvnitř vozu jde spíše o evoluci první generace. Na první pohled si všimneme především nového volantu a mohutnější střední části palubní desky s omlazenými ovladači, podle BMW jsou údajně použity kvalitnější obkladové materiály. Na přání se dodává nejnovější generace informačního systému iDrive s výsuvným monitorem uprostřed palubní desky.
To nejdůležitější se ale skrývá pod kapotou, kam konečně nalezla cestu nová kompaktní čtyřválcová zážehová jednotka s objemem 1,6 l, přeplňováním TwinPower Turbo, řízením ventilů Double-Vanos a Valvetronic a přímým vstřikováním paliva. Dodávána bude ve výkonových stupních 136 koní (100 kW)/200 Nm pro 116i a 170 koní (125 kW)/250 Nm pro 118i. Milovníci nafty mají k dispozici přepracovaný čtyřválec 2,0d a typy 116d, 118d a 120d. Ten základní dává 116 koní (85 kW)/260 Nm a za příplatek bude k mání také v hospodárné variantě EfficientDynamics Edition, jež má díky doplňkovým soustavám stlačit průměrné emise CO2 pod 100 g/km. Výkonnější verze tohoto dvoulitru jsou pak naladěny na 143 koní (105 kW)/320 Nm a 184 koní (135 kW)/380 Nm.
S tím si budeme muset pro začátek vystačit. Záhy se ale máme dočkat přeplňovaného zážehového dvoulitru s výkonem okolo 240 koní (176 kW), jenž by v typu 128i mohl nahradit dosavadní řadový šestiválec 130i. Značka BMW zatím tají, zda pro novou generaci „jedničky“ vůbec s nějakým šestiválcem počítá. Standardní výbavou všech verzí je šestistupňová převodovka s manuálním řazením, za příplatek bude dodávána nová osmistupňová dvouspojková skříň s automatizovaným řazením. Točivý moment se pochopitelně přenáší na kola zadní nápravy.