Bývalý motorkář Ondřej Klymčiw byl letos prvním člověkem, který dostal závodní vůz Škoda na prestižní Rallye Dakar. Příští ročník se vrátí a bude útočit na nejvyšší pozice. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Bývalý motorkář Ondřej Klymčiw byl letos prvním člověkem, který dostal závodní vůz Škoda na prestižní Rallye Dakar. Příští ročník se vrátí a bude útočit na nejvyšší pozice. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Bývalý motocyklový závodník Ondřej Klymčiw příští rok opět usedne za volant  Škody 130 LR  a postaví se na značky ve speciální kategorii Klasik na Rallye Dakar. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Bývalý motocyklový závodník Ondřej Klymčiw příští rok opět usedne za volant Škody 130 LR a postaví se na značky ve speciální kategorii Klasik na Rallye Dakar. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Po sbírání zkušeností v předešlém ročníku chce nyní útočit na nejvyšší pozice. Pomoct mu k tomu má jeho značně upravený závodní vůz. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Po sbírání zkušeností v předešlém ročníku chce nyní útočit na nejvyšší pozice. Pomoct mu k tomu má jeho značně upravený závodní vůz. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Pokud si pamatujete, měla tato závodní Škoda v  nepěknou nehodu při květnovém Krušnohorském poháru , kdy ve čtvrtém kole praskl brzdový třmen, auto přestalo brzdit a následný náraz způsobil značné škody.  Zdroj: Škodovkou na Dakar

Pokud si pamatujete, měla tato závodní Škoda v nepěknou nehodu při květnovém Krušnohorském poháru, kdy ve čtvrtém kole praskl brzdový třmen, auto přestalo brzdit a následný náraz způsobil značné škody.  | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Při opravách se tak s úpravami vozu šlo ještě hlouběji. Hlavními novinkami jsou nové brzdy, tlumiče a hlavně velká kola. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Při opravách se tak s úpravami vozu šlo ještě hlouběji. Hlavními novinkami jsou nové brzdy, tlumiče a hlavně velká kola. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

„Chceme bojovat o nejvyšší příčky a udělali jsme vše pro to, aby mohlo konkurovat velkým autům s pohonem 4x4. Pořád je to LS, ale těch změn je opravdu hodně," řekl Klymčiw pro ČTK. Zdroj: Škodovkou na Dakar

„Chceme bojovat o nejvyšší příčky a udělali jsme vše pro to, aby mohlo konkurovat velkým autům s pohonem 4x4. Pořád je to LS, ale těch změn je opravdu hodně," řekl Klymčiw pro ČTK. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Výsledek se pokryl do černého válečného zbarvení a je připravený na příští utkání v Saudské Arábii, které začíná v neděli 2. ledna. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Výsledek se pokryl do černého válečného zbarvení a je připravený na příští utkání v Saudské Arábii, které začíná v neděli 2. ledna. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Spolujezdcem už však nebude Petr Vlček jako letos, ale Tomáš Böhm, který jel posledně s týmem jako mechanik. Závodní auto je skutečným unikátem. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Spolujezdcem už však nebude Petr Vlček jako letos, ale Tomáš Böhm, který jel posledně s týmem jako mechanik. Závodní auto je skutečným unikátem. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

Motor vychází z původní hliníkové třináctistovky, ale dostal robustnější klikovou hřídel, mazání se suchou skříní a samostatné chlazení oleje, nové karburátory Weber, laděný výfuk a karbonové sání. Zdroj: Škodovkou na Dakar

Motor vychází z původní hliníkové třináctistovky, ale dostal robustnější klikovou hřídel, mazání se suchou skříní a samostatné chlazení oleje, nové karburátory Weber, laděný výfuk a karbonové sání. | Zdroj: Škodovkou na Dakar

 Zdroj: Škodovkou na Dakar

| Zdroj: Škodovkou na Dakar

Po vzoru letošního podniku budou účastníci rallye dostávat itinerář k trase, takzvaný roadbook, až před startem jednotlivých etap.  Více v článku...  | Škoda 130 LR pilota Ondřeje Klymciwa

Po vzoru letošního podniku budou účastníci rallye dostávat itinerář k trase, takzvaný roadbook, až před startem jednotlivých etap. Více v článku... | Škoda 130 LR pilota Ondřeje Klymciwa

Na 11kilometrové speciálce v Džiddě se rozhodne o startovním pořadí do první etapy z Džiddy do Bišy. Na 9. ledna je v poté Háilu naplánován odpočinkový den. | Škoda 130 LR pilota Ondřeje Klymciwa

Na 11kilometrové speciálce v Džiddě se rozhodne o startovním pořadí do první etapy z Džiddy do Bišy. Na 9. ledna je v poté Háilu naplánován odpočinkový den. | Škoda 130 LR pilota Ondřeje Klymciwa

Letošní rallye Dakar v Saúdské Arábii, která odstartovala 3. ledna, je opět plná českých jmen.

Letošní rallye Dakar v Saúdské Arábii, která odstartovala 3. ledna, je opět plná českých jmen.

Na startovní listině  najdete celkem 37 Čechů , mezi kterými nechybí známá jména domácího motorsportu jako Aleš Loprais, Martin Prokop, Tomáš Enge či Libor Podmol.

Na startovní listině najdete celkem 37 Čechů, mezi kterými nechybí známá jména domácího motorsportu jako Aleš Loprais, Martin Prokop, Tomáš Enge či Libor Podmol.

Minimálně stejný zájem mezi fanoušky však vzbuzuje i posádka Ondřej Klymciw a Petr Vlček.

Minimálně stejný zájem mezi fanoušky však vzbuzuje i posádka Ondřej Klymciw a Petr Vlček.

Vedle té nejmodernější techniky vyjela na letošní Dakar se startovním číslem 206 i stará Škoda 130 LR, Klymciw za jejím volantem a Vlček na místě navigátora.

Vedle té nejmodernější techniky vyjela na letošní Dakar se startovním číslem 206 i stará Škoda 130 LR, Klymciw za jejím volantem a Vlček na místě navigátora.

Slavný závod totiž letos doplňuje nově vzniklá kategorie Classic, ve které závodí starší automobily a kamiony vyrobené před rokem 2000. Vozy klasického podniku jedou svou vyhrazenou trasu souběžně s hlavní rallye.

Slavný závod totiž letos doplňuje nově vzniklá kategorie Classic, ve které závodí starší automobily a kamiony vyrobené před rokem 2000. Vozy klasického podniku jedou svou vyhrazenou trasu souběžně s hlavní rallye.

Ambicióznost týmu Klymciw Racing posiluje fakt, že mluvíme o historicky prvním autě značky Škoda na startu Dakaru. A jedno prvenství najdete taky v samotné posádce.

Ambicióznost týmu Klymciw Racing posiluje fakt, že mluvíme o historicky prvním autě značky Škoda na startu Dakaru. A jedno prvenství najdete taky v samotné posádce.

Klymčiw ani Vlček nejsou známými jmény automobilového sportu, ale bývalými motorkáři. Oba už dakarskou rallye okusili v minulosti několikrát, poprvé ale přesedli ze sedla motorky do kabiny závodního auta.

Klymčiw ani Vlček nejsou známými jmény automobilového sportu, ale bývalými motorkáři. Oba už dakarskou rallye okusili v minulosti několikrát, poprvé ale přesedli ze sedla motorky do kabiny závodního auta.

I když kategorie Classic zastává auta vyrobená před začátkem nového tisíciletí, v případě staré škodovky mluvíme o technickém základu starém zhruba 40 let. 

I když kategorie Classic zastává auta vyrobená před začátkem nového tisíciletí, v případě staré škodovky mluvíme o technickém základu starém zhruba 40 let. 

Pro nasazení v dakarské rallye však byla tato 130 LR postavena úplně znova od základu, samozřejmě s ohledem na splnění všech potřebných nařízení podniku nejen po stránce bezpečnosti.

Pro nasazení v dakarské rallye však byla tato 130 LR postavena úplně znova od základu, samozřejmě s ohledem na splnění všech potřebných nařízení podniku nejen po stránce bezpečnosti.

Závod nejedou naprosto originální historická vozidla jako z muzea, ale pravidla dovolují i rozsáhlejší změny. Motor dakarské 130 LR tak sice vychází z klasické třináctistovky s hliníkovou hlavou válců...

Závod nejedou naprosto originální historická vozidla jako z muzea, ale pravidla dovolují i rozsáhlejší změny. Motor dakarské 130 LR tak sice vychází z klasické třináctistovky s hliníkovou hlavou válců...

...oproti původní technice má ovšem zvýšený objem na 1390 cm³, robustnější klikovou hřídel, mazání se suchou skříní, samostatné chlazení oleje, nové karburátory Weber...

...oproti původní technice má ovšem zvýšený objem na 1390 cm³, robustnější klikovou hřídel, mazání se suchou skříní, samostatné chlazení oleje, nové karburátory Weber...

...jinak laděné výfukové potrubí a rovněž sofistikované karbonové sání vyvedené k úrovni střechy na zadním okně.

...jinak laděné výfukové potrubí a rovněž sofistikované karbonové sání vyvedené k úrovni střechy na zadním okně.

Na autě pracoval mimo jiné Jiří Kotek, bývalý šéf týmu Škoda Motorsport. Ve výsledku míří na zadní kola kolem 127 koní (93 kW), a to přes pětistupňovou převodovku s vnitřnostmi Hewland.

Na autě pracoval mimo jiné Jiří Kotek, bývalý šéf týmu Škoda Motorsport. Ve výsledku míří na zadní kola kolem 127 koní (93 kW), a to přes pětistupňovou převodovku s vnitřnostmi Hewland.

Motor by údajně zvládl koní více, s daným kompresním poměrem a tankováním klasického 95oktanového benzinu je ale tato konfigurace ideální i po stránce životnosti.

Motor by údajně zvládl koní více, s daným kompresním poměrem a tankováním klasického 95oktanového benzinu je ale tato konfigurace ideální i po stránce životnosti.

Za posádkou stojí kromě důležitých sponzorů i velký počet fanoušků. Ostatně část kampaně s cílem dostat starou škodovku na Dakar byla financována formou crowfundingu...

Za posádkou stojí kromě důležitých sponzorů i velký počet fanoušků. Ostatně část kampaně s cílem dostat starou škodovku na Dakar byla financována formou crowfundingu...

...kdy se týmu podařilo vybrat více než stanovených 750.000 Kč. Celý svůj postup drsnou rallye nyní Klymciw Racing dokumentuje  na sociálních sítích .  Více v článku...

...kdy se týmu podařilo vybrat více než stanovených 750.000 Kč. Celý svůj postup drsnou rallye nyní Klymciw Racing dokumentuje na sociálních sítích. Více v článku...

Bývalý motocyklový závodník Ondřej Klymčiw příští rok opět usedne za volant  Škody 130 LR  a postaví se na značky ve speciální kategorii Klasik na Rallye Dakar. Zdroj: Škodovkou na Dakar
Po sbírání zkušeností v předešlém ročníku chce nyní útočit na nejvyšší pozice. Pomoct mu k tomu má jeho značně upravený závodní vůz. Zdroj: Škodovkou na Dakar
Pokud si pamatujete, měla tato závodní Škoda v  nepěknou nehodu při květnovém Krušnohorském poháru , kdy ve čtvrtém kole praskl brzdový třmen, auto přestalo brzdit a následný náraz způsobil značné škody.  Zdroj: Škodovkou na Dakar
Při opravách se tak s úpravami vozu šlo ještě hlouběji. Hlavními novinkami jsou nové brzdy, tlumiče a hlavně velká kola. Zdroj: Škodovkou na Dakar
28
Fotogalerie

Škoda 130 LR se vrátí na Dakar v novém kabátu. Drsný off-road míří na bednu

Bývalý motorkář Ondřej Klymčiw byl letos prvním člověkem, který dostal závodní vůz Škoda na prestižní Rallye Dakar. Příští ročník se vrátí a bude útočit na nejvyšší pozice.

Bývalý motocyklový závodník Ondřej Klymčiw příští rok opět usedne za volant Škody 130 LR a postaví se na start Rallye Dakar 2022 ve speciální kategorii Classic. Vyzbrojen zkušenostmi v předešlém ročníku chce nyní útočit na nejvyšší pozice. Pomoct mu k tomu má jeho značně upravený závodní vůz.

Pokud si pamatujete, měla tato závodní Škoda v nepěknou nehodu při květnovém Krušnohorském poháru, kdy ve čtvrtém kole praskl brzdový třmen, auto přestalo brzdit a následný náraz způsobil značné škody. Při opravách se tak s úpravami vozu šlo ještě hlouběji. Hlavními novinkami jsou nové brzdy, tlumiče a hlavně velká kola.

„Chceme bojovat o nejvyšší příčky a udělali jsme vše pro to, aby mohlo konkurovat velkým autům s pohonem 4x4. Pořád je to LS, ale těch změn je opravdu hodně," řekl Klymčiw pro ČTK. Výsledek se pokryl do černého válečného zbarvení a je připravený na příští utkání v Saudské Arábii, které začíná v neděli 2. ledna.

Spolujezdcem Klymčiwa už však nebude Petr Vlček, ale Tomáš Böhm, který jel posledně s týmem jako mechanik. Závodní auto je skutečným unikátem. Motor vychází z původní hliníkové třináctistovky, ale dostal robustnější klikovou hřídel, mazání se suchou skříní a samostatné chlazení oleje, nové karburátory Weber, laděný výfuk a karbonové sání.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud