Ve dnech 13. až 17. dubna se na nejslavnější české závodní trati zastavila Porsche World Roadshow. Čekal nás den plný ježdění.
Žádné dlouhé řeči nebo obvyklá marketingová masáž, místo toho jen krátké instruktážní bloky od profesionálních testovacích řidičů ze Stuttgartu a pak už jen ježdění, často až na hranici fyzikálních zákonů a schopností nejnovějších automobilů Porsche. Právě taková byla v pořadí již třetí Porsche World Roadshow (probíhá jednou za dva roky), která se konala ve dnech 13. až 17. dubna na Masarykově okruhu v Brně, kam bylo navezeno několik desítek stuttgartských vozů. Akci pro milovníky rychlých automobilů a vybrané novináře pořádala společnost Porsche Inter Auto CZ ve spolupráci s Porsche AG Stuttgart.
Během celodenní akce jsme si mohli vyzkoušet zhruba dvacítku vozů od špičkového Porsche 911 GT3 až po pětidveřovou Panameru či hybridní SUV Cayenne. Dne 14. dubna jsme byli rozděleni do pěti zhruba osmičlenných skupinek a pod vedením instruktorů z Porsche Sport Driving Schoul, z nichž všichni se mohli pochlubit i řadou úspěchů v profesionálním motoristickém sportu, jsme se pokoušeli hledat hranice své i automobilů. Celé setkání bylo připraveno s příslovečnou dokonalostí, realizační tým si dovezl dokonce i směrovky vedoucí k toaletám…
Vozy byly neustále dokonale čisté, pneumatiky (a někdy i brzdy) se měnily průběžně, tratě jednotlivých disciplín pak byly uspořádány tak, aby bylo riziko nějaké nehody minimální, přesto o dramatické momenty nouze nebyla. Naše „družina“ začínala nácvikem brzdění, jež rozdělenou cílovou rovinku Masarykova okruhu sdílela s testem známým jako test losí. „Brzdění,“ začal svoji stručnou instruktáž Jens, „to je celkem nuda.“ Náhle se v jeho tváři objevil jaksi potutelný úsměv, jenž z ní pak až do večera nezmizel, a dodal: „Ale k tomu je třeba se nejprve rozjet. Připraveno máme Porsche 911 Turbo Cabriolet s výkonem 500 koní a zrychlením z klidu na 100 km/h za 3,7 s.“
Brzda – plyn
Úkol byl jednoduchý: prudce akcelerovat tratí značenou kužely a na jejím konci co nejdříve zastavit. Šlo především o to zbavit se návyků z běžného provozu a jakýchkoli ohledů k životnosti vozu, ale také o praktickou zkoušku „odpalovací“ soustavy Launch Control. A i zde je třeba zbavit se návyků: aktivace systému tlačítkem na středové konzoli, brzda levou nohou a pravá noha s plynem prudce k podlaze. Otáčky za ohromujícího řevu vyletí do omezovače, stačí pak jen povolit brzdu a impozantní Porsche 911 Turbo s koly na centrální matici vystřelí vpřed. První metry, na nichž musí elektronické bezpečnostní soustavy držet hnací kola na hraně prokluzu, vás zrovna neoslní, jakmile se však ale již rozjedete (a pneumatiky po několika pokusech prohřejí), je zrychlení působivé, totéž lze říci také o následném zpomalení. Pokud nejste profesionálním soutěžním jezdcem, budou pro vás tyto zážitky skutečně… hodné zapamatování.
Losí test
Tato disciplína pochází ze Švédska, kde s nehodami s losy mají bohaté zkušenosti, a to nejen s jejich přímými následky, ale především s prevencí v podobě úhybných manévrů. Ty se záhy dostaly také do regulí při volbě Auta roku (COTY) a někteří adepti se při nich dokonce převrátí (laskavý čtenář si z doby nedávné jistě vzpomene alespoň na jednoho, který pochází shodou okolností také ze Stuttgartu). Na tomto místě jsme měli k dispozici poněkud krotší, bodykitem verzi vozu Porsche 911, nicméně zážitek to byl neméně působivý. Navíc jsme v jednotlivých jízdách zkoušeli také vybočení s deaktivovanou stabilizací, jež vyžaduje razantnější a přesnější kontrování volantem, což nakonec ne všichni z frekventantů naší skupiny zvládli, což je vidět na přiložených snímcích.
Slalom a potupa…
Po obědě jsme měli připraven zákusek v podobě slalomu s vozem Porsche Boxster v nejvýkonnějším provedení Spyder. Šlo o jedinou disciplínu dne, která byla měřená. Netřeba zastírat zklamání většiny z nás z vítězství slečny Bandové z Porsche Inter Auto, kterou se nikomu z nás mužů ani po řadě pokusů a sadách šovinistických vtípků porazit nepodařilo. A to se někteří snažili pokořit její čas s takovou vehemencí, že do cíle pod vozem dovezli pěknou řádku kuželů…
Cayenne a výlet do terénu
Po tomto zdrcujícím zážitku jsme přesedli do flotily SUV Porsche Cayenne a vyrazili do přírody, resp. terénního polygonu v areálu Masarykova okruhu. V tomto případě jsme měli možnost střídat nejrůznější verze modelu Cayenne včetně verzí Hybrid a Diesel (s ohledem na důsledné odhlučnění interiéru a charakteristiku motoru a pohonného ústrojí jsme při pomalé jízdě odlišnosti od zážehových variant nezaznamenali). Připravena pro nás byla členitá trasa, na níž jsme se mohli přesvědčit o velmi slušných nájezdových a přechodových úhlech (zvláště díky světlosti navýšitelné pneumatickou pružicí soustavou) nebo schopnostech systému pohonu AWD i při vyvěšení dvou kol.
Konečně na trať
„Vedené“ jízdy po trati s flotilou sestavenou z různých modelů řady 911, ale i Cayenne a Panamera, v nás zprvu nijak velké naděje nebudily, navíc každé auto bylo opatřeno vysílačkou s pokyny instruktora Jense. První kola, na jejichž konci jsme se za volanty střídali, byla opravdu vlažná a Jens za volantem Porsche 911 GTS se nám snažil především předvádět jízdu ideální stopou. Naštěstí v kolech následujících tempo zvyšoval, a to až do té míry, že si někteří členové naší skupiny, vědomi si naštěstí svých schopností, vyžádali změnu pořadí a posun na konec pelotonu. Také proto jsme se mohli svézt poměrně ostře, nicméně náš předák Jens svojí jízdou vznik žádných extrémů neumožnil. Čemuž se ale nelze divit.
Sladká tečka na konec
Velkému finále v podobě vyhlašování vítězů slalomu (přiznám se, že vítězem jsem se nestal…) předcházelo svezení přistavenými vozy Porsche po boku našich instruktorů, kteří se do té doby celý den prakticky jen tiskli v sedadlech pro spolujezdce. Jens mi naznačil, že této disciplíně s kolegy (z pochopitelných důvodů) přezdívají „odveta“, a nebylo nijak obtížné představit si, co se pod tímto výrazem skrývá. Ze zadního sedadla Panamery Turbo bylo v tu chvíli již na startu vidět středový panel a přístrojový štít rozzářené po vzoru vánočního stromku četnými kontrolkami, jež značily krom deaktivace soustav elektronického řízení podvozku také aktivaci „hlučného módu“ výfuku i „tvrdých tlumičů“. Co se pak dělo na trati, o tom snad ani není třeba referovat, pokud však nechcete slyšet o jízdách „dveřmi napřed“ a vytřeštěných tvářích těch, kteří dosud podobně ostré svezení nezažili.
Jedeme domů
Po dlouhé době se mohu svým pražským kolegům smát, neboť to konečně mají domů dál než já. Tolik volantů různých sportovních vozů během dne člověk vyzkouší jen málokdy a podle mého názoru by bylo vhodné, aby byli všichni majitelé automobilů s výkonem řekněme nad 300 koní povinni podobnými kurzy průběžně procházet. Meze svých schopností i vlastnosti svých vozů by tak mohli zkoušet v bezpečí zajištěné závodní trati, což by mohlo mít kladný vliv na bezpečnost silničního provozu. Na letošní Porsche World Roadshow bude najít vyložené nedostatky dosti obtížné, ale dvě poznámky si neodpustím. Všechny vozy, jež jsme měli k dispozici, byly opatřeny převodovkami s automatickým řazením, takže by je byla schopna řídit i cvičená opice. A pak ta dokonalost. Perfektní příprava, perfektní zázemí, perfektně vypadající a neustále se usmívající lidé okolo, tomu nelze nic vytknout, ale celkově to na vás dýchne jakými sterilním chladem.