Jeep Grand Cherokee proslul jako klasický off-road, stojící na žebřinovém rámu. I přes svou velikost tak dokázal nabídnout solidní terénní schopnosti, jenže zrovna tahle výbava je v dnešní době spíše na obtíž. Oslovuje sice určitou skupinu zájemců, kteří opravdu potřebují vůz do terénu, ale drtivá většina zákazníků hledá spíše „off-roadovou show”, kterou chtějí dávat na odiv hlavně na silnicích. A tam je žebřinový rám se vším, co dovoluje vozu v terénu, jasným minus.
V zájmu komerčního úspěchu tak Jeep, či spíše koncern Chrysler, již dříve ustoupil ze svých pozic a vyšel v naladění Grand Cherokee vstříc hlavnímu proudu. Nová generace vozu v tomto trendu pokračuje, ač automobilka říká, že novinka zvládne lépe silniční provoz a bude ještě lepší v terénu. Možné je všechno, ale technické řešení jasně naznačuje posun k současným SUV, která se v terénu cítí asi tak dobře jako ryba na poušti...
Klasika v novém
Začněme ale úplně jinde, u vzhledu vozu. Ten je po mém soudu atraktivní variací na klasické pojetí. Na jednu stranu si ponechává typické prvky Grand Cherokee, jako řešení přídě vč. masky chladiče se sedmi svislými otvory, nebo svůj boční profil (i když záď je stále zkosenější), na druhou jim dává nový šmrnc v lehčeji působícím ztvárnění. Povšimněte si zejména nižších předních světel, ale i záď s opět nižšími a širšími koncovými světly již „nepřetéká” tak jako dříve.
Nový Grand Cherokee tak dokonale mate tělem. Ač vypadá menší, je ve skutečnosti větší. Vůz stojí na nápravách s větším rozvorem, který má hodnotu 2 916 mm. To je o 135 mm více než u předchozí generace a vůz sám je o 45 mm delší a76 mm širší než býval. Automobilka díke tomu samozřejmě slibuje více prostoru pro cestující, např. pro kolena posádky vzadu má přibýt přes 10 centimetrů místa, což rozhodně není málo. Zvětšil se i prostor pro zavazadla, který má dnes objem 1028 litrů, což je téměř o 200 litrů více než dříve.
Když už jme u interiéru, zde Jeep slibuje provedení světové úrovně se všemi „vychytávkami”, které dnes auta nabízejí. Jestli se vám interiér libí a jestli budete Jeepu věřit jeho proklamace o vynikající úrovni materiálů i zpracování, to nechám na vás. Přidám jen informaci, že nabídne dostatek zajímavé výbavy, která se dnes v této třídě stává samozřejmostí. Jmenujme mj. vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla vzadu, parkovací kameru, bezklíčový vstup a startování nebo sofistikované audiosystémy.
Pneumatické odpružení, tři pohony 4x4
Vraťme se ale k samotné podstatě vozu. Zde je třeba v prvé řadě říci, že nový Cherokee stojí na samonosné karoserii s nezávisle zavěšenými koly. Na jednu stranu je třeba konstatovat, že to je na americké auto řešení nebývale moderní, ale těm, kteří vůz kdysi používali v terénu, jistě kombinace žebřinového rámu a tuhých náprav pranic nevadila. Automobilce tak určitě lze věřit, že se novinka bude chovat vzorně na silnici, o lepším chování v terénu si ale dovolím pochybovat. Ale pojďme si alespoň objektivně říci, co na řešení podvozku terénním schopnostem fandí.
Je to v prvé řadě pneumatické odpružení kol Quadra Lift, které téŹ dovoluje měnit světlou výšku v rozmezí od 11,4 centimetru, což je celkem velkorysý rozptyl a světlá výška nebude na obtíž ani v náročnějším terénu. V běžném módu tak světla výška činí 21,3 cm a v režimu Off-road 2 je možné ji zvětšit o 7,6 cm až na výsledných 28,9 cm. Naopak v Aero módu (pro lepší aerodynamiku při jízdě po silnici) je možné ji snížit o 1,5 cm a v parkovacím dokonce o 3,8 cm. V „nejterénnějším” nastavení se Grand Cherokee pyšní maximálním předním nájezdovým úhlem 35,9°, zadním až 29,2° a přechodovým 25,1°. Všechny tyto hodnoty jsou lepší než u současné generace.
Další z „terénních vymožeností” jsou tři systémy pohonu všech kol nazvané Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II. Prvním z nich je trvalý symetrický pohon všech kol, druhý přidává možnost přesunu výkonu mezi nápravami až do 100 procent ve prospěch jedné z nich a třetí přidává ještě elektronický samosvorný dieferenciál pro zadní osu. Nedá se tedy říci, že by v oblasti pohonu všech kol nový Cherokee nějak trpěl.
Sluší se ještě dodat, že s těmito prvky (a dalšími mechanickými a elektronickými, mj. systémem kontroly stability a trakce, chováním automatické převodovky, citlitovstí plynu ad.) pracuje též systém Selec-Terrain, který dovoluje zvolit režim, v jakém se budete s vozem pohybovat. Podle toho, zda dáte přednost režimu Sand/Mud (písek/bahno), Sport, Auto, Snow (sníh) a nebo Rock (skála) se přenastaví chování zmiňovaných prvků, které pak dovolí maximálně komfortní průjezd daným terénem či nejlepší možné chování v určitém režimu jízdy.
Zpočátku se dvěma motory
Závěrem se pojďme ještě v krátkosti podívát na škálu motorů, které budou pro nový Grand Cherokee k dispozici. Základem bude nový vidlicový šestiválec 3,6 s výkonem až 209 kW (280 koní) a točivým momentem nejvíce 353 Nm při 4 800 ot/min. Motor bude dodáván v kombinaci s pětistupňovým automatem a chlubit se má zejména nízkou spotřebou paliva.
Výkonnější volbou bude pro začátek pouze slavný osmiválec 5,7 HEMI, v tomto případě s výkonem až 268 kW (360 koní) a točivým momentem vrcholícím na hodnotě 520 Nm (při 4 250 ot/min). Také zde bude jedinou možností přenosu výkonu pětistupňový automat.
Sluší se ještě dodat, že nový Cherokee dostane větší palivovou nádrž o objemu 93 litrů, která slabšímu z motorů dovolí dojezd přes 800 kilometrů. To naznačuje zatím nezveřejněnou kombinovanou spotřebu ve okolo 11,5 litru benzinu na 100 km.
Nový model Jeepu Grand Cherokee je prezentován jako „2011”, což v americkém chápání takového označení znamená, že na trhu by se měl objevit někdy koncem letošního roku. Do té doby by měly být jasné i specifikace pro Evropu, kde můžeme očekávat minimálně nějaký dieselový motor v nabídce.
Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.
Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.
Chrysler 300 • Chrysler Voyager