59
Fotogalerie

Toyota Land Cruiser 79 6x6: Z Dubaje do ČR [první jízdní dojmy]

Mercedes třídy G 6x6 možná vzbudil nejvíce pozornosti, ale rozhodně to není jediné šestikolové monstrum, které najdete na světovém trhu. Třeba v Dubaji se vyrábí i Land Cruiser 79 6x6, který se na chvíli podíval do České republiky.

Kapitoly článku:


Když se řekne terénní automobil s trojicí náprav, patrně se vám jako první vybaví Mercedes-Benz třídy G 6x6. Tohle auto udělalo opravdu hodně parády a movití zájemci ho vzali tak velkým útokem, že automobilka výrobu radši ukončila, jinak by se z toho pomalu stala masová záležitost. Samozřejmě řečeno v nadsázce. Ale třída G není jediný vůz se šesti koly, který se dá pořídit. 

Důkazem budiž třeba Toyota Land Cruiser 79 6x6. Příběh tohoto automobilu začal údajně před dvaceti lety v Austrálii, kdy společnost NSV začala s vývojem tohoto legendárního off-roadu v prodlouženém provedení. Jenže Austrálie je přece jen trochu odříznutá od zbytku světa a tak se časem NSV přestěhovalo tam, kde jsou podobná auta žádaná. Do Dubaje. Aby toho nebylo málo, do celého projektu se vložila samotná automobilka, která vlastní 51 % akcí. A vývoj šestikolového Land Cruiseru nabral na tempu. 

_DSC2335.jpg_DSC2339.jpg
Šestikolový Land Cruiser je specialita řady J70, kde najdete třídveřové a pětidveřové verze nebo provedení pick-up. Právě ten se stal základem pro 6x6

Dnes je už vše hotovo a NSV také má na svém kontě několik stovek prodaných exemplářů. Jeden z nich se dokonce dostal i do České republiky, a to konkrétně díky společnosti Dajbych. Ta se na podobné speciality zaměřuje (určitě si vzpomenete na Defender s unikátní automatickou převodovkou) no a díky této společnosti jsme se mohli na dubajskou šestikolku podívat trochu z blízka. 

Základem je pick-up 79

Toyota řady J70 je legendární klasický off-road, který má mimochodem ambice zaujmout zákazníky dříve kupující Land Rover Defender. Na výběr je hned několik karosářských variant a to včetně pick-upů a právě pick-up označený jako Land Cruiser 79 se stal základem šestikolové přestavby. 

_DSC2293.jpg_DSC2295.jpg_DSC2297.jpg
Na délku přesahuje tato specialita šest metrů; zadní nápravy používají listová pera a jsou vzájemně propojeny; každý zadní diferenciál je spojený s rozdělovací
převodovkou vlastním kardanem 

Výsledek je dlouhý 6080 mm, široký 1770 mm a vysoký 2025 mm. Rozvor náprav dosahuje na 3640 mm. Ve srovnání se standardním pick-upem to znamená, že se šestikolka protáhla o pořádných 845 mm, na výšku přibrala 70 mm a rozvor náprav byl prodloužen o 460 mm. 

Auto používá přiřaditelný pohon přední nápravy. Standardně je poháněna dvojice zadních náprav, přičemž každá náprava je spojena s rozdělovací převodovkou vlastním kardanem. Všechny tři nápravové diferenciály lze uzavřít. Řidič tak učiní otočným ovladačem vpravo pod volantem. V jedné pozici uzavře oba zadní diferenciály najednou, druhá pozice znamená uzavřené všechny diferenciály. Samozřejmostí je i redukce. 

_DSC2293.jpg_DSC2240.jpg
Land Cruiser s trojicí náprav nemá být na parádu. Výhodou jedné nápravy navíc je schopnost odvézt náklad o hmotnosti přes tři tuny. Dalších 3,5 tuny můžete zapřáhnout 

Za pozornost stojí i zavěšení zadních náprav. Ty využívají listová pera, ale jsou navíc spojeny ramenem. V praxi to znamená, že ve chvíli, kdy se jedna náprava nadzvedává, tlačí druhou nápravu směrem dolu. 

Co se motorů týká, na výběr je benzin i diesel, vždy v atmosférickém, nebo přeplňovaném provedení. V každém případě dostanete šestiválec. Zájemci o naftu budou mít pod kapotu agregát o objemu 4,2 litru, zážehové jednotky mají objem čtyř litrů. Nás se týkal přeplňovaný naftový šestiválec nabízející parametry 147 kW (200 k) a 320 Nm. 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud