Už na sklonku roku 1983 Saab předběžně představil svoji novou řadu 9000, ovšem její výroba naplno nabíhala až v průběhu roku 1984 v provedení pro modelový rok 1985.
Kapitoly článku:
Velká čtyřka
Model Saab 9000 se stal prvním vozem švédské značky, jenž vzniknul ve spolupráci s konkurenčním koncernem (Fiat). Pravdou ale je, že vůbec první unifikovanou řadou se již v roce 1979 stala řada Lancia Delta/Saab 600. Velký, moderně koncipovaný model s praktickou, pětidveřovou karoserií Saab vyvíjel již od roku 1977 pod vedením šéfkonstruktéra Saabu Gunnara Larssona, nicméně i s ohledem na finanční situaci se nakonec Saab přidal k vývoji projektu známého dnes jako Type Four.
Saab 9000 ve své původní podobě z roku 1984
Připomeňme, že tento projekt vyústil v prezentaci modelů Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164, přičemž jako vůbec první se začala prodávat švédská adaptace Saab 9000. Tyto vozy se mezi sebou více či méně shodovaly i lišily, takže zatímco třeba Alfa Romeo měla s většinou ostatních stejný jen podvozek, ostatní stroje měly (alespoň na první pohled) stejné třeba dveře (Croma s 9000 dokonce včetně klik). Vozům byla společná většina mechanických dílů podvozku a základní skelet karosérie, přičemž nabídka pohonných jednotek se lišila.
I když měly pětidveřové liftbacky Fiat Croma a Saab 9000 k sobě vzhledově nejblíže, skutečně zaměnitelných dílů na nich bylo minimum. Například na pohled takřka identické boční dveře byly u Saabu s ohledem na zástavbu masivních výztuží proti nárazu z boku specifické. Na rozdíl od svých italských sourozenců, kteří měli zadní kola zavěšena na víceprvkových závěsech, si Saab 9000 zachovával osvědčenou tuhou nápravu vyšlechtěnou ze starších konstrukcí Saabu a přesně vedenou panhardskou tyčí a dvěma páry podélných ramen.
Nová doba
Pokud si myslíte, a v souvislosti s typovým označením by to bylo i celkem logické, že byl Saab 9000 větší než starší model Saab 900 z roku 1978, jste na omylu, neboť typ 9000 byl o plných 120 mm kratší. Vůbec poprvé u Saabu měl však motor uložený před přední nápravou napříč, takže nabídnul citelně delší (+ 100 mm) i širší (+ 74 mm) prostor pro posádku a její zavazadla. Tomu odpovídá i rozvor náprav delší o 157 mm a rozchod kol o 92, resp. 52 mm širší než u typu 900.
Saab 9000 vynikal i specifickým tvarováním pracoviště řidiče
Pohonná jednotka pocházela z řady Saab 900, ovšem zprvu byl Saab 9000 vybaven výhradně její špičkovou verzí. Dvoulitrový zážehový čtyřválec tak měl přeplňování výfukovým turbodmychadlem Garrett AIResearch T3 s chladičem stlačovaného vzduchu, nepřímé vstřikování Bosch LJ-Jetronic, systém APC upravující výkon motoru podle oktanového čísla tankovaného benzínu a čtyřventilovou hlavu s párem vačkových hřídelí hnaným řetězem.
Blok válců byl litinový, hlava hliníková, klikový hřídel spočíval v pěti ložiscích a ventily měly hydraulické vymezovače vůle. Zcela nová kompaktní pětistupňová, manuálně řazená převodovka vlastní konstrukce byla umístěna vlevo od bloku v ose motoru, takže zástavba takto širokého celku ospravedlnila řešení přední nápravy v „aliančním“ uspořádání. Namísto do té doby používané lichoběžníkové nápravy Saab se tak vpředu objevily prostorově hospodárnější vzpěry McPherson. Ovládání vozu usnadňovaly standardně dodávané posilovače brzd i řízení s převodem 17,9:1, axiálně stavitelným volantem o průměru 382 mm a 3,2 otáčkami mezi krajními rejdy. Ráfky kol byly výhradně hliníkové.
Moderní tvary
Pětidveřová karoserie tohoto vozu, směřovaného rozměry i standardní výbavou až do vyšší střední třídy, připomíná tvarováním zadní části karoserie Renault 25 ze stejného roku, ovšem na rozdíl od něj se s víkem zavazadlového prostoru vyklápěl jen střed zadního okna, přičemž jeho okraje v podobě pevných trojúhelníkových okének zůstávaly pevné. Konstruktérům se podařilo dosáhnout slušného koeficientu odporu vzduchu Cx = 0,34 (byť třeba Croma měla 0,32), a to i přesto, že karoserie Saabu 9000 vysloveně proudnicově řešena nebyla a z obrysu vystupovaly zejména masivní nárazníky odpovídající s přehledem i americkým požadavkům.
Saab 9000 Turbo 16, jeden ze tří vozů, které se v roce 1987 zúčastnily legendární rekordní jízdy spolehlivosti na americkém okruhu Talladega
Na stylingu tohoto vozu se (podobně jako u Cromy) podílel Giorgetto Giugiaro. Anatomicky tvarovaná přední sedadla byla u Saabu 9000 všestranně stavitelná a elektricky vyhřívaná, jejich polštářování mělo v určitých partiích rozdílnou tuhost. Sedadlo u řidiče bylo navíc stavitelné na výšku a mělo regulovatelnou tuhost bederní opěry. Horní kotevní úchyty bezpečnostních pásů byly výškově stavitelné v rozmezí 100 mm. Asymetricky dělená zadní sedadla bylo možno sklápět pro zvětšení prostoru pro zavazadla.
Také provedení CD z roku 1988 pokračovalo v zavedených technických a stylistických trendech značky Saab
Hluboce stíněný přístrojový štít nesl dominantní tachometr doplněný po stranách otáčkoměrem a dalšími obvyklými přístroji a jeho okolí plynule přecházelo do středové konzole ve stylu nikoli nepřipomínajícím aviatickou historii Saabu (ačkoli tehdy již toho letecký a automobilový Saab mnoho společného neměly). Rozsah výbavy odpovídal nejen tržní pozici modelu Saab 9000, ale také klimatickým podmínkám místa jeho zrodu.
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.