| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 | Foto: Mercedes-Benz

| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz
| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz
| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz
| Mercedes-Benz EQA 250 Foto: Mercedes-Benz
29
Fotogalerie

TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

Radosti
Velký vnitřní prostor
Výborná dynamika
Luxusní a kvalitní interiér
Atraktivní vzhled
Starosti
Spotřeba energie silně závislá na citu řidiče
Horší výhled šikmo vzad
Nekonzistentní brzdy
Tahání za volant při rychlejší akceleraci
8  /10

Je zajímavé sledovat, jak se mění trendy. Zatímco dříve se elektrické vozy hrdě honosily označeními s písmenem „e“, dnes se shlukují do samostatných rodin. V případě automobilky Volkswagen je to rodina ID, Hyundai má Ioniq (k modelu 5 brzy přibudou další), BMW vsadilo na písmeno „i“, Audi má modely e-tron a tak dále. Občas aby se v tom čert vyznal, ale čest výjimkám.

Mercedes-Benz na to šel konzervativně: má rodinu EQ, přičemž každý model má v názvu písmeno, které jej spojuje s tradiční třídou. Vůbec prvním zástupcem rodiny EQ se stal už v září 2018 model EQC, vycházející z třídy GLC. Všechno pak nabralo rychlý spád: uběhly tři roky a máme na trhu i modely EQA, EQB, EQS, EQV a na zářijovém autosalonu (pardon, výstavě mobility) v Mnichově jsme si osahali nové EQE. Přitom vlastně jen modely EQS a EQE stojí na platformě vyvinuté výhradně pro elektrovozy. Zbytek současné rodiny EQ využívá upravenou techniku běžných spalovacích modelů.

Elektromobil EQA je na českém trhu novinka. Poprvé se ukázal v lednu letošního roku, o měsíc později jsme znali ceny a teprve v květnu dorazil ve vrcholném dvoumotorovém provedení s výkonem 292 koní. Zkoušené provedení EQA 250 má hnaná kola jen jedné nápravy, navíc té přední, což už u nových elektromobilů nebývá tak úplně zvykem. Ioniq 5, Volkswageny ID, nebo třeba i Škoda Enyaq iV jsou zadokolky, což má oproti přednímu pohonu řadu výhod. Ale o tom až za chvíli.

Blízký příbuzný

Mercedes-Benz přímo neuvádí, že je nové EQA „pouze“ elektrickou verzí crossoveru GLA. O EQA hovoří jako o blízkém příbuzném ryze spalovací verze, byť každému, kdo se o auta aspoň trochu zajímá, musí být jasné, odkud vítr vane. Elektromobil má krásně čistou příď ve stylu větších modelů rodiny EQ a LED světlomety se špičkovým výkonem a skvěle pracujícím odstíněním účastníků provozu v dálkovém režimu spojuje světelná lišta, která je doslova magnet na oči. Zadní svítilny jsou také propojené, víko kufru je hlaďounké a registrační značka se přestěhovala na nárazník. Pokud máte dojem, že jste podobný zadek už někde viděli, zkuste mrknout na Peugeot 208. Podoba tam prostě je.

Rozměry karoserie se od spalovací verze příliš neliší. Rozvor 2729 mm a šířka 1834 mm se shodují, s délkou 4463 mm a výškou 1620 mm nové EQA svého bráchu lehounce přerůstá. Zato uvnitř byste změny na první pohled nepoznali. Interiér totiž dopovídá Mercedesu GLA a až na tvar přístrojovky před spolujezdcem také třídě A, která dvojicí spojených displejů (ve vrcholném provedení 2x 10,25“) způsobila v roce 2018 mezi luxusními kompakty poměrně velký rozruch. Kdo si vzpomene na tehdejší BMW řady 1 nebo Audi A3, dá mi jistě za pravdu.

V Mercedesu hned víte, že sedíte v luxusním autě a že vaše finance nebyly vynaloženy nadarmo. Navíc je fajn, že co se ovládání základních funkcí týče, dá vám vůz vybrat hned z několika možností. Nemusíte ani sundávat ruce z volantu, abyste se pohybovali v menu infotainmentu (slouží k tomu dotyková plocha na pravém rameni volantu, tento způsob ale není nejpřesnější), můžete použít touch pad na středovém tunelu (těm už pomalu zvoní hrana), nebo prostě systém ovládat přímo přes hlavní dotykovou obrazovku. Také hlasové ovládání vyvolané formulkou „Hej, Mercedesi“ funguje spolehlivě, navíc ani vyprávět vtipy systém nezapomněl.

Na pohled je to uvnitř super, co se výběru materiálů a úrovně zpracování týče, nemám nejmenší problém (i EQA je pořádně bytelné auto) a pozice k řízení je na poměry kompaktních crossoverů skvělá. Nemám pocit, že sedím až někde na střeše, ale nohy mám v přirozené poloze připravené k pohodlnému vystoupení. Subtilní přístrojovka neomezuje prostor před koleny a ani po hodinách jízdy vás nikde nic netlačí.

Kokpit je krásně vzdušný, jen s výhledem šikmo vzad to není úplná sláva, a ačkoliv jsem se snažil přizpůsobit, opěradla předních sedadel s méně výrazným bočním vedením mi prostě nepasovala. Střední část je totiž „vyboulená“ a připadalo mi, jako bych nad rameny už nic neměl. Ovšem na to, že jde o kompakt s podlahou plnou baterek, je uvnitř místa až až, takže zkrátka nepřijdou ani vyšší cestující, na které připadnou zadní místa.

Kufr se oproti GLA zmenšil. Nemá 425 litrů, ale pouze 340 litrů, což je hodnota srovnatelná s malými městskými vozy. Má však přehlednou ložnou plochu, pod podlážkou je místo pro uložení povinné výbavy a nechybí ani praktický síťový program po stranách. Budete-li s sebou vozit standardně dodávané pětimetrové kabely pro domácí zásuvky, wallboxy a veřejné nabíjecí stanice, jsou to dvě úhledné brašny, které zaberou docela dost místa. Za celý týden jsem je však ani jednou nevybalil, nebylo to prostě potřeba.

Pokračování 2 / 3

Jediný, co hrabe dvěma

Mercedes-Benz EQA se v Česku prodává ve třech provedeních (EQA 250/140 kW, EQA 300 4Matic/168 kW a EQA 350 4Matic/215 kW), dojezdem na jedno nabití okolo 420 km dle WLTP se však příliš neliší. Ani zkoušený základ není úplně levný – aktuálně se těsně drží pod hranicí 1,3 milionu korun a konkrétní vůz na fotkách dokonce vyšel na více než 1,4 milionu. Ve výbavě už měl ale prakticky vše a jak jsem uváděl, hned víte, za co platíte.

Ani základní EQA není žádný louda. Asynchronní elektromotor pohánějící přední kola má 140 kW a 375 N.m, které stačí k zrychlení u nuly na stovku za 8,9 sekundy. To na crossover s provozní hmotností přes dvě tuny není vůbec špatné. Razance, s jakou vůz zrychluje, může elektromobilů neznalé řidiče překvapit, jinak je ale ovládání shodné s běžnými spalovacími Mercedesy, s výjimkou páček pod volantem, které zde slouží k nastavení úrovně rekuperace energie. S maximální podporou a trochou předvídavosti využijete konvenční brzdy jen pro dobrzdění do nuly, většinou jsem ale využíval zlatý střed, protože maximálně intenzivní nástup rekuperace není pro vyznavače harmonické jízdy to pravé.

Nabíjení bez stresu

Život s elektromobily je rok od roku snazší. Počet nabíječek stoupá, navíc jsou čím dál výkonnější. Elektromobily jako takové jsou schopnější a množství čipů pro jednotlivé dodavatele energie dnes zastane jedna jediná karta, v případě Mercedesu nazvaná me Charge. V aplikaci si najdete nejbližší nabíjecí stanice včetně cen energie, chytrá navigace vám pro ně dokonce optimalizuje trasu, případně se můžete řídit podle údaje předpokládaného dojezdu po dojetí do cíle. Za nabíjení platíte až na konci měsíce, náklady máte pod kontrolou, prostě pohoda. Takhle jsme si elektromobilitu představovali už před lety a dnes to tak konečně funguje.

V Praze a okolí jsem nenašel stanici, kde by karta Mercedes me Charge nefungovala a z prvotního předpokladu otravného hledání stanic jediného poskytovatele nakonec byla podobná volnost pohybu jako s běžným spalovacím autem. Dokonce i u nás na „vsi“ kousek od Prahy už stojí dvě nové hypernabíječky od PRE s maximálním nabíjecím výkonem 75 kW.

EQA zvládne nabíjet vyšším výkonem (až 100 kW), déle než 45 minut mi ale nabíjení baterie o využitelné kapacitě 66,5 kWh do plna (vždy z přibližně 20 % kapacity) nikdy nezabralo. A to je trochu jiná situace než před pár lety, kdy jsme stáli fronty na nanejvýš 50kilowattové nabíječky, a cesty si museli plánovat sami. Nabíjení dosáhlo maximálního výkonu prakticky hned po zahájení, a dokonce i těsně před dokončením se vůz nabíjel výkonem 30 kW.

Ano, opravdu hrabe

Taková volnost pohybu se mi samozřejmě líbí a za těchto podmínek bych si dovedl Mercedes-Benz EQA představit i jako jediné auto do rodiny. Vědomí toho, že se nemusím příliš omezovat, a skvělá dynamika v nižších rychlostech se ale podepsaly na spotřebě energie. Zatímco šetřivý kolega Lukáš z Auto Tipu se se spotřebou energie pohyboval okolo normovaných 17,7 kWh/100 km (WLTP), já se nedostal pod čtyřiadvacet, a to jsem rekuperoval, nechával vůz plachtit, a snažil se více předvídat situaci na silnici. To se pak člověk nemůže divit, že ujede 200 km a už se poohlíží po nabíječce, přestože výrobce uvádí, že by měl vůz na jedno nabití ujet přes 400 km.

Jezdit ekonomicky s EQA bezesporu lze, je to pouze o člověku sedícím za volantem. Musel bych jezdit v eko režimu, v němž jsou reakce na plyn hodně otupělé, na druhou stranu ani sportovní režim není vzhledem ke komfortní nátuře vozu to pravé. Akcelerace z nižších rychlostí je kousavá a přední kola mají kolikrát co dělat, aby zvládla rychlý příval výkonu. Ne vždy se to povede a EQA začne tahat za volant, což se vám v elektromobilech se zadním pohonem, které můžete do jisté míry řídit i „zadkem“, prostě nestane.

Ani brzdy nejsou úplně ideální. Hůře se totiž odhaduje, kdy po sešlápnutí pedálu vůz brzdí ještě rekuperací, a kdy už klasickými brzdami. Tolik citu jako u Porsche Taycan jsem pochopitelně nečekal, když ale dobrzďujete do kolony a k autu před vámi se najednou začnete přibližovat rychleji, než jste podle tlaku na pedál brzdy čekali, není to nic příjemného. Brzdu přitlačíte ještě více, a když k tomu ještě chytíte nerovnost na silnici, přední kola poskočí. Do té chvíle skvělá harmonie jízdy je ta tam.

I navzdory vlastnostem, které je nutné odfiltrovat větším citem v pravé noze, se mi ale s Mercedesem EQA jezdilo parádně. Podvozek je komfortní, 18palcová kola zkoušeného kousku považuji za ideál z hlediska estetiky i pohodlí a kabina je skvěle odhlučněná od podvozku i aerodynamického svistu kolem předních sloupků a vnějších zpětných zrcátek. Dvoutunové EQA není žádný střízlík, v zatáčkách se docela naklání a má lehounké řízení, snaží se být ale maximálně stabilní a k nedotáčivosti přechází až při hrubém či velmi zbrklém zacházení.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Řízení nového Mercedes-Benzu EQA mě bavilo. Je to důstojný, bytelný a pohodlný crossover do města i pro dlouhé vzdálenosti a lidem se líbí. Vzhledem k tomu, jak rychle se rozšiřuje síť nabíjecích stanic, a zdokonalují se služby samotných automobilek (viz. Mercedes me Charge), je každodenní soužití s elektromobilem mnohem jednodušší než dříve. Pořád to ještě není taková úroveň jako u vozů se spalovacími motory, když ale uvážím, že Mercedes-Benz EQA nebyl primárně navrhován jako elektromobil, nasadil laťku poměrně vysoko.

Při pohledu do ceníku si jistě řeknete, že EQA není levná záležitost, jenže tak to prostě dneska chodí. Třeba letité BMW i3, které by Mercedesu EQA mohlo konkurovat, pod milion jako nové oficiálně neseženete. Vybavené kousky se klidně přibližují hranici 1,5 milionu a udávaný dojezd nepřekročí 300 km.

Pokud se vám EQA líbí a máte na něj, osobně nevidím důvod, proč si ho nepořídit. Vzhledem k použité technice je to pořád ještě kompromis, ovšem tak malý, že stran dojezdu na jedno nabití dokáže slušně konkurovat novým kouskům na trhu s ryze „elektrickými“ platformami a 800V technikou. Chce to jenom více citu, o čemž vypovídají velmi rozdílné výsledky spotřeby dvou řidičů naší redakce. Mercedes-Benz stran elektromobility rozhodně nic nepodcenil a důkazem jsou modely EQE a EQS. O těch ale až někdy příště.

Mercedes-Benz EQA - souhrn cen
Základní cena vozu                    1.299.540 Kč (EQA 250/140 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.299.540 Kč (EQA 250/140 kW)
Cena testovaného vozu  1.421.611 Kč (EQA 250/140 kW))

Technické údaje: Mercedes-Benz EQA 250

Rok
2021
Nejvyšší výkon
140 kW (190 koní)
Nejvyšší krouticí moment
375 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
340 l
Hmotnost: provozní • celková
2 040 kg • 2 470 kg
Prům. spotřeba: komb.
17,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 729 mm
Rozměr pneumatik
235/55 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 463 × 1 834 × 1 620 mm

Základní výbava: Litá 18palcová kola, 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče, komfortní přední sedadla, syntetická kůže Artico/tkanina Cupertino zlatá rose gold/šedá titanium pearl, multifunkční sportovní volant potažený kůží nappa, akustická výstraha pro okolí, sada na opravu pneumatik Tirefit, sada pro parkování se zpětnou kamerou pro couvání, sada komfortních funkcí zrcátek, velurové koberečky, bederní opěrky nastavitelné 4 směry, podsvícené prahové lišty dveří s nápisem "EQ" a výměnným krytem, sada komfortního nastavení sedadel, ochrana chodců (aktivní přední kapota), tempomat, touchpad, komfortní podvozek, LED High Performance světlomety s denním svícením LED, palubní nabíječka 11 kW AC, palubní nabíječka 55 kW DC, a další.

Volitelná výbava: Typ Premium: sada komfortních funkcí zrcátek, plně digitální sdružený displej s úhlopříčkou 10,25", klimatizace THERMOTRONIC, sada KEYLESS-GO, media displej, bezdrátové nabíjení pro mobilní telefony, soundsystém, vyhřívání předních sedadel, osvětlení nástupního prostoru s projekcí loga, sada pro parkování se zpětnou kamerou pro couvání, asistent hlídání mrtvého úhlu (40.474 Kč), tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (25.904 Kč), metalíza - zlatá rose gold (20.399 Kč), determální tmavá skla od B sloupku (9714 Kč), linie Electric Art (25.579 Kč).

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud