Cadillac Escalade

Cadillac Escalade

Cadillac XT 5

Cadillac XT 5

| Ford Ranger

| Ford Ranger

 | Nové BMW X5 G05 oficiálně

| Nové BMW X5 G05 oficiálně

 | Volkswagen Touareg třetí generace

| Volkswagen Touareg třetí generace

Cadillac XT 5
| Ford Ranger
11
Fotogalerie

Jsou vozy SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říká studie

Podle nejnovějších informací má stále se zvyšující obliba vozů kategorie SUV negativně ovlivňovat počet fatálních nehod chodců. Údaje průzkumu z USA dokonce tvrdí, že u těchto vozidel je pravděpodobnost smrtelného úrazu chodce při srážce 2-3krát vyšší.

Vyšetřování provedené deníky Detroit Free Press a USA Today Network nedopadlo zrovna lichotivě pro vozy kategorie SUV, dodávky a rovněž pro Američany oblíbené pick-upy. Pokud jde totiž o nehody zahrnující chodce, u těchto vozidel je prý šance způsobení smrtelného úrazu hned několikrát vyšší než u jiných automobilů.

Přesněji se mluví o 2-3krát vyšší pravděpodobnosti, že střet SUV, pick-upu či dodávky s chodcem skončí s fatálními následky. Průzkum tvrdí, že od roku 2009 se v USA zvýšil počet smrtelných nehod chodců o celých 46 procent a samotná obliba velkých SUV tomuto navýšení přímo nahrává. Například v roce 2016 zemřelo na následky dopravní nehody v USA skoro 6000 chodců.

Pochopitelně ale nelze vinu házet pouze na existenci jisté kategorie vozidel. V celém počtu zmíněných nehod se rovněž vyskytují případy chodců pod vlivem alkoholu, lidí přecházejících vozovku mimo přechody či osoby hledící nepozorně do telefonu, nesledující okolí. Takzvané smartphone zombies.

Vozy SUV však mají v těchto případech hrát stále větší a nebezpečnější roli. Během období let 2006 až 2016 totiž jejich účast na smrtelných nehodách vozidla a chodce údajně narostla o 69 procent. Dřívější studie Amerického institutu pro bezpečnost silniční dopravy (IIHS) přitom ve stejném typu nehod uváděla zvýšení účasti vozů SUV o celých 81 procent. Stále rostoucí popularita vozů kategorie SUV se tedy nechvalně ukazuje i v tomto průzkumu.

Pokud jde o onu 2-3krát vyšší nebezpečnost vůči chodcům, americké deníky se odvolávají na dvanáct různých analýz shrnujících nárazové testy a reálné následky těchto nehod.

IIHS pak samozřejmě dodává, že negativem je i obecný design a konstrukce vozů. SUV, pick-upy a dodávky mají většinou masivní přídě s vysoko umístěnou kapotou a pravděpodobnost těžkého úrazu hlavy či hrudníku je zde tedy mnohem vyšší než u jiných vozidel. Přestože se řidič uvnitř vozu cítí bezpečně a nad věcí, pro chodce či cyklisty už není situace v případě nehody tak růžová.

Na základě těchto průzkumů měl americký úřad pro bezpečnost provozu (NHTSA) zavést nové standardy pro hodnocení bezpečnosti vozů vůči chodcům a tímto zatlačit na výrobce automobilů. Díky protestům některých výrobců bylo ale zavedení nových kritérií odloženo až pro vozidla modelového roku 2019.

Nedá se ovšem tvrdit, že automobilky dále nezlepšují konstrukce svých modelů, nehledě na stále rozšířenější hi-tech výbavu, která díky nejrůznějším asistentům a systémům hlídá okolí vozu, varuje řidiče nebo se automaticky snaží nehodě zabránit. Časem tak možná „vina“ SUV na nehodách chodců zase pomalu opadne.

Doporučujeme

Články odjinud