Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

V čase zimy se vždy prodává méně ojetých automobilů. Kupujícím se většinou nechce ven, ale možná dělají chybu. Aleš Zich z Auto AZ Consulting radí, na co si dát v mrazivém počasí při nákupu ojetiny pozor...

„Teploty pod bodem mrazu jsou optimální z hlediska prověření technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Zejména první start automobilu po noci prostáté v mraze napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí,“ říká Aleš Zich, který se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. 

ojetina1u.JPG
Nedovolte, aby vám prodejce vůz předem "připravil".
 

„Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu, nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu. Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a takzvaně ´kulhá´, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu.

Další o něco méně závažnou příčinou tohoto jevu mohou být vadné žhaviče. Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka.

Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.
 
Zcela nesprávný je pak postup autobazaru, který vám vozidlo takzvaně ´připraví´ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Zde je třeba dbát zvýšené opatrnosti, jelikož se často pod rouškou komfortu pro kupujícího skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru.

ojetina2u.JPG
Pokud po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, věští to problémy.
 

Známe třeba případ, kdy prodejce takto ´připravil´ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota však druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc korun a obtížné dohady s prodejcem vozu.

Je tedy rozhodně lepší, prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící za přítomnosti zkušeného odborníka,“ uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
 

Doporučujeme

Články odjinud