Mají stejnou techniku, ale v praxi se velmi liší. Postavili jsme novou generaci Renaultu Mégane proti sourozenci v podobě Nissanu Pulsar. V obou případech s dieselovou patnáctistovkou pod kapotou.
Kapitoly článku:
Nová generace Renaultu Mégane vstoupila na český trh teprve nedávno. Stejně jako všechny modely Renault z poslední doby, i tady posloužila coby základ modulární platforma CMF sdílená s automobilkou Nissan, která stejnou techniku rovněž využívá pro své modely a která má i mezi těmito hatchbacky svého zástupce. Využili jsme proto příležitosti a postavili vedle sebe nový Mégane 1.5 dCi 110 a Pulsar osazený stejným motorem. Rozdílů je zde více, než byste na první pohled čekali.
Modulární základ dává automobilkám velmi široké možnosti ke stavbě mnoha různých automobilů. Je tak celkem zajímavé sledovat, jak mají Renault a Nissan rozdělené pole působnosti. Francouzská značka má na své straně dynamicky vypadající a velmi kompaktní Mégane a jako větší alternativu nabízí Mégane Grandtour.
Technicky jsou v podstatě stejní, ale vzájemně se dost liší. Jak svým celkovým pojetím, tak designem i praktickým chováním
Pulsar se jako kombi nenabízí a velmi pravděpodobně se ani nabízet nebude. Rozhodně není náhoda, že svým pojetím přesně vyplňuje mezeru mezi klasickým hatchbackem a kombi, přestože jde technicky o velmi podobné auto. Vlastně to je stejná situace, jako kdybychom porovnávali Golf a Octavii pouze s tím rozdílem, že tady ta „Octavia“ pořád drží klasickou karoserii hatchback. Stručně řečeno, porovnání to rozhodně nebude nezajímavé.
Pulsar dorazil do testu s výbavou Acenta, tedy s tou druhou nejdostupnější (motor 1.5 dCi ale můžete pořídit s výbavou Visia za 408 000 Kč). V základu se bavíme o ceně 452 000 Kč, nicméně Nissan dopřál tomuto exempláři ještě několik příplatků navíc. Řeč je třeba o sadě Technology (multimediální systém, sada kamer, balíček bezpečnostních asistentů...) za 50 000 Kč nebo sadě Look (17" litá kola, tónovaná skla) za 17 tisíc. Už v rámci výbavy Acenta ale získáte všechno možné včetně tempomatu, klimatizace, elektricky ovládaných oken, litých kol a tak dále.
S Renaultem Mégane osazeným stejným motorem je to cenově podobně. Tento motor je ale dostupný až od druhé úrovně výbavy, což znamená cenu 444 900 Kč. Ani tady se nedá říci, že by výbava postrádala něco zásadního. Testované auto ovšem dostalo vyšší úroveň Intense (dvouzónová klimatizace, diody denního svícení, systém Multi-Sense, zadní parkovací senzory, bezklíčkový přístup) plus další výbavu navíc.
Připlácelo se za varování před opuštěním jízdního pruhu, větší disky, čtení značek nebo diodová hlavní světla. Celkem stojí konkrétní testovaný Mégane 545 900 Kč.
Níže následují klasicky bezprostřední první dojmy, pokud máte nějaké dotazy k testovaným automobilům, neváhejte využít diskuzi.
- Na první pohled nevypadají jako příbuzní. Mégane je nižší a širší, Plusar naopak užší a vyšší.
- Mégane působí dynamičtěji a z této dvojice je určitě hezčí. Důvodem jsou především zvláštní proporce Nissanu.
- Interiér působí lépe opět u Renaultu Mégane, přestože si ho s prémiovým automobilem zaručeně nespletete.
- Hlavní dominantou je obrovský středový displej, do kterého se uklidilo mnoho ovladačů. Je to efektní a vypadá to pěkně, jenže během jízdy se vám bude stoprocentně ovládat všechno lépe v Pulsaru. Klasické uspořádání s „obyčejnými“ ovladači je prostě lepší.
- V Mégane to občas vypadá, jako kdyby Renault vsadil všechno právě na displeje. Můžete si vybírat barvy, schéma přístrojového štítu, uspořádání obrazovky středového displeje, můžete studovat grafy vaší úsporné jízdy a tak dále. Pulsar je v tomto směru o mnoho obyčejnější, ale na druhou stranu se lépe řídí. Příval mnohdy zcela zbytečných informací vás tady neruší.
- Pulsar deklasuje (nejen) Mégane nabídkou prostoru uvnitř. Na výšku a hlavně prostorem ve druhé řadě se mu Mégane nemůže rovnat. Takhle nějak by vypadala Octavia, kdyby dostala karoserii hatchback.
- Mégane má lépe odhlučněný podvozek, Pulsar zase tišší motor.
- Dynamika je srovnatelná, přestože z přesného měření lépe vychází Mégane. Na řízení je příjemnější Renault, protože si u něj můžete upravit odezvu na plyn. Pulsar má jedno nastavení, které je v zájmu všeobecné ekologie dost laxní. Fakticky není o moc pomalejší, ale horší odezva na plyn vám vnutí pocit línějšího auta.
- Dokud jedou obě auta po kvalitní silnici, pak je všechno v naprostém pořádku. Pulsar se logicky jen o trochu více naklání v zatáčkách.
- Na nerovných cestách nový Mégane ale nefunguje. Karoserie vypadá, že není tak tuhá jako u Nissanu (rozhodně ne tak jako u VW Golf), přední kola mají tendenci odskakovat, rázy se přenášejí do řízení a zadní náprava se nechá příčnou nerovností rozhodit až příliš snadno. Takto by zcela nové auto v roce 2016 jezdit nemělo.
- Ani Pulsar není dokonalý, ale jízdu po nerovnostech zvládá o poznání lépe.
- V Renaultu Mégane nelze vypnout stabilizaci (respektive jsme na to nepřišli) a ta vám bude při rychlejší jízdě sahat do řízení poměrně často. U Pulsaru stabilizaci vypnout můžete. Pokud tak neučiníte, zasáhne o něco později, ale její zásah je o mnoho razantnější.
- Se spotřebou jsou na tom obě auta dost podobně. Pod šesti litry se budete pohybovat zcela bez problémů.
- Uvidíme, jak se celý test vyvine. Na základě bezprostředních prvních dojmů ale bere vítězství Nissan. Stojí zhruba stejně, je prostornější a hlavně má jistější podvozek. Renault Mégane bohužel zatím vypadá, že ho takový mezigenerační posun, jaký udělala třeba nová Astra, nepostihl.