Při pohledu zpředu vynikne rozšíření vozu

Při pohledu zpředu vynikne rozšíření vozu

Dominantou zadní části je velké přítlačné křídlo

Dominantou zadní části je velké přítlačné křídlo

Je umístěné vysoko a neovlivňuje výhled dozadu

Je umístěné vysoko a neovlivňuje výhled dozadu

I z bočního pohledu auto vypadá sportovně

I z bočního pohledu auto vypadá sportovně

Auto je radost řídit

Auto je radost řídit

V interiéru je červené trošku moc

V interiéru je červené trošku moc

Sedačky však v Hondě vymysleli skvěle

Sedačky však v Hondě vymysleli skvěle

Černé pruhy uprostřed nejsou pásy..

Černé pruhy uprostřed nejsou pásy..

Vzadu není místa nadbytek, jsou ale i horší případy

Vzadu není místa nadbytek, jsou ale i horší případy

Velikost kufru je dostatečná

Velikost kufru je dostatečná

Pod podlahou je skvěle uklizená povinná výbava

Pod podlahou je skvěle uklizená povinná výbava

Náhradní kolo ovšem k dispozici není

Náhradní kolo ovšem k dispozici není

Honda vymyslela originální textilní plato

Honda vymyslela originální textilní plato

Při pohledu dovnitř stíní další kryt

Při pohledu dovnitř stíní další kryt

Plato lze složit do jakéhosi kufříku a vyjmout

Plato lze složit do jakéhosi kufříku a vyjmout

Aerodynamických prvků je na voze skoro tolik jako na monopostu Formule 1

Aerodynamických prvků je na voze skoro tolik jako na monopostu Formule 1

Ještě jeden pohled na křídlo vzadu

Ještě jeden pohled na křídlo vzadu

Odvod horkého vzduchu od brzd je mnohdy skutečně zapotřebí

Odvod horkého vzduchu od brzd je mnohdy skutečně zapotřebí

Na kapotě je otvor pro přívod vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu

Na kapotě je otvor pro přívod vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu

Další aerodynamický prvek - tentokrát v předním nárazníku

Další aerodynamický prvek - tentokrát v předním nárazníku

Auto jezdí na dvacetipalcových kolech

Auto jezdí na dvacetipalcových kolech

Brzdy Brembo jsou naladěné výborně a nevadnou

Brzdy Brembo jsou naladěné výborně a nevadnou

Bílou a černou doplňují na předku i červené detaily

Bílou a černou doplňují na předku i červené detaily

Písmeno R na Hondě má dobrý zvuk

Písmeno R na Hondě má dobrý zvuk

Proto je jak vpředu, tak i vzadu

Proto je jak vpředu, tak i vzadu

Výfuková soustava je vskutku originální

Výfuková soustava je vskutku originální

Výrobce doporučuje tankovat vysokooktanový benzin

Výrobce doporučuje tankovat vysokooktanový benzin

Červenou barvu najdete i pod kapotou

Červenou barvu najdete i pod kapotou

Přeplňovaný motor zabírá opravdu celý prostor pod kapotou

Přeplňovaný motor zabírá opravdu celý prostor pod kapotou

Řízení je hodně strmé

Řízení je hodně strmé

Pedály jsou opatřené "špunty" zabraňujícími sklouzávání nohy

Pedály jsou opatřené "špunty" zabraňujícími sklouzávání nohy

Štítek ukazuje, kolikátý exemplář je ve vašem vlastnictví

Štítek ukazuje, kolikátý exemplář je ve vašem vlastnictví

Kovová koule sice studí do ruky, drží se ale skvěle

Kovová koule sice studí do ruky, drží se ale skvěle

Přístrojový ukazatel není sice úplně tradiční, avšak je dobře čitelný

Přístrojový ukazatel není sice úplně tradiční, avšak je dobře čitelný

K dispozici je i plejáda bezpečnostních asistenčních systémů

K dispozici je i plejáda bezpečnostních asistenčních systémů

Ovládání palubního počítače by mohlo být logičtější

Ovládání palubního počítače by mohlo být logičtější

Dominantou zadní části je velké přítlačné křídlo
Je umístěné vysoko a neovlivňuje výhled dozadu
I z bočního pohledu auto vypadá sportovně
Auto je radost řídit
36
Fotogalerie

TEST Honda Civic Type R: Dobrý ve všedních dnech, skvělý o víkendu

Honda Type R už celá léta patří do skupiny těch nejvíce uznávaných "ostrých hatchbacků", společně třeba Renaultem Mégane RS. Logicky nás tedy zajímalo, o kolik se nová generace v porovnání s tou poslední, která trošku ustoupila ze slávy, zlepšila.

Kapitoly článku:


Radosti
design exteriéru
prostornost
jízdní vlastnosti
spotřeba
renomé
Starosti
zadní sedačky
design interiéru
absence rezervního kola
ovládání palubního počítače
9  /10

Překvapivě brzy po představení civilních verzí, vrhla japonská automobilka Honda na tuzemský trh také další pokračování ságy Type R. Tvrzení o časném příchodu je podloženo naší zkušeností s minulou generací, která byla k dostání teprve v posledních dvou letech životního cyklu minulé, deváté generace.

To, že novinka si zaslouží pozornost, svědčí už jen jediný časový údaj: 7:43,8. To je hodnota času na kolo na severní smyčce okruhu Nürburgring, kterým Honda v dubnu stanovila rekordní hodnotu mezi "předokolkami". Pro zajímavost - je to o sedm sekund lepší čas, než jaký byl zaznamenán u předchozího civicu Type R.

Jestliže se některým puristům může zdát, že Honda už v případě nového civicu dosti ustoupila od poněkud extravagantního designu minulých dvou generací, Type R určitě nudně nevypadá. Zvláště, pokud ji srovnáme s některými dalšími hothatchi na trhu, zvláště Seatem Leon Cupra nebo Volkswagenem Golf R.

Honda CivicType R - srovnání s vybranými konkurenty
Model Civic Type R Leon Cupra Focus RS Golf R
Motor 2,0 VTEC 2,0 TSI 2,3 Ecoboost 2,0 TSI
Pohon 4x2 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1996 1984 2261 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 235/6500 221/5500 257/6000 228/5500
Točivý moment [N.m/min] 400/2500-4500 380/1800-5500 330/1900 200/2000-3500
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 272 250 268 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7 5,8 4,7 5,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7 6,9 7,7 7,9
Základní cena [Kč] 929 900 769 900 952 900 1 019 200

K testu jsem získal bílý exemplář s černými doplňky (nástavce prahů, části spoilerů a podobně), v nichž se ještě navíc tu a tam objevují červené linky. Takto, při slovním popisu, to neslibuje nějakou dramatickou podívanou, nicméně, opak je pravdou. Vizáž takovéto Hondy Civic Typer R budí respekt už ve chvíli, kdy je zaparkovaná u chodníku, ale doslova hrůzu umí nahnat těm, kteří ji uzří ve zpětných zrcátkách.

Podle mě to k autu takového typu patří. Notabene, když nejde o samoúčelné pouťové efekty, ale o opatření, která přispívají ke zlepšení aerodynamického projevu a v konečném důsledku k lepším jízdním vlastnostem.

Tak například výčnělky na spojleru nad zadním okem směřují proudící vzduch na hlavní přítlačné křídlo. Podobně, jak jsme tomu uvyklí například u Subaru WRX STi, i zde je opravdu mohutné. Lidé od Hondy navíc tvrdí, že i dokonale funkční. V každé jízdní situaci prý auto generuje negativní vztlak. V překladu do češtiny to znamená, že díky aerodynamickým prvkům a celkovému technickému řešení je auto neustále přitlačované k vozovce, což umožňuje například vyšší rychlost v zatáčce.

I na motoru bylo třeba zapracovat

I Honda už opustila vysokootáčkové atmosférické motory a došlo u ní na využití turbodmychadla. To sice nastalo už v případě minulé generace, tam to ale nebylo kvitováno příliš dobře. Aby se projev přeplňování v nízkých otáčkách vylepšil, přistoupili tentokrát motoráři značky k řadě vychytávek. Například použili odlehčenou klikovou hřídel a setrvačník. Také samotné turbodmychadlo s elektronicky řízeným obtokovým ventilem je teď vylepšené.

Výkon v porovnání s předchůdcem narostl jen mírně - z 310 na 320 koní, nejvyšší točivý moment dvoulitrového čtyřválce zůstal dokonce na stejné hodnotě 400 Nm.

Z dalších technických řešení stojí nepochybně za pozornost výfuková soustava. Uprostřed difuzoru pod zadním nárazníkem trůní trojice koncovek. Přitom ta prostřední neslouží k odvádění výfukových plynů, ale naopak má za úkol v určitých režimech motoru přisávat zpět čerstvý vzduch. To snižuje rezonance, které by lidi v autě mohly na delších trasách obtěžovat.

Po řadě let opustila Honda vlečené nápravy vzadu a namontovala multi-link. Ne, že by dříve Honda Civic Type R její vinou "neuměla jezdit", víceprvek však přece jen zpravidla na horších silnicích poskytuje klidnější jízdní projev. Na tom, že tentokrát konstruktéři od začátku věděli, že z civicu pro masové zákazníky vznikne také ostrá verze, tedy nakonec vydělali i běžní zákazníci. Multilink se totiž montuje úplně do každého civicu. Kromě toho se také nádrž zpod předních sedaček přesunula pod ta zadní, což sice neumožňuje vyklápět zadní sedáky vzhůru, na druhou stranu to ale lidem vzadu zvětšuje prostor pro nárty.

Honda Civic Typer R, přestože se už nahlas mluví o možnosti nabídky verze 4x4, je stále předokolka. Aby se mocné síly, přicházející z šestistupňové manuální převodovky, dokázaly prostřednictvím kol dostat na asfalt, přistoupili konstruktéři hned ke dvěma opatřením naráz. Zkombinovali totiž klasický samosvorný diferenciál na přední nápravě s elektronikou, která vektoruje točivý moment. Funkce má dokonce svůj název Agile Handling Assist a umí během zatáčení náležitě přibrzdit vnitřní kolo a pomoci tak autu stočit se žádoucím směrem.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud