| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD | Foto: Petr Homolka

| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka
| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka
| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka
| Volkswagen Golf GTD Foto: Petr Homolka
47
Fotogalerie

TEST Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI (147 kW) DSG: Palba z černé pistole

Po testech Volkswagenů Golf GTE a GTI tady máme tu zřejmě nejméně sportovní variantu GTD. Ačkoliv to není sporťák, svůj smysl v nabídce rozhodně má.

Radosti
Velmi úsporné a svižné svezení
Odpružení dobře zvládá české silnice
Solidní odhlučnění
Starosti
Ovládání základních funkcí odvádí pozornost
Pomalý start infotainmentu
9  /10

Při svezení s Golfem GTD se ve vás mohou střídat dva pocity. Prvním je radost nad tím, jaké efektivity a kultivovanosti moderní diesely dosáhly. Druhým bude zřejmě vztek na budoucnost, v níž mají postupně skončit čistě spalovací motory a potenciálně i hybridy. Tedy ne všude a ve stejnou dobu, ale některé automobilky házejí flintu (vývoj nových nafťáků) do žita už nyní, nedávno třeba Renault.

V písmenkové polévce vrcholného tria Golfů jsou karty rozdány takto: GTI jako výbušný benzin, nováček GTE jakožto silný plug-in hybrid, GTD naftový maratonec. I samotný Volkswagen o něm říká, že jde o „sportovní vůz na dlouhé vzdálenosti,“ ale to není jediný aspekt jeho existence, i když dobře podložený reálným fungováním. Dvoulitrové TDI EA288 evo zde má 147 kW (200 k) a 400 N.m točivého momentu, předchozí generace disponovala 135 kW a 380 N.m. Motor využívá technologii twin-dosing a selektivní katalytickou redukci ve dvou katalyzátorech, zapojených sériové. Je zde také duální vstřikování AdBlue.

Přední kola jsou poháněna výhradně skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DQ381 – u minulé generace bylo na výběr z šestistupňového manuálu a automatu se stejným počtem kvaltů. Tato kombinace samozřejmě není ekvivalentem turbobenzinu po stránce zátahu, otáček i zvuku, ale stejně nabízí velmi kvalitní svezení.

Motor má dost síly pro kvalitní pružné zrychlení i bezpečně svižné předjíždění a ze zatáček vás tahá s dostatečnou vervou. Pokud se držíte ve středním pásmu otáček, na plyn reaguje svižně a bez větších zdržovaček. Sedmistupňový automat při klidné jízdě mění kvalty téměř neznatelně a ani pod plynem nebo na brzdách s autem výrazněji necuká. V automatickém režimu motor nepodtáčí ani zbytečně neposílá k omezovači, jde o sehrané duo.

Při projížďce svižným tempem vám tedy nafta nehází klacky pod nohy. Při běžném cestování je pak vysloveně kouzelná. Zvuky čtyřválce nepronikají do kabiny ve velké míře, což jde ruku v ruce s minimem aerodynamického hluku i dobře odstíněným šumem od kol. Nejpůsobivější je však spotřeba, která se s lehkou nohou na plynu a ve stabilním tempu umí přiblížit ke čtyřem litrům na sto. Takže když se s plnou nádrží vyblbnete třeba na horské okresce v severní Itálii, bez tankování můžete dojet až k českým hranicím. Ani při řádění nestoupá spotřeba do závratných výšin, v průměru při něm zřídkakdy překročíte sedmilitrovou hranici.

Přední zavěšení McPherson a zadní náprava s řešením multi link odvedou na klasické české okresce dobrou práci, zvlášť když jsou podpořeny příplatkovým adaptivním odpružením DCC za pouhých pětadvacet tisíc korun. Naopak efektních 19“ kol Estoril (za příplatek 37.900 Kč) můžete na nekvalitním povrchu litovat. Podvozek sice odvádí dobrou práci a zuby nehty se brání odskakování, ale pokud v tempu strefíte větší díru nebo zapuštěný kanál, ráně se nevyhnete. Zřejmě by se tedy vyplatilo zůstat u standardních sedmnáctek nebo skromnějších příplatkových osmnáctek.

Krájet zatáčky ve sportovním režimu je v GTD skutečně snadné. Podvozek si toho nechá líbit hodně a v oblouku se nenechá vyvést z míry agresivnější prací s plynem i brzdami. Odpružení DCC umí pochytit boční náklony, ale Golf s ním není prkenný, v jeho přenosech hmoty se dá velmi dobře vyčíst, jak se v následujících chvílích zachová. I řízení není úplně jalové, neposkytne sice takovou zpětnou vazbu, jako kdybyste dlaní hladili vozovku, ale je dostatečně přesné a odpovídá sportovně-cestovnímu zaměření auta. Uspokojivou práci odvádí i brzdy s dobrým citem při nástupu své plné síly, abyste je utahali nebo rozpískali, museli byste se na běžné silnici hodně snažit.

Výše zmíněný talent pro dálkové cesty i ochota hrát si dělají tedy z GTD švýcarský nůž mezi nejvyššími specifikacemi Golfu. Všechny se z designového hlediska zdržely divočáren á la Honda Civic, což někomu může a jinému nemusí vyhovovat. V této šedivé barvě jde vlastně o slušný sleeper, u nějž chtějí tmavé doplňky vnějšku, pětice diod ve spodní části předního nárazníku nebo zadní difuzor vyžadují delší zkoumání. Vnitřek je také pojatý vkusně a bez větších výstřelků, tradičně zde najdete sedačky s tmavým károvaným potahem, dále segmenty perforované kůže na bočních stranách volantu a stříbřité doplňky. Stýskat se nám bude po hlavici páky manuálního řazení á la golfový míček – tento vtípek se s nástupem páčky voliče převodovky drive by wire bohužel vytratil.

Pokračování 2 / 2

Typický Volkswagen Golf?

Vnitřek GTD je dobře vybavený Golf se vším dobrým i horším, co přišlo v této poslední generaci. Na ovládání hlasitosti skrze dotykovou plošku pod displejem infotainmentu se zvyká docela dlouho, přesnost není ideální a na rozdíl od nové Octavie chybí prostor pro opření palce. Teplotu klimatizace také ovládáte skrze dotykové plošky pod obrazovkou, skrze displej pak i tak elementární záležitosti jako směr proudění vzduchu.

A pak zde máme další nelogičnost, kdy spínání ofuku čelního skla a vyhřívání toho zadního najdete v modulu ovládání světel a mlhovek nalevo od volantu. Do toho se nezřídka stane, že při kroucení volantem nechtěně ťuknete do ovládacích ploch na jeho ramenech – jde o zvyk, ale minimálně v úvodních fázích vlastnictví vozu vás to bude štvát. Stejně jako zhruba půlminutové čekání na start infotainmentu a navigace do plně provozuschopného stavu.

Lepší je tedy nastavit si celé auto na ideální režim pro danou sezonu a neměnit často nastavení, jejichž úprava by jinak znamenala až příliš časté spouštění zraku z vozovky na ovládací prvky. Jinak je ale účelnost i kvalita vnitřku Golfu na solidní úrovni. Ušatá přední sedadla podrží řidiče a spolujezdce při dynamičtější jízdě a nijak je nešikanují z hlediska komfortu při dlouhých přesunech. Zadní sedadla lépe vyhoví menším postavám s kratšíma nohama a výškou okolo 180 centimetrů, tři ramenatí chlapi by zde mohli mít problém. Kufr s kapacitou 380 až 1237 litrů je v mezích své třídy.

Kdysi dávno a v úplně jiném magazínu jsme měli na dlouhodobý test Golf GTD šesté generace, se sedmičkou jsem se svezl také. Pokud z nějakého důvodu nebažíte po benzinu a chcete se hezky svézt v zatáčkách a zároveň cestovat s minimálními náklady (nepočítaje cenu, ale ta je kompenzována kompletní výbavou), stále jde o vysoce kvalitní volbu.

Bez velkých kol jde o sedmimílové atletické boty, které vás za drobné na naftě provezou celou Evropou, aby vám poskytly štědrou dávku vzrušení na okreskách a možná někoho nepřipraveného zaskočily, když si sem tam zajedete na nepříliš členitý závodní okruh v rámci volných jízd. Praktičnost a účelnost je oproti civilním provedením nedotčena, motor má elán a podvozek vyvedete z míry jen při hrubé chybě.

Na druhou stranu tu máme pomalu startující infotainment, diskutabilní ovládání zcela zásadních funkcí a zpracování vnitřku, které by u auta za tuto cenu mohlo být o chlup lepší, než v minulých generacích. Nicméně pokud název vašeho budoucího Golfu začíná na GT, a je jedno jestli končí I, E, nebo G, musíte být trošku nadšenci, když už utrácíte takovou částku. A vzhledem k tomu, že se nad naftovými motory smráká a aktuální Golf je na začátku svého produktového cyklu, máte možná poslední šanci koupit si od Volkswagenu ostrý hatchback, s kterým lze v klidovém režimu ujet takovou vzdálenost.

Volkswagen Golf GTD: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   928.900 Kč (GTD/147 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 928.900 Kč (GTD/147 kW)
Cena testovaného vozidla           1.121.500 Kč (GTD/147 kW)

Technické údaje: Volkswagen Golf

Rok • stupeň výbavy
2021 • GTD
Počet válců
4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Nejvyšší výkon
147 kW (200 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,1 s
Nejvyšší rychlost
245 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 237 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 465 kg • 1 950 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,4 • 3,9 • 4,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 636 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 533 mm • 1 504 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 284 × 1 789 × 1 456 mm

Sériová výbava: 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, 17" kola z lehké slitiny Richmond, ACC - automatická regulace odstupu, Ambientní osvětlení pro Golf GT, Asistenční paket s Emergency Assist, Automatická klimatizace Climatronic, Automatický spínač světlometů, Bederní opěrky vpředu, Car2X, Centrální zamykání Keyless Start, Čelní airbag řidiče a spolujezdce, Čelní sklo tepelně izolující, Dekor interiéru "Black Metal Chrome", Digital Cockpit Pro, Digitální rádiopřijímač (DAB+), Dvě LED lampičky na čtení vpředu, Dvoutónový klakson, Elektromechanická parkovací brzda, Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Elektronický imobilizér, Front Assist, Funkce start/stop, Hlavové airbagy vpředu i vzadu, Chromové provedení ovládacích prvků, Infotainment Ready2Discover, Integrované hlavové opěrky vpředu, ISOFIX, LED světlomety Plus, LED zadní světla, Light Assist, Loketní opěrka vpředu, Longlife režim, Nepřímá kontrola poklesu tlaku v pneu, Paket Světla a výhled vč. Light Assist, Parkovací senzory, Parkpilot, Pedály z ušlechtilé oceli, Pěnová výplň dveří v černé tkanině, Potahy sedadel GTD

Příplatková výbava: Příprava pro mobilní klíč (5 500,- Kč), Keyless Advanced (10 700,- Kč), Boční airbagy vzadu (9 000,- Kč), Telefonní rozhraní Comfort (11 200,- Kč), Soundsystem harman/kardon (13 400,- Kč), Zpětná kamera (11 200,- Kč), Světlomety IQ.LIGHT LED Matrix (23 100,- Kč), Navigace Discover Pro s Head-up vks. (30 200,- Kč), Adaptivní regulace podvozku DCC (25 000,- Kč), Parkovací asistent Park Assist (2 300,- Kč), Rezervní kolo dojezdové (2 500,- Kč), Vyhřívání zadních sedadel (6 100,- Kč), Vnější lakování Šedá Moonstone (7 900,- Kč), 19" kola z lehké slitiny Estoril (37 900,- Kč)

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud