Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris Foto: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris | Foto: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris Foto: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris | Foto: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris Foto: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris | Foto: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 Foto: Porsche

Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 | Foto: Porsche

Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 Foto: Porsche

Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 | Foto: Porsche

Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 Foto: Porsche

Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 | Foto: Porsche

Volba Daniela Fugleviče: Gordon Murray T.50 Foto: Gordon Murray Automotive

Volba Daniela Fugleviče: Gordon Murray T.50 | Foto: Gordon Murray Automotive

Volba Daniela Fugleviče: Gordon Murray T.50 Foto: Gordon Murray Automotive

Volba Daniela Fugleviče: Gordon Murray T.50 | Foto: Gordon Murray Automotive

Volba Daniela Fugleviče: Gordon Murray T.50 Foto: Gordon Murray Automotive

Volba Daniela Fugleviče: Gordon Murray T.50 | Foto: Gordon Murray Automotive

Volba Vladimíra Kadery: Ford Puma Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Ford Puma | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Ford Puma Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Ford Puma | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Ford Puma Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Ford Puma | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: Range Rover P400 Autobiography Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Range Rover P400 Autobiography | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Range Rover P400 Autobiography Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Range Rover P400 Autobiography | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Range Rover P400 Autobiography Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Range Rover P400 Autobiography | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: Lexus RC F Track Edition (341 kW) Foto: Petr Homolka

Volba Vladimíra Kadery: Lexus RC F Track Edition (341 kW) | Foto: Petr Homolka

Volba Vladimíra Kadery: Lexus RC F Track Edition (341 kW) Foto: Petr Homolka

Volba Vladimíra Kadery: Lexus RC F Track Edition (341 kW) | Foto: Petr Homolka

Volba Vladimíra Kadery: Lexus RC F Track Edition (341 kW) Foto: Petr Homolka

Volba Vladimíra Kadery: Lexus RC F Track Edition (341 kW) | Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

Volba Honzy Mičky: Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Honzy Mičky: Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

Volba Honzy Mičky: Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Honzy Mičky: Audi RS Q8 4.0 TFSI Foto: Ondřej Kroutil

Volba Honzy Mičky: Audi RS Q8 4.0 TFSI | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Honzy Mičky: Hyundai Tucson Foto: Hyundai ČR

Volba Honzy Mičky: Hyundai Tucson | Foto: Hyundai ČR

Volba Honzy Mičky: Hyundai Tucson Foto: Hyundai ČR

Volba Honzy Mičky: Hyundai Tucson | Foto: Hyundai ČR

Volba Honzy Mičky: Hyundai Tucson Foto: Hyundai ČR

Volba Honzy Mičky: Hyundai Tucson | Foto: Hyundai ČR

Volba Honzy Mičky: Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

Volba Honzy Mičky: Renault Clio E-Tech Foto: Renault

Volba Honzy Mičky: Renault Clio E-Tech | Foto: Renault

Volba Honzy Mičky: Renault Clio E-Tech Foto: Renault

Volba Honzy Mičky: Renault Clio E-Tech | Foto: Renault

Volba Honzy Mičky: Renault Clio E-Tech Foto: Renault

Volba Honzy Mičky: Renault Clio E-Tech | Foto: Renault

Volba Honzy Mičky: Toyota GR Yaris Zdroj: Toyota

Volba Honzy Mičky: Toyota GR Yaris | Zdroj: Toyota

Volba Honzy Mičky: Toyota GR Yaris Zdroj: Toyota

Volba Honzy Mičky: Toyota GR Yaris | Zdroj: Toyota

Volba Honzy Mičky: Toyota GR Yaris Zdroj: Toyota

Volba Honzy Mičky: Toyota GR Yaris | Zdroj: Toyota

Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris Foto: Toyota
Volba Daniela Fugleviče: Toyota GR Yaris Foto: Toyota
Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 Foto: Porsche
Volba Daniela Fugleviče: Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0 Foto: Porsche
36
Fotogalerie

Nejlepší auta roku 2020 podle Autorevue: Cena nehraje roli. I levná auta překvapila!

Během uplynulého roku jsme vám přinesli více než 70 testů, jízdních dojmů a zajímavých ohlédnutí do automobilové historie. Nyní jdeme s kůží na trh a představíme vám auta, která jsou podle nás nejlepší.

Daniel Fuglevič

Jakožto vytížený externí zpravodaj (haha…) nechávám jízdní dojmy z nového železa především kolegům. Přesto mám ale stejnou povinnost vypíchnout ta nejlepší auta, která na mě letos nejvíce zapůsobila. Chápete, ta hrstka aut, u nichž při superrychlém psaní nadpisu s obligátním dodatkem „oficiálně“ cítíte jisté nadšení – čistě proto, že vznikla a jste u toho.

Jedničkou roku 2020 musí být… Toyota GR Yaris. To bylo přece naprosto jasné. Jak bych mohl nezvolit za své auto roku pravověrný homologační speciál z rallye? Kdy naposledy se nám takové auto vůbec zrodilo? Dávno. Na předsudky o tříválcích ve sportovních autech se vykašlete, Fiesta ST se zaručí. Máme tu auto, které má s normálním yarisem společná jen zrcátka, světla a pár dílů v kabině. Za milion dostanete chytrý pohon všech kol s Torseny, manuální skříň a ručku, 261 turbo koní a ty nejmacatější boky mezi produkčními auty roku 2020.

Toyota na GR Yarisu určitě mnoho peněz nevydělá a paradoxně ho možná vůbec nemusela vyrábět, protože jeho závodní WRC ekvivalent se do sezóny 2021 nepodívá – kvůli pandemii a nemožnosti dokončit testování. Holt, stane se. Kupujte v bílé barvě a můžete svému okolí blábolit, že jezdíte do práce na jednorožci.     

Na druhém místě mé letošní bedny je kousek bravurního myšlení a nádherné německé techniky, elektrické BMW iX. Ne, proboha, samozřejmě si dělám srandu. Hodně jízlivou. Ten popis může padnout jedině na Porsche 718 Cayman/Boxster GTS 4.0. Už jen z principu, kdy se i doprostřed standardních Caymanů a Boxsterů (mimo ostré GT4 a Spyder) vrátil atmosférický šestiválec po nepříliš populárním období výhradně čtyřválců.

Experti u Porsche jsou však hlavy mazané a hlavně nadšenci, takže našli způsob, jak atmosférický čtyřlitrový motor nabízet na více místech. Od fanoušků tak zaznělo „Hurá!“. Od EU pak zřejmě „OK“, když i v tomto autě viděla systém vypínaní poloviny počtu válců, trojčinné katalyzátory a filtry pevných částic.

Třetí místo: U strojů určených pro 0,1 % populace mě mezi těmi všemi super- a hypersporty letos opravdu nadchl jediný. Přitom bych ho nenazval nejkrásnějším – Gordon Murray T.50. Důvody? Protože pochází od čaroděje inženýra, který nám přinesl McLaren F1 i řadu božích monopostů Formule 1.

Protože jde o duchovního nástupce F1 a kompletně se vymyká dnešnímu směru automobilek s astronomickými hodnotami výkonu. Protože hledí především na ryzí technický zážitek z ovládání auta. Protože má manuální převodovku, i tu centrální pozici za volantem. A masivní větrák na zadku! Protože taková auta se už dnes normálně nestaví, což se dá v konečném hledisku říct rovněž o výše zmíněném Porsche a Toyotě. Konec, ode mě tedy všechno.

Pokračování 2 / 3

Vladimír Kadera

Loni jsme si nemohli pořádně zajít do hospody, ani do kina a o koncertech snad ani nebudu mluvit. Nás to v práci nijak výrazně neomezovalo. Jasně, nemohli jsme pracovně cestovat za novinkami do různých světových destinací, ale na to si stěžovat nebudu, protože už je leden a já mám aspoň pořád práci. Ne všichni v Česku měli to štěstí.

Loňský rok byl opět napěchovanými novinkami a vybrat trojici nejlepších aut bylo dokonce těžší než v roce 2019. Nakonec jsem to ale dal dohromady a tím zástupem aut se probral. Toto je tedy seznam aut, která mě v roce 2020 zaujala nejvíce.

To nejlepší, co se dá reálně koupit

Ford s novým modelem Puma píchl do vosího hnízda. Dříve sportovní kupé je dnes crossover, za což dostávala automobilka sodu. Mně to ale vůbec nevadí, protože ze všech crossoverů, které jsem kdy řídil, je puma nejlepší. Vypadá fajn, je dobře vybavená a Ford při jejím návrhu opravdu přemýšlel. Není to jen nafouknutá fiesta, ale promyšlené a dobře udělané auto.

Ford použil větší tlumiče, vyztužil podvozek, zvětšil rozchod kol a vymazal jednu z největších slabin tříválců mild-hybridní technikou, kdy elektřina vykopne auto z křižovatky a motoru předá otěže až v místech, kdy máte dost krouťáku pro dostatečnou akceleraci. Když už tedy crossover, tak za mě puma. Jedinou věcí, která reálně opravdu obtěžuje, je citelné zpomalování během rekuperace.

Pokud ale nemáte rádi crossovery a chcete auto dospělé, velké, pohodlné a pružné, sáhněte po Toyotě Corolla TS. Výrazně pak doporučuji připlatit si verzi GR Sport, která je dostupná v kombinaci s hybridem. Sice už se snadno dostanete na osm set tisíc korun, ale dostanete za to prostorné auto s vymazleným podvozkem, které jezdí za i čtyři litry naturalu a nemusí se nabíjet.

Bitva osmiválců

Letos jsem udělil absolutní hodnocení 10/10 jen dvěma vozům. Tím prvním bylo Audi S8 TFSI, ingolstadtská šperkovnice s nejdokonalejším podvozkem, který jsem kdy poznal. To druhé je však za polovinu ceny. US gargantuan zalitý lesklým lakem a chromem s prvotřídně udělaným interiérem a také absolutní stylovka balancující na hranici kýče a objektu touhy každého chlapa.

S burácejícím osmiválcem HEMI se spotřebou sedmnácti litrů, pohádkově naladěným podvozkem, sametově vyladěnou převodovkou ZF a hmatatelným respektem z jeho přítomnosti je moje druhá volba jednoznačně RAM 1500 ve výbavě Longhorn, který vám všechnu svou velkolepost nabídne za něco málo přes dva miliony. Druhé tak pohodlné, velkolepé, silné a pěkné auto v Česku v této cenové relaci asi nenajdete.

Když to všechno ladí

Občas se stane, že automobilka pustí do prodeje přemotorovanou bestii, sem tam pak ale vypustí i auto, které tak sice vypadá, ale pod kapotou má nastydlého křečka. A pak jsou tu specifikace, kde všechno naprosto perfektně ladí. Nejlepší auto tohoto roku z pohledu vyváženosti všech komponentů je nový Range Rover s mild-hybridním šestiválcem P400.

Ještě jsem si ani nepřevzal klíče a už mi bylo jasné, jak moc dobré to bude. Podobně to mám třeba i s Lexusem LX 570. To je také auto, u kterého prostě víte, že bude dokonalé, nicméně ten na našem trhu není, Range Rover ano. Nekonečný luxus na palubě pominu, s tím každý tak nějak počítá. Vlastně si jenom vyberete barvu kožených sedadel a necháte se konejšit vším, co Britové vymysleli.

První housle tady totiž hraje souhra pohonného systému. Vykrývání mezer šestiválce elektřinou je čisté a hladké, akcelerace při jakýchkoliv situacích důstojná. A když si vezmete, že celou tuto katedrálu můžete vzít a umazat, je přidaná hodnota naprosto jasná. Ale co si budeme povídat, bude vás to stát hodně. I pět milionů.

Čestné zmínky

Porsche Panamera 4S Sport Turismo, protože jsem stále zcela nezpracoval, jak může filozofie značky fungovat takhle dobře i na kombi. Volkswagen Crafter sklápěč s off-road výbavou, protože takhle cool a hlavně funkční a pracovité auto jsem dlouho neviděl. A nakonec Dodge Challenger, protože vždy, když jsem ho nastartoval, jsem se zmohl maximálně na citoslovce.

Volba srdce

Ford Puma, RAM 1500 a Range Rover P400. Všechno to jsou zajímavá a dobrá auta, která mě letos oslovila nejvíce. Stejně jako loni je ale jen jedno jediné auto, které mě změnilo. Nedá mi spát a pořád na něj myslím. Je to jiné hlavně v tom, že se sám sebe neptám jak ho zase řídit, ale jak ho dostat k sobě do garáže.

Je to Lexus RC F Track Edition. Nesmyslně drahé a těžké japonské kupé, které projelo dílnou motorsportu. Tam se však nestalo nikým jiným. Pořád je to pohodlný Lexus. Jenže když před třemi tisíci otáček otevře sání a do kabiny začne proudit zuřivost motoru 2UR-GSE, naroste vám z toho čistého a radostného zpěvu třetí oko, jako když posloucháte ve smyčce album Ænima od kapely Tool.

Jízda v tomto autě je ostrá a zábavná, ale přitom snesitelná i na rozbitých českých silnicích. Když jsem pak pustil muziku na systému Mark Levinson (před Tool jsem dal přednost Led Zeppelin, třetí oko už jsem měl) a otočil s ním Jihlavu se spotřebou 8,9 litru, měl jsem jasno. Lexus RC F Track Edition pro mě není jen nejlepší auto tohoto roku, ale nejlepší auto vůbec.

Jeho chyby jsou mi ukradené. Naprosto si mě svým charakterem získal a pomohl mi, abych konečně přestal myslet na Jaguar F-Type. Jestli bude v roce 2021 nějaké podobné auto nevím, ale největší očekávání mám z Toyoty GR Yaris. Moc rád bych se posadil i za volant Toyoty Mirai a samozřejmě opět nepohrdnu jakýmkoliv Porsche.

Pokračování 3 / 3

Honza Mička

Vybrat jedno jediné nejlepší auto roku 2020 není snadné. Je to z mého pohledu vlastně nemožné. V našich článcích a testech se nezaměřujeme jenom na SUV, sporťáky, městské krabičky nebo elektromobily. Bereme to komplexně a každé z aut, které mně osobně prošlo rukama, mělo něco do sebe. Ať už z pohledu ceny, kvality, nebo zážitků, které mi dokázaly zprostředkovat. Některá auta ale přesto vyčnívají.

Začnu hned tím nejdražším kouskem, který se mi v roce 2020 dostal do rukou. Audi RS Q8 z našeho redakčního testu vyšlo na nějakých pět milionů, cena ale samozřejmě není tím nejdůležitějším faktorem, pro který jsem vůz zařadil do mého výběru. RS Q8 může někomu připadat jako rozmařilost – vždyť je to ohromné SUV s hmotností hodně převyšující 2 tuny a výkonem supersportu. Kdo tohle potřebuje? Pravděpodobně nikdo, vždyť na trhu je spousta rozumnějších alternativ. Mě ale tenhle stroj uchvátil tím, jak funguje.

Má 600 koní, ale umí je podávat s naprostou jemností. Má ohromná 23palcová kola, větší jsem na testovacím autě nikdy neměl, ale přesto skvěle funguje jako pohodlný vůz pro každý den. Osmiválec může, ale také nemusí mít vysokou spotřebu, s čímž souvisí jak sladění motoru s automatickou převodovkou, tak systémů, které pomáhají spotřebu držet na uzdě. Je to skvěle sladěné auto!

V přímce je RS Q8 mimořádně stabilní i v rychlostech nad 200 km/h (umí až 305 km/h), v zatáčkách pak s ohledem na velikost a hmotnost a dělá fakt divy. Jasně, aktivní stabilizátory, natáčení zadních kol či aktivní zadní diferenciál sice fyziku úplně neobalamutí, hovořit ale o RS Q8 jako o neohrabaném SUV, je naprosto mimo mísu. Jen pro něj potřebujete širší silnici, protože na šířku má dva metry.

U SUV ještě na chvíli zůstaneme. Ačkoliv ta mainsteamová mohou někomu připadat na jedno brdo, koncem roku vstoupilo na český trh jedno, které se dosavadním škatulkám naprosto vymyká. Nový Hyundai Tucson z Nošovic vnesl do silně konkurenčního prostředí úplně nový designový styl, vedle nějž vypadají někteří konkurenti, třeba Škoda Karoq nebo Opel Grandland X, docela fádně.

Tucson vsadil na komfort a obětoval mu naprosto vše. Při vyhýbacím manévru se občas zavlní, řízení má na můj skus až příliš lehký odpor posilovače a zasloužilo by si i více citu, tohle vám ale říká někdo, kdo má ve zvyku porovnávat. Pokud se oprostím od tohoto „prokletí“, zbude mi mimořádně komfortní, prostorné a nápadité SUV, navíc za slušnou cenu.

To taková Dacia Duster (ne, nedám si s ní pokoj) přináší citelně více kompromisů, na druhou stranu je to ale jedno z nejdostupnějších SUV na českém trhu, a na to se při výběru nesmí zapomínat. Tohle auto mě nadchlo tím, že i z nejjednodušší techniky dokáže vydolovat maximum.

Jenom málo lidí v Česku si může dovolit Audi RS Q8 nebo Range Rover, Dacii Duster si ale může dovolit každý, kdo reálně uvažuje o koupi nového auta se zárukou. Parádu sice neudělá, ale aspoň nebudete nikomu ležet v žaludku. Loni jsem si vyzkoušel verzi na LPG, která si momentálně kroutí dlouhodobý test v redakci Světa motorů. Tak se tu a tam koukněte na poznatky Martina Vaculíka – stojí za to!

U Groupe Renault ještě zůstanu, a sice díky autu ze segmentu B. Nový Renault Clio jsme otestovali už v lednu a nešetřili nadšením, já nadšení sdílím po svezení s hybridní verzí, která vstoupila na český trh na podzim. Ta sice není úplně za lidovku, pokud se ale někdo v současné době může postavit hybridní Toyotě Yaris, bude to právě nové Clio E-Tech.

Z mého pohledu clio skvěle vypadá, je velké tak akorát, má skvěle provedení interiér s měkčenými plasty i hezkým čalouněním a velice dobře jezdí. Clio díky mixu jeho vlastností osobně považuji za jedno z nejlepších, možná úplně nejlepší auto v segmentu B. Nová fabia se bude muset opravdu hodně snažit!

Kolegové zmiňovali také novou Toyotu GR Yaris. A myslím, že zcela oprávněně. Tohle auto je pro mně jako blesk z čistého nebe, o to více se na něj ale těším. Termín pro testování již máme, teď už jenom počkat. Zkraje roku otestujeme i novou Kiu Sorento, která mě taky hodně zajímá, a vůbec poprvé osobně přijdu do styku s autem na vodíkový pohon. Rok 2020 je pryč, v tom letošním se ale rozhodně bude na co těšit!

Speciál: Ford Puma

Ford Puma první generace byl cenově dostupný sportovní vůz s předním pohonem, který byl vyráběn v Německu v letech 1997 až 2002. První generace skončila bez přímého nástupce, v roce 2019 však Ford známé jméno přivedl k životu. Druhá generace Pumy zcela změnila koncepci. Přijela jako stylový crossover do města s možností volby hybridního pohonu.

Ford Puma druhé generace oficiálněPrvní skicaPrvní generace

 

Doporučujeme

Články odjinud