Autobaterie je chemickým zdrojem elektrické energie ve vozidle. S rostoucí elektronickou výbavou vozidla její význam stále narůstá. Zvláště, když je vůz vybaven „populárním“ systémem stop-start...
Klasická autobaterie je sestavena z jednotlivých článků. U osobních automobilů nejrozšířenější 12V baterie má článků šest.
Jednotlivé články jsou sestaveny z elektrolytu, deskových elektrod a separátoru, který zabraňuje přímému kontaktu dvou elektrodových desek. Při chemické reakci mezi dvěma elektrodami vzniká elektrické napětí. Elektrickou energii získává akumulátor hlavně od alternátoru, avšak u vozů vybavených rekuperačním brzděním i díky tomuto systému.
Baterie začíná elektřinu dodávat okamžikem uzavření obvodu mezi kladným a záporným pólem. K němu dochází jakýmkoliv připojením elektrického spotřebiče. Tím se akumulátor současně i vybíjí.
Klasické olověné akumulátory - „údržbové“
Motorista užívající soudobou techniku se s takovým typem autobaterie již nejspíše nesetká. Jedná se o variantu, do které je v případě potřeby nutné dolévat destilovanou vodu. Voda se totiž vinou elektrolýzy vypařuje. Elektrody jsou u klasického typu z olova.
Starší údržbové autobaterie mají ve víku šroubovací otvory, které slouží právě k dolévání destilované vody. Všímat si je nutné rysek minima a maxima, mezi kterými by se měla pohybovat hladina zředěného elektrolytu. Jistý mezistupeň představují hybridní baterie, kde je režim dolévání destilované vody podstatně snížen.
Údržbové baterie jsou pro starší vozy jediným možným řešením. Jestliže auto z továrny vyjíždělo s takovou baterií, nedoporučuje se „upgradovat“ na bezúdržbovou variantu. Jelikož takové vozy nemají dostatečný odběr elektřiny, může se stát, že bude akumulátor přebíjen. Destilovaná voda by se v bezúdržbovém akumulátoru vysušila, a protože ji nelze dolít, zničil by se mnohem rychleji než jeho starší varianta.
Do moderních vozů tento typ nepatří. Přímo nebezpečný je u aut, která mají autobaterii umístěnu v interiéru vozidla. Při nehodě totiž hrozí únik kapaliny.
Bezúdržbové akumulátory
Moderní bezúdržbové autobaterie jsou v současné době nejběžnější. Ti, kdo ji používají, si lehce zvykli nevěnovat tomuto důležitému prvku příliš pozornosti. Destilovanou vodu již sice dolévat nemusíme, dokonce ani nemůžeme, avšak stav autobaterie, která je v dnešních vozech namáhána více než kdy předtím, je zejména v zimním období velmi důležitý.
Standardní verzi naleznete pod označení Ca/Ca. Konstrukce je u bezúdržbových baterií navržena tak, že prvky, které se při nabíjení uvolňují, se z baterie nedostanou ven, ale znovu se rekombinují a zůstávají v baterii, proto nedochází ke ztrátě obsahu elektrolytu. Desky bezúdržbových baterií jsou legovány vápníkem, což zvyšuje tuhost. Vůči dříve používanému antimonu snížila tato technologie spotřebu vody až na čtvrtinu.
Také u modernějšího typu se však může elektrolyt vytrácet. Časem se samozřejmě spotřebuje úplně. U standardního typu může hladina elektrolytu k rysce minima klesnou již za deset let. Pokud se to stane dříve, je to způsobeno nesprávným používáním. Nejčastěji například vinou převrácení baterie, jelikož ani hermeticky uzavřené akumulátory nemají naklápění rády. Ztrácet elektrolyt můžeme i při vadách elektrického systému v autě, kdy je baterie trvale přebíjena. Potom se může únik elektrolytu negativně projevit na životnosti baterie a jejím výkonu.
AGM, EFB, nebo GEL?
Výběr bezúdržbové baterie nemusí být úplně jednoduchý. Standardní Ca/Ca baterie se ještě rozlišují na tři speciální druhy.
Technologie Active Glass Mat pod zkratkou AGM ukrývá sofistikované a nejmodernější řešení. Elektrolyt je zde nasáknutý do skelné vaty, která od sebe odděluje jednotlivé desky. Díky tomu mají tyto autobaterie mnohem vyšší kapacitu i startovací proud, to vše při zachování rozměrů a až dvojnásobnému prodloužení životnosti. Příčinou selhávání akumulátorů je totiž vypadávání aktivní hmoty z mřížky, čemuž se tento typ díky skelné vatě úspěšně brání.
Mezi další výhody technologie AGM patří nejvyšší odolnost vůči naklonění autobaterie. AGM baterie jsou odolné vůči otřesům, disponují nízkým samovybíjením a jsou odolné vůči cyklickému zatížení, díky čemuž jsou velmi vhodné pro motory se systémem start-stop i rekuperací brzdné energie. Stejně jako u technologie GEL, je při nabíjení zapotřebí použít speciální režim nabíječky.
Za všechno se ovšem platí, a tak autobaterii typu AGM těžko seženete pod 3000 korun, což oproti standardnímu typu činí více než dvojnásobek.
Podobně finančně náročná je i varianta GEL. Tato technologie si je s AGM velice blízká, avšak místo skelné vaty coby absorpčního materiálu využívá jako elektrolyt křemíkový gel. Díky gelovému elektrolytu „gelovky“ disponují až o jednu třetinu delší životností, ještě větší odolností proti vibracím a delší možnou dobou skladování díky ještě menšímu samovybíjení. Baterie si stoprocentní nabití udrží až po dobu třiceti dní!
Mezi další předností gelových autobaterií patří vynikající teplotní stabilita, vysoká schopnost vybíjení „do hloubky“ a dobrá obnova z hlubokého vybití. Gelová konstrukce navíc snižuje vibrace, které mohou způsobit poškození desek.
Kvůli většímu nároku na prostor uvnitř baterie mají však gelové baterie menší kapacitu i výkon než baterie AGM o stejném rozměru. Pro vozy se systémem start-stop nejsou natolik vhodné jako zbývající dva typy, ačkoli zvýšenou odolností vůči cyklické zátěži (opakovaným startům) mají. Gelovou baterii lze volit pro vozy bez této technologie, hodí se do horších podmínek. Pro běžné užívání v našich zeměpisných šířkách se tak tato až dvakrát dražší volba nevyplácí.
Třetím speciálním typem, se kterým se v prodejnách může běžný motorista setkat, je technologie EFB – Enhanced Flooded Battery. Jedná se o levnější variantu autobaterie pro vozy se systémem stop-start. Desky akumulátoru jsou oboustranně pastovány aktivní hmotou o větší síle a pozitivní deska je navíc vložena do tenkého skleněného rouna.
Jedná se o ideální volbu pro vozy se „stop-startem“. Motorista není nucen platit „kosmický“ výzkum technologie AGM, přitom získá výkonnou autobaterii s naprosto dostatečnými parametry a vynikající tepelnou odolností pro práci pod kapotou automobilu. Důvodem, proč je před tímto typem často již v prvovýrobě upřednostňována baterie AGM je to, že EFB není příliš vhodná pro nabíjení pomocí rekuperace brzdné energie. Přitom tím stále více vozů disponuje.
Cena takové autobaterie je ovšem logicky stále vyšší, než standardní Ca/Ca baterie, kterou například pro Škodu Octavia seženete do 1 500 korun. Zde si další tisícovku připlatíte, avšak u gelových a AGM baterií je potřeba ještě minimálně další tisícikoruny.
Hlavně dobíjet
Ani bezúdržbové baterie se neobejdou bez řidičovy péče. Vše se točí zejména kolem udržování baterie v nabitém stavu, ideálně mezi 12,2 až 12,8 voltu. Pokud jezdíte krátké trasy a málokdy na jeden zátah najedete přes dvacet kilometrů, baterie se dostává do začarovaného kruhu, kdy alternátor nestačí baterii vrátit vynaloženou energii, kterou spotřebovala při startu motoru. Při takovém režimu je zapotřebí baterii jednou za dva měsíce dobít.
Dobití zvládneme nejlépe automatickou nabíječkou, která sama analyzuje stav autobaterie, plně ji nabije a po nabití přepne do udržovacího režimu, což je neustálé nabíjení malým udržovacím proudem. Nedojde tak k přebití baterie. Takové profesionální nabíječky nabízí též ochranu proti přepólování či přetížení.
Pokud takto profesionální nabíječkou motorista nedisponuje, lze si pomoci i klasickou nabíječkou s regulací proudu. Autobaterii v takovém případě nabíjíme maximálně jednou desetinou celkové kapacity. Například u kapacity 74Ah bude nabíjecí proud 7.4A. Baterii je v tomto případě možné nabíjet přibližně 10 hodin. Poté je nutné odpojit nabíječku, aby nedošlo k přebití. V případě údržbových autobaterií je nutné uvolnit víka článků autobaterie. Při nabíjení totiž dochází v baterii k chemickým reakcím. Mimo jiné i k tvorbě vodíku. Pokud nemají plyny kam odcházet, hrozí exploze autobaterie.
S nabitím vybité autobaterie není radno otálet. V případě, že akumulátor necháte zcela vybitý několik dní, hrozí takzvané hluboké vybití. Napětí bez zatížení tehdy klesne pod 10,5V a uvnitř baterie započne proces sulfatace, tedy nárůstu krystalů síry, které jsou velmi ostré, propojí pozitivní desky s negativními, a způsobí tak zkrat daného článku. Autobaterie, která se nachází ve stavu hlubokého vybití, nejde nabít běžnou nabíječkou, která nabíjení buď vůbec nespustí, nebo na baterii nestačí a začne se přehřívat. V takovém případě je třeba speciálních postupů postupného nabíjení, které zvládnou v autoservisu.
Každý extrém vadí
Zimní období je pro celé startovací ústrojí zkouškou. Roztočit promrzlý motor dá práci, především však nedostatečně nabité autobaterii. Vybitá autobaterie dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou, zatímco nabité autobaterii nevadí ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou.
Ani léto však pro autobaterie není úplně bezpečným obdobím. Kvůli vysokým teplotám dochází k většímu samovybíjení. I v těchto měsících proto platí stejná zásada. Pokud autobaterii nedobíjíme dlouhými jízdami, nebo ji nekontrolujeme a nedobíjíme nabíječkou, může vlivem samovybíjení dojít až k celkovému vybití. Jestliže baterie není při hlubokém vybití ihned nabitá, opět dochází k sulfataci desek.
Skryté voltmetry
Kontrolovat napětí autobaterie lze několika způsoby. Nejpohodlnější je při tom vůbec nevystupovat z vozu. Pryč jsou ovšem doby, kdy měla většina vozů speciální budík s touto veličinou. Rovněž v nejnovějších vozech lze však nalézt „skryté“ voltmetry.
Například ve třetí generaci Škody Fabia při zastavení stačí podržet nulovací tlačítko a procentuální výše dobití se objeví na displeji palubního počítače. Podobně tajnůstkářské jsou i některé mercedesy, kde je zapotřebí při zapnutém zapalování třikrát zmáčknout nulovací tlačítko. Má podobné funkce i váš vůz, nebo se voltmetr zobrazí v klasickém menu, či ve speciálním budíku? Dejte vědět do diskuse! Pro objevení skryté funkce se stačí podívat do návodu k obsluze.
Alternativním řešením pro změření nejdůležitější veličiny autobaterie nemusí být jen drahé diagnostiky či multimetr. Do zásuvky na 12V stačí zasunout měřič napětí s displejem, který pořídíte i pod sto korun. Ideální čísla mezi 12,5 a 12,8 Voltu tedy mohou řidiče uklidňovat takřka v jakémkoli voze i za jízdy.
Další důležité číslo, a to stav dobíjení, lze zjistit pomocí multimetru. V ideálním případě by se čísla měly pohybovat zhruba mezi 13,8 a 14,6 voltu. Pokud by přístroj zobrazoval méně, či více, znamená to poruchu systému dobíjení.