Zlatá éra sportovních Peugeotů z 80. a 90. let už je sice nenávratně pryč, přesto se ale francouzská značka minulosti úplně nevzdává... | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Zlatá éra sportovních Peugeotů z 80. a 90. let už je sice nenávratně pryč, přesto se ale francouzská značka minulosti úplně nevzdává... | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

...a návrat myšlenky výkonného sedanu, respektive fastbacku i kombi, ve formě  plug-in hybridního Peugeotu 508 PSE  to jen potvrzuje. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

...a návrat myšlenky výkonného sedanu, respektive fastbacku i kombi, ve formě plug-in hybridního Peugeotu 508 PSE to jen potvrzuje. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

A zatímco máme od nové divize Peugeot Sport Engineered v budoucnu očekávat další modely, za připomenutí stojí i předchůdce 508 PSE – sportovní sedan 405 T16. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

A zatímco máme od nové divize Peugeot Sport Engineered v budoucnu očekávat další modely, za připomenutí stojí i předchůdce 508 PSE – sportovní sedan 405 T16. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Není divu, že rodinný model s vysokým výkonem, pohonem všech kol a stále diskrétním vzhledem nazývá sám Peugeot předchůdcem novinky od PSE. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Není divu, že rodinný model s vysokým výkonem, pohonem všech kol a stále diskrétním vzhledem nazývá sám Peugeot předchůdcem novinky od PSE. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Podstata konceptu je zde stejná i po 27 letech od představení 405 T16. V roce 1993 šlo tehdy o nejsportovnější verzi standardního sedanu 405, pocházejícího z roku 1987, a následníka silné verze Mi16 před modernizací. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Podstata konceptu je zde stejná i po 27 letech od představení 405 T16. V roce 1993 šlo tehdy o nejsportovnější verzi standardního sedanu 405, pocházejícího z roku 1987, a následníka silné verze Mi16 před modernizací. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Označení T16 bude mnohým známo svým historický odkazem, neboť je příbuzensky spřízněno s Peugeotem 405 Turbo 16, dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1989 a 1990, ale také závodu do vrchu Pikes Peak v letech 1988 a 1989. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Označení T16 bude mnohým známo svým historický odkazem, neboť je příbuzensky spřízněno s Peugeotem 405 Turbo 16, dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1989 a 1990, ale také závodu do vrchu Pikes Peak v letech 1988 a 1989. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa v rallye skupině B a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa v rallye skupině B a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Pod kapotou 405 T16 se objevil dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem Garrett. | Peugeot 405 T16  Zdroj: Peugeot

Pod kapotou 405 T16 se objevil dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem Garrett. | Peugeot 405 T16  | Zdroj: Peugeot

Standardně motor dosahoval výkonu 196 koní (144 kW), nicméně s funkcí navýšení plnícího tlaku overboost bylo možné chvilkově zvýšit výkon až na 220 koní (162 kW). | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Standardně motor dosahoval výkonu 196 koní (144 kW), nicméně s funkcí navýšení plnícího tlaku overboost bylo možné chvilkově zvýšit výkon až na 220 koní (162 kW). | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Maximální rychlost vozu čítala 235 km/h a sprint z nuly na 100 km/h trval rovných 7 vteřin, čemuž určitě přispěl z velké části právě stálý pohon všech kol s paralelně montovanou viskózní spojkou... | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Maximální rychlost vozu čítala 235 km/h a sprint z nuly na 100 km/h trval rovných 7 vteřin, čemuž určitě přispěl z velké části právě stálý pohon všech kol s paralelně montovanou viskózní spojkou... | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

...která řídila prokluz a rozdělovala točivý moment z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

...která řídila prokluz a rozdělovala točivý moment z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola. | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

Vzhled sportovní verze 405 nebyl příliš výrazný a základní křivky designu z pera Pininfariny tak nebyly přehlušeny. Došlo na pár doplňků, vyčnívala především lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola... | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

Vzhled sportovní verze 405 nebyl příliš výrazný a základní křivky designu z pera Pininfariny tak nebyly přehlušeny. Došlo na pár doplňků, vyčnívala především lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola... | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

...dodatečné ostřikovače světlometů a od staršího 405 Mi16 byly vypůjčeny prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný spoiler na kufru. Červené logo T16 na zádi pak nesmělo chybět. Více v článku... | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot

...dodatečné ostřikovače světlometů a od staršího 405 Mi16 byly vypůjčeny prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný spoiler na kufru. Červené logo T16 na zádi pak nesmělo chybět. Více v článku... | Peugeot 405 T16 | Zdroj: Peugeot

...a návrat myšlenky výkonného sedanu, respektive fastbacku i kombi, ve formě  plug-in hybridního Peugeotu 508 PSE  to jen potvrzuje. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot
A zatímco máme od nové divize Peugeot Sport Engineered v budoucnu očekávat další modely, za připomenutí stojí i předchůdce 508 PSE – sportovní sedan 405 T16. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot
Není divu, že rodinný model s vysokým výkonem, pohonem všech kol a stále diskrétním vzhledem nazývá sám Peugeot předchůdcem novinky od PSE. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot
Podstata konceptu je zde stejná i po 27 letech od představení 405 T16. V roce 1993 šlo tehdy o nejsportovnější verzi standardního sedanu 405, pocházejícího z roku 1987, a následníka silné verze Mi16 před modernizací. | Peugeot 405 T16 Zdroj: Peugeot
13
Fotogalerie

Peugeot vzpomíná na 405 T16. Sportovní sedan je dnes raritou za nemálo peněz

Francouzská značka se nedávno vrátila ke konceptu sportovního sedanu. Nyní se ohlíží do minulosti, aby nám připomněla ikonu této kategorie.

Zlatá éra sportovních Peugeotů z 80. a 90. let už je sice nenávratně pryč, přesto se ale francouzská značka minulosti úplně nevzdává a návrat myšlenky výkonného sedanu, respektive fastbacku i kombi, ve formě plug-in hybridního Peugeotu 508 PSE to jen potvrzuje. A zatímco máme od nové divize Peugeot Sport Engineered v budoucnu očekávat další modely, za připomenutí stojí i předchůdce 508 PSE – sportovní sedan 405 T16.

Není divu, že rodinný model s vysokým výkonem, pohonem všech kol a stále diskrétním vzhledem nazývá sám Peugeot předchůdcem novinky od PSE. Podstata konceptu je zde stejná i po 27 letech od představení 405 T16. V roce 1993 šlo tehdy o nejsportovnější verzi standardního sedanu 405, pocházejícího z roku 1987, a následníka silné verze Mi16 před modernizací.

Označení T16 bude mnohým známo svým historický odkazem, neboť je příbuzensky spřízněno s Peugeotem 405 Turbo 16, dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1989 a 1990, ale také závodu do vrchu Pikes Peak v letech 1988 a 1989. Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa v rallye skupině B a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988.

Pod kapotou 405 T16 se objevil dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem Garrett. Standardně motor dosahoval výkonu 196 koní (144 kW), nicméně s funkcí navýšení plnícího tlaku overboost bylo možné chvilkově zvýšit výkon až na 220 koní (162 kW).

Maximální rychlost vozu čítala 235 km/h a sprint z nuly na 100 km/h trval rovných 7 vteřin, čemuž určitě přispěl z velké části právě stálý pohon všech kol s paralelně montovanou viskózní spojkou, která řídila prokluz a rozdělovala hnací síly z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola.

Vzhled sportovní verze 405 nebyl příliš výrazný a základní křivky designu z pera Pininfariny tak nebyly přehlušeny. Došlo na pár doplňků, vyčnívala především lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola, dodatečné ostřikovače světlometů a od staršího 405 Mi16 byly vypůjčeny prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný spoiler na kufru. Červené logo T16 na zádi pak nesmělo chybět.

Peugeot 405 zaznamenal obecně ve všech verzích obrovský komerční úspěch a model si v roce 1988 odnesl také cenu Auto roku (COTY). Varianta T16 si ale ponechala do současnosti punc výjimečnosti, který lze najít rovněž u dalších sportovních Peugeotů minulosti. S vyrobenými 1046 kusy není překvapením, že je dnes moderní klasikou vyhledávanou sběrateli. Některé exempláře z hrstky na evropské inzerci míří k hranici 30 tisíc eur (asi 790.000 Kč).

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud