Novou generaci SUV, které je přímým konkurentem třeba škodováckého kodiaqu, jsme měli možnost prověřit na Slovensku. Auto již vstupuje do prodeje se základní cenou 699 900 Kč.
Jestliže první generace Renaultu Koleos českým trhem s novými auty prošla tak nějak bez výraznější stopy, ta druhá má na to, aby zaujala. A to i ve stále rostoucí konkurenci středních SUV, do kterých se řadí i škodovácký kodiaq. Také pak Kia Sorento, Hyundai Santa Fe nebo Nissan X-Trail. S ním je ostatně koleos technicky velice spřízněn.
Auto jsme měli možnost během prezentace projet nejen na terénním polygonu autodromu v Orechové Potoni, ale i na hrbolatých a prašných polních cestách v Podunajské nížině. Vzali jsme ho rovněž na krásnou zatáčkovitou silnici v Malých Karpatech, na které se jezdí známý závod do vrchu Pezinská Baba. Celkem jsme s ním najezdili více než dvě stovky kilometrů.
V současné době již dealeři Renaultu model koleos začínají prodávat. Cenovka základní verze je nastavena na úroveň 699 900 Kč. Takový vůz má pohon pouze přední nápravy a pod kapotou turbodiesel 1,6 s výkonem 130 koňských sil. Ve výbavě takového vozu je kromě jiného také asistent pro rozjezdy do kopců, šestice airbagů, tempomat, sedmnáctipalcová kola s disky z lehkých slitin, LED světla pro denní svícení, mlhovky, zadní parkovací senzory, dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, palubní počítač, multifuniční kožený volant, multimediální systém se sedmipalcovým displejem a navigací. Dále také řada bezpečnostních asistenčních systémů, včetně například systému rozpoznávání dopravních značek.
Nejlevnější verze s pohonem všech kol stojí už 849 900 Kč a pojí se s dvoulitrovým turbodieslem, který disponuje maximálním výkonem 175 koňských sil. Jiné varianty pohonných jednotek, než je zmíněná vznětová šestnáctistovka a tento "dvoulitr" Renault nenabízí, a prý se to ani v budoucnosti nezmění.
Novinářům Renault samozřejmě nabídl pouze ty nejvíce vybavené verze, samozřejmě s pohonem všech kol, a navíc automatickou převodovkou. "Manuál" ale lze zvolit také, jak pro slabší, tak výkonnější motor a dokonce i ve spojení s pohonem 4x4.
Nejvíce času jsme strávili dokonce ve vrcholné specifikaci Initiale Paris, kterou na silnici poznáte podle příslušných štítků (na přídi i na bocích) a současně i podle designu litých kol. V jejich paprscích lze totiž rozeznat siluetu Eiffelovy věže.
Vnější znaky verze Initiale Paris
V těchto vrcholných verzích jde především o komfort cestujících. Takže sedačky jsou logicky kožené s ventilováním a elektrickým nastavováním, mají opěrky hlavy, které se dají tvarovat a víko zadních dveří lze otvírat a zavírat vykopnutím nohy pod nárazník. Hudební systém potom dodala firma Bose.
Renault rezignoval na současné trendy "cpát" téměř do všech jen trošku větších aut třetí řadu sedaček. Díky tomu může nabídnout opravdu velmi dobrý prostor pro pět dospělých. Redaktor s tělesnou výškou 186 centimetrů se s rezervou deseti centimetrů před koleny a osmi centimetry nad hlavou usadil na místo ve druhé řadě za stejně vzrostlým řidičem. A to ještě bylo ve střeše instalované okno, jehož přední část lze otevírat.
Navíc se na zadní sedačky skvěle nastupuje. Je to díky širokým dveřím, a také velkému úhlu jejich otevírání. Odkládacích prostor je uvnitř dost. Například schránka před spolujezdcem pojme o mnoho více než průměrnou dámskou kabelku. Trošku směšně naopak působily škvírky pro přívod vzduchu k držákům kelímků na středové konzole. Renault to prezentuje jako systém pro chlazení či ohřívání nápojů. Ve skutečnosti (při venkovních teplotách přes 30 stupňů Celsia) to půllitrovou pet láhev neochladí ani o píď.
Vzadu pak zbyl prostor na kufr s objemem 579 litrů. To není málo, ale jsou i lepší... Řadě lidí bude ale poněkud vadit, že sedačky se sklápí pouze v poměru 60:40 a navíc v opěradle není otvor pro prostrčení lyží, či jiných delších předmětů. Naopak nás potěšila možnost montáže tažného zařízení, které se vyklápí i sklápí pomocí elektromotoru.
Věc, která nás ve vozidle trochu zarazila, je absence asistenčního systému pro sjíždění svahů. Je sice pravda, že i když máme v redakci již poměrně značné zkušenosti s testováním všemožných SUV, v praxi jsme reálně tuhle elektronickou vymoženost nikdy necítili potřebu využívat. Ale, podle nás to k těmto vozům tak nějak patří...
Nejvíce koleosů se určitě prodá s pohonem všech kol. A to i přesto, že po většinu roku je jen velmi málo jízdních situací, ve kterých "čtyřkolku" využijete. Koleos nám to prozradil sám. Mezi přístrojovými ukazateli je totiž také ikonka ukazující aktuální přenos točivého momentu na přední a zadní nápravu. Hodně přes 90 procent jízdní doby svítilo u přední nápravy číslo 100, a to i při jízdě na prašné hrbolaté polní cestě. Pouze při hodně prudkém přidání plynu se na zadní kola dostalo 5-15 procent točivého momentu. V případě potřeby lze přepínač pohonu překlopit i do polohy, kdy se uzamkne rozdělení mezi přední a zadní nápravou v poměru 50:50. Takto lze jet ale pouze rychlostmi do 50 kilometrů v hodině.
Terén, kterým jsme projížděli (a týká se to i několika překážek na polygonu) byl lehký. Věříme však, že by bylo možné projet i o hodně těžším. Například světlá výška je velice solidní - 210 milimetrů. Podvozek je podle nás nastavený přesně tak, jak má být. Tedy, v terénu z vás nevytřese duši, ale na silnici dovolí i ostřejší tempo.
To jsme si nejvíce vyzkoušeli na silnici vedoucí po trati závodu Pezinská Baba. Auto se chovalo přísně neutrálně, náklony v ostrých obloucích nikoho neděsily a i na brzdách ve sjezdu bylo směrově velmi stabilní. Oproti například kodiaqu, se kterým jsme se pokoušeli stejně rychle projet zatáčky stejného typu, to byl docela rozdíl. Škodovácké SUV bylo výrazně nedotáčivější, navíc se naklánělo tak, že vás chuť na rychlou jízdu brzy opustila....
Spotřeba, kterou jsme měli během testu, nebyla sice zázračná, ale ani nás nijak nevyděsila. V kombinovaném režimu (při dodržování na Slovensku přísně hlídaných rychlostních limitů) jsme mimo dálnice jezdili za 6,6 litru nafty. Na dálnici si pak vůz vyžádal 8,8 litru, když při stotřicetilometrové rychlosti ukazoval otáčkoměr 2300 otáček, po průjezdu poměrně ucpanou Bratislavou svítil na palubním počítači údaj 8,6 litru.
A ještě jedna poměrně důležitá informace - oba dieselové motory Renaultu v současné době plní příslušné emisní normy, aniž by bylo třeba využívat selektivní katalytickou redukci. Tedy stojany, či kanystry s Ad Blue se vás týkat nebudou.
Na galerii, při jejímž prohlížení získáte o koleosu další informace, se podívejte zde: