Český trh s novými osobními auty v srpnu znovu vzrostl, a to radikálně, o více než třicet procent. Do první pětky se dostal Opel, v modelech opět překonala Fabia Octavii.
Kapitoly článku:
V srpnu 2015 bylo v České republice zaregistrováno 18.278 nových osobních vozů, což znamená o 31,1 %, respektive 4.341 kusů více (z necelých 14 tisíc) než za osmý měsíc letopočtu 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do hmotnosti 3,5 t. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Žebříček nejprodávanějších srpnových modelů vypadá trochu jinak, než jsme zvyklí. Škodovka okupuje pouze stupně vítězů a ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, kterých se ovšem do tabulky vtěsnalo hned dvanáct. Hyundai zde má dvojí zastoupení, stejně jako Volkswagen. Zbytek patří Seatu, Fordu a Opelu. Osobní dodávky zde nejsou uvedeny.
Nejoblíbenějším novým autem u nás aktuálně podruhé za sebou není Škoda Octavia. Vládu převzala Fabia, vyhoupla se na 1.773 jednotek a patří jí pochopitelně i prvenství v malých vozech.
Octavia v srpnu dosáhla na 1.545 prodaných kusů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Rapid nestačí, evidentně mu klienty „krade“ kromě soupeřů odjinud i menší a mladší sestra. Ani se nepřehoupl přes tisícovku (719). Nošovický Hyundai i30 se dostal na 584 nových vozů. Za ním následují dva Volkswageny, Golf (512) a Passat včetně sportovnějšího CC na základě generace B7 (371).
Nejpopulárnějším „teréňákem“ nebyl Yeti, nýbrž odcházející Hyundai ix35 (369), tady zaúřadovaly dodávky zákazníkům, zejména pak policejním složkám. Nový Superb je až osmý (357).
O něm platí ohledně segmentového zařazení to samé co o Octavii, jenže tentokrát mezi modely střední velikosti nezvítězil. Yetimu stačilo pouhých 337 přírůstků na devítku. Španělsko zastupuje Seat Leon (315), ale stejně mají i Ford Focus a Opel Insignia (v tabulce jsou řazeny abecedně). Právě tady hledejme současný úspěch blesku z Rüsselsheimu, i když za něj „může“ určitě fleet.
Český trh v srpnu 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
8/2015 [ks] |
8/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA FABIA |
1 773 |
661 |
1 112 |
168,2% |
2. |
ŠKODA OCTAVIA |
1 545 |
1 068 |
477 |
44,7% |
3. |
ŠKODA RAPID |
719 |
821 |
-102 |
-12,4% |
4. |
HYUNDAI i30 |
584 |
464 |
120 |
25,9% |
5. |
VOLKSWAGEN GOLF |
512 |
536 |
-24 |
-4,5% |
6. |
VOLKSWAGEN PASSAT |
371 |
151 |
220 |
145,7% |
7. |
HYUNDAI ix35 |
369 |
90 |
279 |
310,0% |
8. |
ŠKODA SUPERB |
357 |
267 |
90 |
33,7% |
9. |
ŠKODA YETI |
337 |
410 |
-73 |
-17,8% |
10. |
FORD FOCUS |
315 |
124 |
191 |
154,0% |
10. |
OPEL INSIGNIA |
315 |
36 |
279 |
775,0% |
10. |
SEAT LEON |
315 |
327 |
-12 |
-3,7% |
|
Celkem |
18 278 |
13 937 |
4 341 |
31,1% |
Na procenta si nejvíc polepšil právě velký Opel, který se zvedl o 775 %! Divokých výsledků máme v tabulce povícero, ix35 hlásí +310 %, třetí generaci Fabie patří až bronz, oproti „dvojce“ má „jen“ +168,2 %. Více než dvojnásobek se povedl ještě Focusu (+154 %) a Passatu (+145,7 %), loni SDA model CC nedělil, takže výsledky můžeme brát jako relevantní.
V kusovém navýšení je jasně nejlepší Fabia, prodalo se jich o 1.112 více než loni. Octavia se zlepšila o 477 aut, Hyundai ix35 a Opel Insignia shodně o 279 a Passat se chlubí +220. Propadákem je naopak Rapid (-12,4 %, -102 vozů), Yeti má na kusy sice optimističtějších -73, ale hůře je na tom v procentech (-17,8). Golfů si Češi koupili o 24 méně (-4,5 %) a Leonů o dvanáct (-3,7 %).
Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. Mistrem miniaut je bratislavské Citigo, byť s takřka devítiprocentním úbytkem. Vyšší střední třídu ovládlo BMW řady 5, navíc si polepšilo o 139 %, respektive 57 kusů. Mercedes-Benz třídy S ve třídě luxusních limuzín a kupé naopak ztratil oproti srpnu 2014 alespoň jedinou registrací. Hyundai ix20, lídr mezi „empévéčky“ všech velikostí, si též meziročně pohoršil o 24 aut, respektive něco málo přes 8 %. Pokud bychom ovšem do žebříčku zařadili i osobní verze dodávek, je jasným vítězem Ford Transit Custom včetně luxusnější varianty Tourneo, který uplynulý měsíc zakončil na 480 (!) jednotkách.
Český trh v srpnu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
8/2015 [ks] |
8/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
191 |
209 |
-18 |
-8,6% |
Malé |
ŠKODA FABIA |
1 773 |
661 |
1 112 |
168,2% |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
1 545 |
1 068 |
477 |
44,7% |
Střední |
VOLKSWAGEN PASSAT |
371 |
151 |
220 |
145,7% |
Vyšší střední |
BMW řady 5 |
98 |
41 |
57 |
139,0% |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
24 |
25 |
-1 |
-4,0% |
Terénní |
HYUNDAI ix35 |
369 |
90 |
279 |
310,0% |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
264 |
288 |
-24 |
-8,3% |
Top 10 nejprodávanějších značek
Na suverenitě domácí automobilky v žebříčku značek se stále nic nemění. Zaznamenala odbyt 5.057 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 38,1 %. Tržní podíl okřídleného šípu je však pouze na nízké hodnotě 27,7 %, konkurence jí značnou část podílu uzmula. Jihokorejský výrobce s lokální továrnou ve slezských Nošovicích udržel stříbro z července, navíc v tomto ohledu překročil dvouciferné číslo, má 10,7 % za 1.957 aut. Volkswagen se tedy musel znovu spokojit se třetím místem (1.832 kusů, ale ještě vysokých 10,0 %). Modrý ovál Fordu dokázal překonat hranici patnácti stovek registrací (přesně 1.516) a patří mu 8,3 % domácího trhu. Na pátém místě ovšem nenajdeme obvyklou Dacii, nýbrž Opel (1.059).
Šestý skončil Renault (652), sedmý Seat (636) a až osmá Dacia (621), ale rozdíly mezi nimi byly minimální. Devátý Peugeot už trochu zaostal (551), desáté BMW finišovalo uplynulý měsíc na 539 registracích, ale Top 10 je tentokrát širší, protože Kia má úplně stejně. Pro bavorskou modrobílou značku je to už čtvrtý letošní „zářez“ v první desítce.
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1.396 aut, Ford vykazuje v této statistice velmi pěkné navýšení o 588 vozů, třetí je momentálně úspěšný Opel, kterých se prodalo o 438 více. V těsném závěsu následuje Hyundai s přírůstkem +426 a Volkswagen (+374).
Procentnímu žebříčku dominuje Opel (+70,5 %) před Fordem (+63,4 %) a BMW (+58,5 %). Škoda je čtvrtá, její hodnoty byly jíž vzpomenuty. Pátý Renault se zvedl o 36,4 %. Ze značek mimo první desítku zmiňme výrazné (a důležité) zlepšení pozic Nissanu (+76,3 %, +145 registrací). Propadák v Top Ten tentokrát opět nechybí, drobné problémy má však pouze Dacia, což je trochu překvapení (-4 %, respektive o 26 vozů méně než loni).