V segmentu opravdu rychlých středních SUV se už výkon dávno přehoupl přes 500 koní. Duo BMW X3 a X4 jich v ostré verzi M nabízí 480, stačí však sáhnout po paketu Competition a rázem se dostáváte na stejné hodnoty jako Alfa Romeo Stelvio QV.
Nová „emka“ mají pod kapotami řadový třílitrový šestiválec s výkonem 353 kW a točivým momentem 600 N.m, což jsou hodnoty, které třeba takovou Alfu Romeo Stelvio QV nechávají chladnou. Ta má sice také 600 N.m, ale zato 375 kW a překonává nejenom bavoráky, ale také „základní“ Mercedes-AMG GLC 63 (350 kW a 650 N.m) se čtyřlitrovým osmiválcem. Jde o auta pro fajnšmekry, kteří jsou ochotni za ně zaplatit okolo 2,5 milionu korun. Je to moc, ale v tomto segmentu to tak prostě chodí.
BMW X3 M na českém trhu začíná s cenou 2.449.200 Kč, elegantnější model X4 M pak stojí nejméně 2.503.800 Kč. Vyjíždějí na 20palcových kolech, mají kožené čalounění v interiéru, aerodynamický paket, aktivní zadní diferenciál, osmistupňovou automatickou převodovku Drivelogic, lité brzdové kotouče s hliníkovými středy, adaptivní LED světlomety, navigaci Professional, multifunkční přístrojový panel a spoustu dalšího.
Přesto se nejedná o naprostý strop a příplatková výbava samozřejmě existuje. Než bych ale vyjmenovával prvky jako dřevěné obložení přístrojovky či sadu jízdních asistentů, to raději hned přejdu k tomu nejpikantnějšímu. BMW X3 M a X4 M si totiž můžete koupit i s paketem Competition, který zahrnuje další výbavu, ale hlavně zvýšení výkonu motoru.
Přijde vás na 230.334 Kč a v technickém průkazu v kolonce s výkonem v kilowattech najdete číslo 375 (510 koní). To je stejně, jako nabízí Stelvio QV a Mercedes-AMG GLC 63 S, avšak s tím rozdílem, že vůz ze Stuttgartu má díky osmiválci točivý moment 700 N.m (modely Competition mají 600 N.m, ale s jiným průběhem než v sérii). Paket dále zahrnuje čalounění z programu BMW Individual, M sportovní výfukový systém, 21palcová kola, M sportovní sedadla či modifikovaný adaptivní podvozek.
Na dynamice se výkonový bonus příliš neprojevuje. Z rychlení z nuly na stovku zabere 2 tuny těžkým bavorákům o 0,1 sekundy kratší dobu, celkový čas ale stále nepadá pod 4 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h (s M Driver´s paketem až 285 km/h). Jak můžete vidět v tabulce níže, Alfa Romeo Stelvio QV zůstává mezi ostrými šestiválovými SUV neporažena.
BMW X3 M a X4 M: Technická data, české ceny, srovnání s konkurencí |
Model |
X3 M |
X3 M Comp. |
X4 M |
X4 M Comp. |
Stelvio QV |
Pohon |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
Motor |
3.0 R6 TP Turbo |
3.0 R6 TP Turbo |
3.0 R6 TP Turbo |
3.0 R6 TP Turbo |
2.9T V6 90° |
Zdvihový objem [cm3] |
2993 |
2993 |
2993 |
2993 |
2891 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
Vrtání x zdvih [mm] |
90 x 84 |
90 x 84 |
90 x 84 |
90 x 84 |
86,5 x 82 |
Kompresní poměr |
9,3:1 |
9,3:1 |
9,3:1 |
9,3:1 |
9,31:1 |
Největší výkon [kW/min] |
353/6250 |
375/6250 |
353/6250 |
375/6250 |
375/6500 |
Točivý moment [N.m/min] |
600/2600-5600 |
600/2600-5950 |
600/2600-5600 |
600/2600-5950 |
600/2500 |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
8A |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
250(280) |
250(285) |
250(280) |
250(285) |
283 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
4,2 |
4,1 |
4,2 |
4,1 |
3,8 |
Poh. hmotnost [kg] |
1970 |
1970 |
1970 |
1970 |
1830 |
Komb. Spotř. [l/100 km] |
10,5 |
10,5 |
10,5 |
10,5 |
9,8 |
Základní cena [Kč] |
2.449.200 |
2.686.320 |
2.503.800 |
2.740.920 |
2.437.500 |
Maximální rychlost v závorce platí pro M Drivers´s paket |