Cadillac DST amerického prezidenta najíždí do speciálního transportního letounu Globmaster III

Cadillac DST amerického prezidenta najíždí do speciálního transportního letounu Globmaster III

Cadillac One převzal základní konstrukční myšlenku ze sovětského auta ZIL-115.

Cadillac One převzal základní konstrukční myšlenku ze sovětského auta ZIL-115.

Už na první pohled je, že přes značné vnější rozměry uvnitř zase tak až moc místa není. Tloušťka ochranných materiálů je totiž enormní

Už na první pohled je, že přes značné vnější rozměry uvnitř zase tak až moc místa není. Tloušťka ochranných materiálů je totiž enormní

V koloně vždy jedou dvě identická vozidla

V koloně vždy jedou dvě identická vozidla

Přehlídková varianta limuzíny ZIL-115 slouží dodnes.

Přehlídková varianta limuzíny ZIL-115 slouží dodnes.

Krátká verze Putinova Mercedesu při návštěvě Gruzie.

Krátká verze Putinova Mercedesu při návštěvě Gruzie.

ZIL 4112R, údajná prezidentská limuzína, jak ji představila automobilka ZIL v roce 2012.

ZIL 4112R, údajná prezidentská limuzína, jak ji představila automobilka ZIL v roce 2012.

O žádný výkřik moderního designu se nejedná. To chystaný projekt má prý být úplně jiná káva

O žádný výkřik moderního designu se nejedná. To chystaný projekt má prý být úplně jiná káva

Pro zajímavost - takto vypadá vůz pro pohlaváry Komunistické strany Číny. Konkrétně tento Hongqi – Rudá vlajka – ze 70. let je v provedení kabriolet.

Pro zajímavost - takto vypadá vůz pro pohlaváry Komunistické strany Číny. Konkrétně tento Hongqi – Rudá vlajka – ze 70. let je v provedení kabriolet.

Kvůli smrti J.F.K. bylo v USA vyvinuto značné úsilí zjistit, jak chrání své šéfy v tehdejším Sovětském svazu.

Kvůli smrti J.F.K. bylo v USA vyvinuto značné úsilí zjistit, jak chrání své šéfy v tehdejším Sovětském svazu.

Cadillac One převzal základní konstrukční myšlenku ze sovětského auta ZIL-115.
Už na první pohled je, že přes značné vnější rozměry uvnitř zase tak až moc místa není. Tloušťka ochranných materiálů je totiž enormní
V koloně vždy jedou dvě identická vozidla
Přehlídková varianta limuzíny ZIL-115 slouží dodnes.
10
Fotogalerie

Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti usilovně pracují na novém obrněném voze pro přepravu svých prezidentů.

Jako jediný americký prezident v posledních desetiletích se Donald Trump nedočkal nové limuzíny současně s nástupem do funkce. Zatím jezdí v autě po svém předchůdci – Cadillacu DTS (DeVille Sedan Touring). Na veřejnost už první snímky „limo“, jak se prezidentskému automobilu zkráceně říká, pronikly. Zvenčí by se měla od osm let starého Cadillacu Baracka Obamy lišit jen v detailech.

Nový automobil se připravuje také pro Vladimíra Putina, jeho ruského protějšku. Právě v této zemi vymysleli unikátní koncept vozu, který zajišťuje tu nejlepší možnou míru ochrany. Zatímco prakticky všude na světě je základem pro výrobu pancéřovaného vozu sériový vůz, do kterého se zabudovávají neprůstřelné a střepinám odolné pancéřové či kevlarové pláty, Rusové na to šli obráceně.

Američané se dlouho snažili zjistit, co se vlastně skrývá v útrobách Zilu, v němž jezdili postupně komunističtí pohlaváři Brežněv, Andropov, Černěnko, Gorbačov a naposledy Jelcin. Sami se snažili vyvinout podobný automobil již od atentátu na J.F. Kennedyho v Dallasu v roce 1963.

To, co vlastně Rusové zkonstruovali, mohli ovšem zjistit až mnohem později, po rozpadu Sovětského svazu. V roce 1991 se jim k tomu naskytla jedinečná příležitost. Ruský prezident Boris Nikolajevič Jelcin dostal darem od německého kancléře Helmuta Kohla Mercedesu ve variantě Pullman a většina vozů ZIL-115 z kremelských garáží šla do výslužby. Američanům se jeden z 22 vyrobených exemplářů podařilo koupit.

Rozebrali ho do posledního šroubku. S překvapením zjistili, že nešlo o ZIL-115, který měla k dispozici většina pohlavárů sovětského režimu a jak ho znali z dostupných materiálů. Sovětští konstruktéři zcela změnili způsob uvažování. Brežněvův neprůstřelný ZIL-115 byl ve skutečnosti pancéřová kapsle, kolem které byl postaven vůz.

Výroba v režii armády

Pancéřovou skořepinu svařili z  nejlepší tankové oceli ve vojenském podniku na Uralu, kde se vyráběly obrněné transportéry. Zvolili tak zcela opačný postup, než ten, který se při výrobě obrněných aut pro VIP používá – auto se obloží pancéřovanými pláty. Ruský způsob byl dokonalejší.

Tento asi pět tun těžký automobil se uměl rozjet až na 190 km/h a stovku zvládl za 13 sekund.

Teprve poté, na principu brežněvovské limuzíny tak vznikl první obrněný Cadillac nové generace pro George Bushe mladšího a následně i Baracka Obamu.

Stejně jako se připravuje nová limuzína pro Donalda Trumpa, nový speciál chystají i Rusové. Letos v zimě byl přistižen při testech ve Skandinávii maskovaný prototyp, který se do jisté míry podobá luxusním vozům značek Bentley či Rolls-Royce.

Oficiální údaje neexistují, a tak se objevuje řada spekulací. Je ale pravděpodobné, že Aurus, jak se prý bude vůz jmenovat, bude opět vážit okolo pěti tun. Bude to s největší pravděpodobností znovu „obrněné vajíčko“ obalené karoserií. Motor bude údajně ruské konstrukce i výroby: o objemu 7,7 litru osm válců do V a s výkonem 400 koňských sil.

Některé zdroje se zmiňují o motorech značky Mercedes. Motor1 zase uvádí, že motor je možná vyvinutý společně s automobilkou Porsche, jedná se o přeplňovaný dvanáctiválec do V a výkon je podstatně vyšší – 800 koní. Převodovka bude možná americká od Alissonu a s pěti nebo šesti stupni. Prý. Aurus se (prý) bude vyrábět ve třech karosářských variantách – sedan, prodloužená limuzína s oddělenou kabinou řidiče a kabriolet. Civilní verze pro komerční sféru bude mít na starosti firma Sollers, prezidentské varianty (včetně pancéřování) budou záležitostí továrny NAMI. Do sériové výroby se ale – prý – dostane limuzína až v roce 2020.

Vnitřní výbava by měla být velmi podobná té, jakou mají auta amerických prezidentů. Tedy kromě krevních konzerv je vůz vybaven slzným plynem, zadýmovacím zařízením, infraviděním i automatickými zbraněmi.

Vzduch přicházející dovnitř má několikanásobnou filtraci vzduchu, která brání zamoření kabiny bojovými plyny nebo radioaktivním spadem v případě jaderného útoku. Dveře se otevírají zevnitř, jedny váží 200 kilogramů a jsou 20 centimetrů tlusté. Bezpečnostní sklo má sílu 12 cm. Nejde prostřelit kulometem a ani průrazným střelivem ostřelovacích pušek. Spodek automobilu musí odolat tankové mině. Pneumatiky značky Good Year umožňují jízdu nezměněnou rychlostí i po prostřelení, mají totiž kevlarovou kostru.

Další informace získáte při prohlížení následující fotogalerie:

001 The Beast DTS_Christopher Ebdon_Flickr.jpg003 The Beast_Neerav Bhatt.jpg005 The Beast Obama_&_Joe Biden_in_Limo_(July_21,_2010)_Pete Souza.jpg

Doporučujeme

Články odjinud