Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak je na tom s jízdními vlastnostmi? Zjišťovali jsme to v serpentinách i centru katalánské Barcelony.
Japonská automobilka poprvé uvedla model CX-5 v roce 2012. Jako první se pyšnil designovým jazykem Kodo a technologií pohonných jednotek, kterou dnes již velmi dobře známe pod označením Skyactiv. Mazda k dnešnímu dni vyvezla tento model do 120 zemí světa a celkem prodala 1,5 milionu kusů.
S tímto sympatickým základem přivedla na svět druhou generaci, která má být stylovým, temperamentním a inteligentním vozidlem. Navíc má zákazníkům v segmentu SUV přinést nový rozměr potěšení z jízdy. O pravdivosti těchto slov jsme se osobně přesvědčovali během evropské premiéry v Barceloně.
Design, který funguje
Nová Mazda CX-5 se oproti svému předchůdci, alespoň co do designu, nedočkala radikálních změn. Mrzet ji to ale rozhodně musí. Vzhled automobilu je charismatický a zkrátka funguje. Navíc do segmentu plného krabicovitých tvarů přináší svěží a dynamický zevnějšek.
Když jsme vozy na parkovišti viděli vzorově vyrovnané v jednotlivých barevných provedeních, shodli jsme se, že mu vlastně sluší všechny. Oproti předchozí generaci se největší změny odehrály na přídi, která má nově agresivnější vzhled a užší světlomety. Drobným výstřelkem je snad jen vystouplé logo v masce. Tento "dudlík" ale zaregistrujete až při velmi pečlivém zkoumání.
Ani rozměrově nedošlo oproti předchůdci k výraznějším odchylkám. Tou nejvýraznější je změna výšky, která se o 35 milimetrů snížila. Šířka i rozvor kol zůstávají na stejných hodnotách, délka se pak liší o 10 milimetrů. Podrobněji si design Mazdy CX-5 můžete prohlédnout v následujícím spotu...
Pozitivní dojmy přetrvávají i po usednutí do interiéru. Ve voze se sedí poměrně vysoko, což jen umocňuje dobrý rozhled z vozu. Překvapí také vzdušnost a prostornost vnitřních partií. Že je CX-5 vhodným kandidátem pro rodinu s dětmi nezmínila Mazda náhodou. Dokonce si dovolíme tvrdit, že model by byl skvělým parťákem i na dlouhé cesty pro pět dospělých.
Se 180 centimetry si řidič udělá dostatek pohodlí a ještě si s dostatečnou rezervou v oblasti kolen a hlavy sedne "sám za sebe". Prostor v interiéru si navíc pochvaloval i kolega, který měl oproti našemu redaktorovi o nějaký ten centimetr navíc. Komfortem pro cestující naštěstí neutrpěl zavazadlový prostor, který disponuje 509 litry.
Víko kufru lze navíc nově obsloužit i pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Oproti svým konkurentům přichází Mazda s tímto řešením později. Na prezentaci se dozvídáme, že japonští tvůrci jsou k podobným vychytávkám značně nedůvěřiví, i proto nasazení této novinky trvalo o něco déle.
Sympatickým počinem je pak head-up displej, který údaje o jízdě a trase promítá přímo na čelní sklo automobilu. Zatímco zobrazení dat na klasický průhledný štít na mě vždy působí spíše rušivě, informace přímo na skle jsou příjemnou změnou. Cestující pak jistě ocení také USB porty vpředu i vzadu.
Jezdí na jedničku
Jako první jsme, byť jen z pozice spolujezdce, okusili 2,2litrovou naftovou jednotku s výkonem 110 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Už po prvních stovkách metrů si všímáme, že motor je nesmírně kultivovaný a v kabině je i ve vyšších rychlostech opravdu klid. Zajímala nás zejména spotřeba, kterou jsme si vynulovali na několikakilometrovou dálniční pasáž cesty. Její hodnota se v cíli ustálila lehce nad 6,5 litry na sto kilometrů.
Druhou zkušenost, tentokrát již za volantem, jsme získali s dvoulitrovým benzínem o výkonu 118 kW, který se taktéž pároval s manuální převodovkou. V zatáčkách je vůz sebejistý a dobře si poradil i s nezpevněnými cestami, na které jsme při putování v okolí Barcelony také vjeli. Reakce podvozku na drtivou většinu nedostatků silnic byly zanedbatelné. Lehká a přesná byla také spolupráce s řadící pákou. Po jízdní stránce tedy CX-5 rozhodně nezklamala, naopak.
Počítadlo spotřeby jsme si tentokrát nechali zapnuté po celou dobu jízdy. Po asi 140 kilometrech, které obsahovaly stoupání do serpentin, dálniční úseky i popojíždění v zahuštěném centru města, se hodnota ustálila na 8,5 litrech.
Zamrzelo nás, že jsme se nesetkali s hlavní novinkou - 2,5litrovou benzínovou jednotkou s možností vypnutí prvního a posledního válce. Jedná se o nejsilnější motor, který můžete v útrobách nové CX-5 očekávat, navíc se páruje jen s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Tento agregát však bude novinářům detailně představen až později.
A co cena?
Nejlevnější variantou je benzínový dvoulitr s výkonem 121 kW a šestistupňovou manuální převodovkou, který v základní výbavě Emotion (jediný vůz, který v ní seženete) vyjde na 560 900 Kč.
Nejdostupnějším dieselem je pak 2,2litrová jednotka se 110 koňmi a manuálem v provedení Challenge. Ta přijde na 720 900 Kč. Jen dodejme, že za pohon všech kol se u japonské automobilky připlácí 50 tisíc korun.
Zmiňovaná novinka v podobě 2,5litrového benzínu s možností deaktivace válců sice k otestování nebyla, českou cenu této specifikace však již známe. Motor se nabízí pouze s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, navíc jen v provedení Revolution TOP. Takový vůz pak vyjde na 907 900 Kč.
Sympatický crossover pro širokou cílovku
Již během evropské premiéry bylo přítomným novinářům nastíněno, že nová Mazda CX-5 je vozem pro širokou cílovou skupinu. Svými schopnostmi má totiž uspokojit nejen spontánní řidiče, ale třeba i workoholiky či početné rodiny, tedy uživatele, kteří ve voze tráví velké množství času.
A během prvních jízd jsme se přesvědčili, že tento slib se japonskému výrobci podařilo naplnit. Nová Mazda CX-5 je charismaticky vypadajícím autem, jehož hlavní předností je komfortní a tichá jízda. Opomenout ale nesmíme ani bohaté množství prostoru, které tento crossover nabízí.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5