Švédská automobilka Scania  minulý týden ukázala , jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Švédská automobilka Scania minulý týden ukázala, jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Flexibilita spočívá v tom, že jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do a z práce, během dne by sloužil k rozvážení zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé nástavby.

Flexibilita spočívá v tom, že jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do a z práce, během dne by sloužil k rozvážení zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé nástavby.

Scania v úvodu tiskové zprávy konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

Scania v úvodu tiskové zprávy konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

„NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale pro nás bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah,“ říká prezident společnosti Scania Henrik Henriksson.

„NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale pro nás bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah,“ říká prezident společnosti Scania Henrik Henriksson.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První veřejná prezentace konceptu proběhla minulý týden v rámci UITP Global Public Transport Summit ve Stockholmu.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První veřejná prezentace konceptu proběhla minulý týden v rámci UITP Global Public Transport Summit ve Stockholmu.

Jednou z výhod projektu Scania NXT má být rozdělení činností, nezbytných pro chod města, do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a ve volném čase mezi tím rozvážela například potraviny a léky. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Jednou z výhod projektu Scania NXT má být rozdělení činností, nezbytných pro chod města, do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a ve volném čase mezi tím rozvážela například potraviny a léky. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“ Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“ Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Flexibilita spočívá v tom, že jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do a z práce, během dne by sloužil k rozvážení zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé nástavby.
Scania v úvodu tiskové zprávy konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.
„NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale pro nás bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah,“ říká prezident společnosti Scania Henrik Henriksson.
Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První veřejná prezentace konceptu proběhla minulý týden v rámci UITP Global Public Transport Summit ve Stockholmu.
11
Fotogalerie

Budoucnost městské dopravy podle Scanie: NXR je takové děvče pro všechno

Jeden podvozek, více možností. Švédská Scania posunula automobilovou modularitu na novou úroveň.

Švédská automobilka Scania minulý týden ukázala, jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Flexibilita spočívá v tom, že jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do a z práce, během dne by sloužil k rozvážení zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé nástavby.

Scania NXR jako „děvče pro všechno“

Scania v úvodu tiskové zprávy konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

„NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale pro nás bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah,“ říká prezident společnosti Scania Henrik Henriksson.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První veřejná prezentace konceptu proběhla minulý týden v rámci UITP Global Public Transport Summit ve Stockholmu.

Koncept tři v jednom

Jednou z výhod projektu Scania NXT má být rozdělení činností, nezbytných pro chod města, do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a ve volném čase mezi tím rozvážela například potraviny a léky. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“ Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Autor: Karel Kilián

Článek připravila redakce VTM.cz

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud