Kapitoly článku:
Řada R už dlouhou dobu tvoří jeden z pilířů produkce motocyklů BMW a notnou řadu let platila za klasický roadster se spíše konzervativnějším vzhledem. Jeho posláním bylo pohodlí a co nejlepší kompromis poskytující komfort jak při kratších přesunech, tak i na delších cestách a cizí mu neměla být – a nebyla – ani nějaká ta sportovnější jízda.
S novou generací ale zažil model R 1200 R malé zemětřesení. To, na co se dlouhou dobu spoléhal, vzalo zasvé. Koncepce velkého plochého dvouválce zůstala, nicméně vzduchem a olejem chlazený agregát byl nahrazen vodníkem a především, do té doby nedotknutelné přední zavěšení Telelever dostalo vale a bylo nahrazeno klasickou obrácenou teleskopickou vidlicí. Na motocyklu hraje i nový lakovaný příhradový rám, který je pastvou pro oči, a tak z klasiky zbylo jen jednostranné zadní zavěšení Paralever, u kterého je ale kardan po vzoru ostatních modelů přemístěn vlevo a výfuk přesunutý na pravou stranu.
Konstrukčních a zásadních novot tedy nabízí erko nadbytek, nicméně zdatně jim sekundují i úpravy designu. Řada z nich jde ruku v ruce s již zmíněnými novinkami, ať už je řeč o samotném rámu nebo oku lahodící mohutné upside-down vidlici, která na sebe v případě testovaného motocyklu upozorňovala zlatým lakováním.
Třešničkou na dortu jsou příplatkové spoilery pod motorem, efektní lakování a grafika na nádrži, nový tvar předního světlometu s LED pro denní svícení, či nový tvar podsedlovky. Ze všech komponentů sálá síla a obrovské sebevědomí a celá motorka tak působí více sportovně a agresivně. Možná se nyní více podobá vybraným japonským konkurentům, ale aura pravého bavoráku zůstává. Kdyby kvůli ničemu jinému, tak díky nepřehlédnutelnému plochému dvouválci.
Elektronika velí
Dost ale teorie, erko předvádí to nejlepší až v momentu, kdy na něho usednete a rozjedete se. Než tak ale učiníte, zarazí vás několik věcí. Tak zaprvé, klíček není kam strčit. Testovaný exemplář byl vybaven příplatkovým bezklíčovým ovládáním. Jde o maximálně praktickou věc, na kterou si velmi rychle zvyknete. Na místě klasické spínací skříňky je pouze tlačítko, kterým v případě dosahu klíče aktivujete elektroniku. Pak nezbývá, než nastartovat klasickým ovladačem na pravé ruce. Stejně tak se bez nutnosti vyndávat klíč z kapsy obejdete i při otvírání víčka nádrže, naopak jediný případ, kdy ho budete potřebovat, je otvírání prostoru pod sedadlem.
Další zděšení by nezkušenému mohl způsobit pohled na nespočet ovladačů na pravém, a zejména pak levém řidítku. Respektive pohled na nový rozměrný multifunkční displej, který doplňuje klasický analogový tachometr a řadu nezbytných kontrolek. Ten nabídne tolik informací, až se vám z toho udělá na začátek nevolno. Zejména při pomyšlení, jak se tohle všechno dá při jízdě ovládat. Ale nebojte se. Dá se – a velmi snadno. Navíc na přehršel informací se velmi rychle zvyká, a pokud posléze přesednete na svůj bajk, který tak ukecaný není, bude vám to rázem chybět.
Erko vám totiž prozradí nejen dojezd nebo průměrnou spotřebu, ale třeba i venkovní teplotu, aktuální čas nebo tlak v pneumatikách. Samozřejmostí je ukazatel aktuálně zařazeného rychlostního stupně, kde se vám navíc ukazuje i vhodná doba pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Nechybí pochopitelně ani otáčkoměr, byť pro ten jediný bych preferoval výraznější zpracování.
Netřeba ale smutnit. Pokud vám nevyhovuje podoba zobrazení, jsou tu ještě další dva módy s jinak uspořádanými informacemi. Styl 2 upřednostňuje právě otáčkoměr, styl 3 pak digitálně zobrazovanou aktuální rychlost. Dominantní informace jsou vždy doplněné o další údaje. Přesto jsem si osobně nejvíc oblíbil základní nastavení nabízející veškeré dostupné informace. A to i ty o nastavení podvozku a palivových map. Ano, čtete správně....další vymoženosti modelu R 1200 R, další informace dostupné na rozměrném displeji, a další funkce, které lze za jízdy pomocí příslušných ovladačů měnit. Že erko disponuje i vyhřívanými hefty, automaticky přepínanými světly a tempomatem? Překvapí vás to ještě?
Motor - přítel do nepohody
Usednutí za řidítka nového modelu R 1200 R odhalí velmi pohodlnou pozici s rukama příjemně nataženýma na vyšší a široká řidítka. Komu by základní posez nevyhovoval, preferoval by sportovnější pozici, nebo potřeboval mít vzhledem ke své výšce sedadlo o něco výš (či níž), nabízí BMW výběr upravující jeho výšku od 790 až do 820 mm. Při manipulaci se zdá být motorka ještě lehčí, než doopravdy je.
Včetně náplní váží 231 kg a jakmile se rozjedete, začínáte vnímat její skvělé vyvážení a obdivovat perfektní manévrovatelnost. Motor při jízdě nepostrádá klasický charakter plochého dvouválce, při protůrování na neutrál se přesto prakticky ani nepohne. Disponuje výkonem 125 koní, což, jak se brzo ukáže, je na dvouválec prostě dost. Co mě mile překvapilo je, že motor běží i v nízkých otáčkách velmi vyrovnaně, necuká a reaguje velmi plynule. Síly má i v tomto pásmu na rozdávání a jízdu doprovází příjemné bručení linoucí se z mohutného chromovaného výfuku. Komu by toto bylo málo, může investovat něco ze svých úspor do příplatkového Akrapoviče.
Ve spodních i středních otáčkách je ale erko příjemný kliďas připravený vás bezstarostně provézt městem nebo doprovázet při kochačkách na vašich výletech do přírody. Jakmile za něj ale vezmete, je v mžiku připravený ke každé špatnosti, stejně jako Harry Potter při jeho slavnostní přísaze nad Pobertovým plánkem. V tu chvíli ukáže erko s jeho nově nadopovaným motorem svůj potenciál a vyráží mocně vpřed. Napříč otáčkovým pásmem, s podporou mohutného krouťáku, vstříc zakázaným rychlostem a se zátahem, který vám musí vykouzlit úsměv na tváři. Plochý dvouválec nejimpozantněji zatahuje mezi pěti a sedmi tisíci otáček, ale nebojí se ani vyššího pásma, ve kterém motorka vesele uhání dál.
Právě v reakci na plyn při akceleraci v tomto otáčkovém pásmu jsou znát rozdíly mezi nachystanými režimy palivových map. Volit lze standardně buď režim Road a Rain, v případě příplatkové verze ještě režimy User a Dynamic, které automaticky doplňuje i kontrola prokluzu DTC. Při plné akceleraci je v módu Dynamic patrná ostřejší reakce na pokyny plynoucí z vašeho pravého zápěstí, ale ani režim Road není žádný ospalec a drtivé akcelerace se nebojí. Až v režimu Rain je patrné výraznější zklidnění i umírněnější a plynulejší zátah s větší čitelností.
Jakkoliv jsme erko v průběhu testu podrobili nejen výrazné dynamické prověrce, několikrát projeli městem, ale vyzkoušeli i delší cestu ve dvou, na konci testu nám palubní ukazatel spotřeby hlásal hodnotu 4,6 l/100 km. Za to nezbývá než mnichovské inženýry pochválit na otevřené scéně. Tahle motorka jede a při svých výkonech prakticky nic nežere...
Podvozek - zhoupne i přitlačí
Stejně jako reakce motoru, i chování podvozku lze díky elektronice snadno měnit a přizpůsobit. To hlavní je, že erko je i při svém spíše tužším nastavení velmi pohodlné a podvozek poskytuje v kteroukoli chvíli dostatek jistoty a především zpětné vazby. Osobně musím říct, že o poznání víc, než v případě starších verzí vybavených vpředu systémem Telelever.
Elektronicky stavitelný podvozek ESA umožňuje nastavit zatížení stroje v závislosti na tom, jestli jedete sám nebo ve dvou, případně s kufry a následně zvolit buď režim Dynamic nebo Road. Odpružení se samo automaticky přizpůsobuje těmto hodnotám a situaci na silnici. Tedy v závislosti na povrchu, rychlosti i náklonu. V režimu Road se motocykl umí více zhoupnout a je příjemnější při jízdě ve dvou na delší vzdálenost, osobně jsem ale nakonec stejně vsadil na mód Dynamics a nechával ho činným i při průjezdu městem.
Když už jsme u podvozku, pochválit musím ještě brzdy. Ty klasicky disponují vypínatelným ABS, navrch ale vynikají obrovským, na segment roadsterů snad až naddimenzovaným výkonem. Jsou výkonné a navíc se skvěle dávkují. Nejpřísnější měřítka snese i řazení. To je sice trochu hrubší, ale přesné a všechny rychlosti padají na své pozice velmi snadno. Zábavnou vymožeností je navíc příplatkový Quickshifter, který pilotovi umožňuje řazení bez spojky nejen nahoru, ale i dolu. Ten se hodí zejména při ostřejší jízdě, anebo jen tak, pro efekt. Automatické meziplyny a atraktivní prskání do výfuku při plných brzdách před zatáčkou nemají chybu.
Sportovní roadster
Model R 1200 R prošel výraznou obměnou, která mu propůjčila agresivnější vzhled, klasičtější koncepci, ponechala univerzální nadání a dodala větší kus sportovního ducha. Erko má páru a plejádu užitečných elektronických vychytávek k tomu. Ty vám pomůžou z něj vymáčknout úplné maximum a přizpůsobí motocykl vašim požadavkům. I bez nich by ale erko o mnoho nepřišlo. Nabízí pohodlný posez, který vám umožní denně najet obrovskou porci kilometrů a pokud na to přijde, za městem se s modelem R 1200 R vyřádíte až až.
Komentovanou galerii, v níž si můžete důkladně prohlédnout detaily stroje, najdete zde: