Subaru není Subaru. Nerozumíte mi? Hranatá krabice, kraťoučká příď a pod ní litrový tříválec. Ano, to je Daihatsu Sirion se znakem Subaru.
Kapitoly článku:
Časy se mění. Subaru letos začne prodávat boxery požírající naftu, s novou Imprezou zmizela bezrámová okna a s příchodem nového Justy zmizel pohon 4x4. I japonská automobilka produkující nekompromisní čtyřkolky se musí přizpůsobovat trhu, aby stále mohla nabízet opravdu zajímavé modely. Ptáte se, proč model Justy má jen jednu poháněnou nápravu? Odpověď je jednoduchá. Permanentní pohon všech kol spolu s motory boxer nepatří zrovna k tomu nejúspornějšímu. Od spotřeby se odvíjí i emise. A jsme rázem u jádra problému. Subaru muselo přijít s úsporným modelem Justy, aby snížilo průměrné emise všech vozů s logem Subaru.
Nové Subaru Justy se prodává teprve od října loňského roku a nutno konstatovat, že prvotní prodeje zaskočily i samotného dovozce. O Justy s litrovým motorem je prostě zájem. Přesto v nabídce zůstává i Justy G3X.
Historie modelu Justy, aneb od Ignisu k Sirionu
Minulá generace Subaru Justy vzešla vždy ze společné spolupráce s automobilkou Suzuki. Nejmenší model v nabídce japonské automobilky se v poslední generaci prodával pod názvem Justy G3X. Jednalo se vlastně o dvojče modelu Ignis 4x4, které se vyrábí v Maďarsku. Bohužel český trh je příliš malý pro dva identické modely navíc s různou pořizovací cenou (cena u Justy G3X dosahovala téměř čtyřsettisícové hranice). Proto tento model obdařený logem Subaru se stal propadákem.
V závěru loňského roku Subaru začalo logicky do Česka dovážet nové Justy, které dalo sbohem automobilce Suzuki před Daihatsu. Dobrému startu novému modelu zajisté pomůže mnohem příznivější cena a to, že se do Čech nedováží Daihatsu.
Daihatsu Sirion byl představen již před třemi lety na ženevském autosalonu a v jeho genech se objevují známky spolupráce s Toyotou, což poznáte zejména pod kapotou. Tam je použit zážehový tříválec, který pohání i „kolínská trojčata“. Zajímavostí zajisté bude, že Sirion je možné na některých trzích objednat s pohonem všech čtyřech kol. Podle importéra Subaru není zatím vyloučen dovoz ani této verze 4x4.
Mezigenerační srovnání | G3X JUSTY (Ignis) | JUSTY (Sirion) |
Délka (mm) | 3770 | 3610 |
Šířka (mm) | 1630 | 1665 |
Výška (mm) | 1606 | 1550 |
Rozvor (mm) | 2360 | 2430 |
Světlá výška (mm) | 170 | 150 |
Průměr otáčení (m) | 10 | 8,6 |
Součinitel odporu vzduchu | 0,37 | 0,37 |
Celková hmotnost (kg) | 1470 | 1390 |
Základní objem zavazadelníku (l) | 236 | 225 |
Při sklopených zad. sedadel (l) | 526 | 526 |
Minimální rozměry, maximální prostor
Vytěžit z karoserie dlouhé 3610 mm prostor pro pět cestujících dá zabrat. Pokud výrobce nechce čarovat, musí zaručeně začít u extrémně krátké přídi. Musí pokračovat vysokou stavbou kabiny (výška 1550 mm) a nesmí zapomenout ani na zavazadlový prostor. A od těchto skutečností se odvíjí celý design nového Justy. Předchozí generace G3X na bázi Ignusu byla určená spíše horalům, kteří ocenili vyšší světlou výšku podvozku. To nové Justy sedí podstatně níže (150 mm nad vozovkou). Potěšující je velký úhel otevírání zadních dveří (až 80°). Justy se podle reakcí většinou líbí.
Čarování s prostorem
Kabina malého Justy je vyvedena v bílo-šedo-černé kombinaci. Volant lze konečně nastavit do ideální pozice a v menších sedadlech se lze celkem pohodlně usadit. Za tříramenným volantem je umístěna oválná kaplička s otáčkoměrem, rychloměrem a malým displejem palubního počítače zobrazující hodiny, aktuální i průměrnou spotřebu paliva a ujeté kilometry. Vpravo pod volantem našly své místo netradičně tlačítka ovládání zpětných bočních zrcátek. Jak je již v těchto malých vozech zvykem, středový tunel nepřechází plynule do středového panelu. Mezi oběma je místo, které je využito pro úložné prostory nad kterými najdeme tři kruhové ovladače klimatizace, tlačítka audiosoustavy a titěrný displej. Konstruktéři rozhodně nešetřili počtem odkládacích ploch, skříněk a jiných úložných prostorů je dostatek, což jen chválím.
Palubní deska vyrobená z tvrdších plastů při jízdě po nerovném povrchu nebo dlažebných kostkách vydávala podivné rušivé zvuky. Neskřípala ani nevrzala, prostě jen drnčela.
Přední sedadla nejsou nejmenší ani největší. Dospělou osobu pojmou, někomu však může vadit krátký sedák, ale to je v malých vozech běžné. Na zadních sedadlech se sedí vzpřímeně. Dobrou zprávou je, že sklon opěradel lze nastavit ve dvou polohách. A to velmi jednoduše. Samotné sklápění zadních sedadel se provádí pomocí dvou jednoduchých kroků. Nejprve posuneme a zaklesneme sedáky zadních sedadel k podlaze, a teprve poté sklopíme zadní opěradla, čímž docílíme naprosto rovné ložné plochy (u G3X vznikal schod cca 150 mm vysoký). Pod podlahou kufru nalezneme rezervní dojezdové kolo.
Zavazadlový prostor Justy pojme v základním uspořádání na 225 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel, mimo jiné dělených v poměru 60/40 dosáhneme prostoru s objemem 630 litrů. Přístup do zavazadelníku je díky vysokým a širokým pátým dveřím dobrý.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ