Před třiceti lety v dílnách Porsche vznikl prototyp 911 Type 965 s motorem Audi V8 vestavěným za zadní nápravou…
Loni automobilka Porsche oslavila 50. výročí svého stěžejního modelu 911. Už od dob typu Porsche 356, odvozeného z VW „brouku“, až do dnešních dnů zůstává základní formulí hesla Porsche 911 „boxer“ uložený za zadní nápravou, nicméně toto proslavené řešení nebylo vždy neotřesitelné. Svědčí o tom nejen individuální stavby úpravců, ale také snahy přímo uvnitř automobilky…
Prototyp 965 připomíná pokusy automobilky Porsche opustit u typu 911 výhradně instalované motory typu boxer
Značka Porsche nyní připomíná svůj prototyp 965, jenž vznikl v jejích dílnách přesně před třiceti lety a v depozitáři se dochoval do dnešních dnů. Vůz se tehdy dočkal vestavby dvaatřicetiventilového osmiválce Audi, nicméně u Porsche v případě přiklepnutí sériové výroby počítali s vývojem vlastního agregátu podobné koncepce. Jak je vidět z připojeného videa a snímků, jež jsme z něj pro vás „vyhmátli“, motor je v ostře se svažující zádi modelu 911 hodně namačkán. Nevšimnout si nemůžeme ani provizorních řešení v oblasti elektroinstalace či tepelné izolace.
Model Porsche Type 965 se měl stát podle tehdejšího vedení automobilky Porsche dostupnějším nástupcem speciálu Porsche 959 a počítalo se s instalací pohonu všech kol a adaptivního pérování. Projekt nakonec zarazil v roce 1988 tehdy nový šéf výzkumu a vývoje Dr. Ulrich Bez (později tvůrce osmiválcového BMW M5 a současný šéf značky Aston Martin) s tím, že projekt by byl technologicky příliš náročný a drahý.