5
Fotogalerie

Nadšenec postavil Saab se šesti koly. Osud mu nepřál, skončil smutně

Šestikolové kombi Saab 906 Turbo se do výroby nedostalo. Jeho tvorce poté Švédové zaměstnali.

Netradiční letecký design, řízení i spojka "po drátu" nebo brzké použití turbodmychadla. Švédskému Saabu nikdy nechyběla odvaha. Přesto ani značka s leteckými kořeny neuvedla něco jako šestikolové kombi. Ve fotogalerii vidíte dílo nadšeného konstruktéra Leifa Mellberga.

Jmenuje se 906 Turbo a nepřekvapí, že se jedná o největší Saab historie. Mellberg jej postavil na základech hatchbacku 900 GLS vyrobeného v roce 1981. Této řadě varianta kombi chyběla, a tak se při tvorbě praktické verze rozhodl pro metodu "když už, tak už", a k nástavbě připojil druhou zadní nápravu.

Kombi dlouhé téměř 5,2 metru bylo zajímavé i uvnitř. Bylo doslova našlapané výbavou, a to nejen na osmdesátá léta. Nechyběl palubní počítač, televize, radarový detektor či audiosoustavu se šestnácti reproduktory. Přední kola poháněl motor z 900 Turbo o výkonu 143 koňských sil.

Exkluzivní vůz jako takový má bohužel smutný konec. Z neznámých důvodů skončil o patnáct let později na vrakovišti ve švédském Varbergu. Vyfotit se jej naposledy podařilo v sendviči mezi Fordem Escort a Volkswagenem Polo. To jeho strůjce díky tomuto kousku dostal důvěru přímo od Saabu. V roce 1985, tedy rok po stavbě tohoto kombi, navrhl koncept EV-1 a poté ještě další čtyři studie.

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud