Čerstvé výsledky výzkumu JD Power (IQS) poněkud zahasily loňské naděje amerických automobilek ve zvyšování kvality…
Institut J.D. Power právě zveřejnil výsledky své každoroční studie kvality nových vozů, tedy tzv. Initial Quality Study neboli IQS, v níž jsou na své zkušenosti dotazováni majitelé nových automobilů do 90 dnů od nákupu. Jde o výsledky amerického průzkumu, ve kterém najdeme i řadu, jež se na starém kontinentu vůbec neprodávají, ale právě výsledky ze Spojených států jsou kvůli obrovskému „zkoumanému” vzorku vozů nejvěrohodnější a také nejrespektovanější. Zabýváme se jimi již takřka tradičně, a tak se na ně pojďme podívat i letos, ačkoli to pohled pro příznivce amerických automobilek nebude zřejmě pěkný pohled…
Tip 1: Výsledky loňské studie JD Power (IQS) najdete na tomto místě
Tip 2: Výsledky letošní, dlouhodobější studie JD Power (VDS) najdete na tomto místě
Zřejmě největší meziroční zklamání zažila společnost Ford Motor Company. Zatímco vloni vyskočil Ford v pořadí značek na páté místo (navíc za prémiové značky Porsche, Acura, Mercedes – Benz a Lexus!), letos se propadl až do poslední třetiny na 23. pozici. Počet problémů na 100 automobilů dosáhl průměru 107 (vloni 109) a Ford se musel spokojit s výsledkem 116 (vloni jen 92). Podrobnější výsledky naznačují, že za tímto na první pohled drtivým propadem stojí potíže s novou generací palubního zábavně informačního systému MyFord Touch.
Volkswagen stále na chvostu, Japonsko boduje
Značka Dodge vloni figurovala s výsledkem 130 problémů na 100 aut na šestém místě od konce, zatímco letos s číslem 137 spadla až na úplný konec tabulky, kde jí společnost dělají značky Mini, Mitsubishi, Suzuki a Volkswagen. Ten si sice polepšil z loňských 135 na letošních 131, což však na lepší než čtvrté místo od konce nestačí. Naopak první místa tabulky, určená pro nejspolehlivější automobily z prvních týdnů jejich užívání, patří japonským značkám Lexus, Honda, Acura a Mazda a německým producentům Mercedes – Benz a Porsche (posledně zmíněná značka se však meziročně propadla z prvního až na šesté místo!). Výrazně si polepšila Mazda, která z loňského 19. místa poskočila na 5. příčku. „Skokanem roku“ se ale stává indickým kapitálem vlastněný Land Rover. Zatímco v roce 2010 s výslednými 170 problémy na 100 vozů suverénně tabulku JD Power IQS uzavíral, letos se posunul na sedmí místo od konce, přičemž se mu podařilo snížit počet potíží o plných 47 na 123.
Výsledky JD Power IQS 2011 podle značek, resp. modelů / Srovnání celkových výsledků v letech 2007 až 2011
Smutným výsledkem je celkové navýšení počtu potíží na 100 automobilů, které JD Power v rámci výzkumu IQS sleduje od roku 2007. U nových modelů se v roce 2011 meziročně zvýšil ze 111 na 122, což nemohla snížit ani bilance „starých“ a lehce faceliftovaných typů snížená ze 108 na rekordních 103 (viz přiložená tabulka). Na vině jsou především problémy s palubními systémy, motory a převodovkami. Podle analytiků institutu JD Power za těmito výsledky stojí především dva jevy. Vysoké ceny paliva a přísné emisní normy vedou automobilky ke stavbě a nastavení řízení pohonných soustav s jediným imperativem v podobě spotřeby. A to stále častěji komplikuje běžný provoz, zvláště v případě potřeby plného zrychlení a rychlého řazení.
Druhý jev se týká již zmíněných „informativně zábavních“ palubních systémů. Respondenti, omámení pohádkami o rozsáhlé konektivitě (Bluetooth, USB, iPod, apod.) či hlasovém ovládání, zjišťují, že soustavy neplní jejich deklarované požadavky. Z části půjde o negramotnost uživatelů často přeceňujících své „multimediální schopnosti“, z části o nepřehlednost systémů a z části pak o jakousi „nedodělanost“, danou sílícími požadavky na maximum elektronických vymožeností…
Seznam nejlépe hodnocených modelů podle tříd
Minivozy
Honda Fit
Kia Rio
Hyundai Accent
Kompaktní vozy
Honda Civic
Honda Insight
Toyota Prius
Malé sportovní vozy
Mazda MX-5 Miata
Volkswagen Eos
Volkswagen GTI
Malé prémiové sportovní vozy
Mercedes – Benz E-Class Cabriolet/Coupe
(další model se nad průměr nedostal)
Kompaktní prémiové vozy
Lexus ES
Acura TSX
Lexus IS
Střední prémiové vozy
Lexus GS
Jaguar XF
Mercedes – Benz E-Class sedan
Střední sportovní vozy
Dodge Challenger
Chevrolet Camaro
Velké prémiové vozy
Lexus LS
Hyundai Equus
Porsche Panamera
Střední střída
Honda Accord
Subaru Legacy
Toyota Camry
Velké vozy
Ford Taurus
Buick Lucerne
Nissan Maxima
Kompaktní SUV
Honda Element
Honda CR-V
Toyota FJ Cruiser
Kompaktní MPV
Chevrolet HHR
(další model se nad průměr nedostal)
Kompaktní prémiová SUV
Mercedes – Benz GLK
Acura RDX
Volvo XC60
Střední SUV
Honda Accord Crosstour
Dodge Durango
Subaru Outback
Velká SUV
Chevrolet Tahoe
GMC Yukon
Chevrolet Suburban
Střední prémiová SUV
Lexus RX
BMW X6
Infiniti FX
Volvo XC70
Velká prémiová SUV
Cadillac Escalade
Mercedes – Benz GL
Lincoln Navigator
Velké pick-upy
Ford F-150
Toyota Tundra
Chevrolet Avalanche
Střední pick-upy
Honda Ridgeline
Nissan Frontier
Ram Dakota
Minivany
Chrysler Town & Country
Honda Odyssey
Dodge Grand Caravan