13
Fotogalerie

Nové crash testy: Audi Q5, Hyundai i20, Kia Soul, Peugeot 3008 ad.

Institut Euro NCAP včera publikoval výsledky svých nejnovějších nárazových testů.

Těmi tentokrát, pochopitelně již podle upravené metodiky (informovali jsme vás o ní na tomto místě), prošla šestice vozů modelového roku 2009, které představují příklady z několika tříd. I přes přísnější pravidla se, podobně jako minule, pěti z nich podařilo dosáhnout plného počtu pěti hvězdiček.

Potěšitelné přitom je, že většinu z nich tvoří menší vozy nižších tříd, které se již ze své podstaty většinou nijak výjimečnou pasivní bezpečností nevyznačují. Z toho plyne, že i v dnešní době, kdy se malá auta začínají vracet do módy, nemusí nutně zákazník svoji bezpečnost oželet.

Neuspělo jen Suzuki Alto

Plný počet hvězdiček obdržely vozy Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul a Peugeot 3008, přičemž většina z nich náleží do nižších tříd. Šestý z vozů, rovněž malé Suzuki Alto, však získalo jen tři hvězdy, protože vykázalo nedostatky při ochraně dětí, dostupnosti asistenčních systémů, ale také v otázce samotné ochrany řidiče a spolujezdce. Právě pod vlivem těchto výsledků zavedlo Suzuki vzápětí pro své Alto stabilizační systém ESP alespoň do prvků příplatkové výbavy, naproti tomu vozy Audi Q5, Kia Soul a Peugeot 3008 jím disponují ve všech nabízených verzích.

Zajímavé přitom je, že v rámci nových, velmi pochybných pravidel Euro NCAP jsou nyní zohledňovány kromě dostupnosti ESP také přítomnost systémů nabízejících omezení rychlosti (zatím jsou v podstatě doménou francouzských vozů z koncernu PSA), tedy další ze systémů, který nemá asbolutně žádný vliv na výsledek samotného nárazového testu a může spotřebitele jen zmást. Stejný výsledek pak může mít vůz, který se při nárazu rozpadne na dvě části, ale má standardně montované ESP a omezovač rychlosti, a ten, který nárazu rozumně odolá, ale těmito systémy nedisponuje. Potěšujícím je naopak zohlednění výsledků nárazu vedeného zezadu (zejména s ohledem na zatížení krční páteře vpředu sedících pasažérů).

Představitelé Euro NCAP v souvislosti s těmito novými testy vyzdvihli znamenitou ochranu chodců u vozů Honda Jazz a Hyundai i20 a zdůraznili, že splnily nejen současné limity Euro NCAP, ale také ty, které se teprve připravují. Kia Soul pak excelovala v otázce ochrany krční páteře, čímž se tento model řadí mezi malými vozy k těm vůbec nejlepším.

Stručný přehled nejnovějších výsledků následuje, podrobněji na na jednotlivé vozy podíváme níže.

Zaklad1.jpg
Stručné výsledky posledních nárazových testů

Audi Q5

Prostor pro cestující zůstal při čelním nárazu pevný a A-sloupky se posunuly dozadu pouze o 3 mm. Adapativní airbagy a bezpečnostní pásy přizpůsobily svůj účinek adekvátně váze pasažérů a závažnosti nárazu. Ochrana prostoru pro cestující byla dobrá pro všechny části těla, pouze pro řidiče znamenal sloupek řízení riziko poranění stehen. Vůz dosáhl maxima bodů v bočním nárazu do širší překážky, pouze při boční náraz do té užší znamenal menší ochranu hrudníku. Sedadla a opěrky hlavy byly dobře přizpůsobeny pro případ nárazu zezadu.

Ochrana dětí zůstala na vysoké úrovni, ochrana chodců byla naopak ve většině ohledů špatná.

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Audi Q5.jpgAudi Q5 1.jpg 
Audi Q5

Honda Jazz

Také u Hondy Jazz zůstal prostoru pro cestující zůstal po čelním nárazu takřka nedotčen. Pouze pedály byl deformovány, ale nepraskly a neohrozily posádku vozu. U pedálu spojky byl ale posun tak velký, že za něj vůz dostal tresné body. Struktura palubní desky může znamenat riziko pro kolena a stehna řidiče i cestující. V bočním nárazu do úzké překážky se vůz potýká s nízkou ochranou hrudníku řidiče, ale ochrana ostatních částí těla byla dobrá v obou bočních nárazových zkouškách. Ochrana hlavy a krku při nárazu zezadu byla pouze průměrná.

Velmi dobrých výsledků dosáhl vůz též v oblasti ochrany dětí, rovněž v ochraně chodů dosáhl Jazz mimořádně dobrých výsledků.

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Honda Jazz.jpgHonda Jazz 1.jpg
Honda Jazz

Hyundai i20

Ani v případě Hyundai i20 nebyl prostoru pro cestující po čelním nárazu nikterak významně narušen. Pouze tvrdé části konstrukce přístrojové desky představují potenciální nebezpečí pro stehna řidiče i spolujezdce. Vynikajícího výsledku dosáhl vůz při bočních nárazech, kdy ochrana byla takřka stoprocentní a žádná z částí těl nebyla ohrožena. Naopak při nárazu zezadu poskytl pouze průměrnou ochranu hlavy a krku.

Velmi dobré výsledky si i20 připsal i v testech ochrany dětí a chodců.

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

hyundai i20.jpghyundai i20 1.jpg 
Hyundai i20

Kia Soul

Další korejský vůz zaznamenal též velmi dobré výsledky při čelním nárazu, ani jeho vnitřní prostor simulace nárazu přední částí vozu „nerozhodila”. Podobně jako u i20 je ale řešení palubní desky jistým rizikem pro poranění kolen a stehen pro řidiče i spolujezdce. Boční nárazy též nepřinesly výrazný problém, pouze boční náraz do úzké překážky znamenal jen průměrnoou ochranu hrudníku. Na druhou stranu, ochrana proti nárazu zezadu byla vynikající.

Ochranu dětí lze hodnotit jako špičkovou, naopak chodcům doporučujeme dávat na Soul větší pozor.

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Kia soul.jpgKia soul 1.jpg 
Kia Soul

Peugeot 3008

Prostor pro cestující zůstal i u Peugeotu 3008 teměř nedotčen a čelní náraz přinesl v oblasti ochrany řidiče a spolujezdce převážně výborné výsledky. Zajímavostí je, že airbag spolujezdce byl při montáži mírně poškozen a umožnil při vystřelení únik plynu i jiným než plánovaným způsobem. Peugeot tento problém začal pochopitelně ihned řešit, je však třeba konstatovat, že poškození airbagu neznamenalo žádné snížení jeho ochranných funkcí.

Body dolů šly za ochranu kolen a stehen, naopak maximum bodů šlo za 3008 v bočním nárazu do širší překážky, při nárazu do užší zaznamenal pouze průměrnou ochranu hrudníku. Náraz zezadu nedopadl pro 3008 nejlépe, ochrana byla jen průměrná a, vyjádřeno body, nejhorší z dnes představované šestice aut.

Ochrana dětí byla ve 3008 výborná, chodec by si naopak po střetu s 3008 nevískal - neměl by zřejmě ani čím, dobrá byla totiž jen ochrana nohou.

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Peugeot 3008.jpgPeugeot 3008 1.jpg
Peugeot 3008

Suzuki Alto

Ani u nejhůře dopadnuvšího Alta se čelní náraz nikterak nepodepsal na vnitřním prostoru vozu, k žádné významné deformaci nedošlo. Body dolů ale šly za řešení vnitřního prostoru - palubní deska znamená riziko pro stehna a kolena řidiče i spolujezdce, největším problémem je ale riziko poranění pravé nohy řidiče.

Alto nedisponuje hlavovým airbagem, a atak boční náraz do úzké překážky nebyl proveden, boční náraz do té širší pak znamenal solidní výsledek pouze s průměrnou ochranou hrudníku. Stejně tak jako průměrná byla hodnocena ochrana krku a hlavy při nárazu zezadu.

Ochrana dětí byla celkové hodnocena méně než 50 procenty, mimo jiné též kvůli nevypínatelnému airbagu spolujezdce. Chodec by si střet s Altem zřejmě též za rámeček nedal.

Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Suzuki Alto.jpgSuzuki Alto 1.jpg 
Suzuki Alto 

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud