Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.

Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.

24
Fotogalerie

Saab 9000 (1984): severská verze italsko-švédského čtyřboje

Už na sklonku roku 1983 Saab předběžně představil svoji novou řadu 9000, ovšem její výroba naplno nabíhala až v průběhu roku 1984 v provedení pro modelový rok 1985.

Kapitoly článku:


Velká čtyřka

Model Saab 9000 se stal prvním vozem švédské značky, jenž vzniknul ve spolupráci s konkurenčním koncernem (Fiat). Pravdou ale je, že vůbec první unifikovanou řadou se již v roce 1979 stala řada Lancia Delta/Saab 600. Velký, moderně koncipovaný model s praktickou, pětidveřovou karoserií Saab vyvíjel již od roku 1977 pod vedením šéfkonstruktéra Saabu Gunnara Larssona, nicméně i s ohledem na finanční situaci se nakonec Saab přidal k vývoji projektu známého dnes jako Type Four.

1984 4.jpg1984 1.jpg1984 2.jpg
Saab 9000 ve své původní podobě z roku 1984

Připomeňme, že tento projekt vyústil v prezentaci modelů Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164, přičemž jako vůbec první se začala prodávat švédská adaptace Saab 9000. Tyto vozy se mezi sebou více či méně shodovaly i lišily, takže zatímco třeba Alfa Romeo měla s většinou ostatních stejný jen podvozek, ostatní stroje měly (alespoň na první pohled) stejné třeba dveře (Croma s 9000 dokonce včetně klik). Vozům byla společná většina mechanických dílů podvozku a základní skelet karosérie, přičemž nabídka pohonných jednotek se lišila.



I když měly pětidveřové liftbacky Fiat Croma a Saab 9000 k sobě vzhledově nejblíže, skutečně zaměnitelných dílů na nich bylo minimum. Například na pohled takřka identické boční dveře byly u Saabu s ohledem na zástavbu masivních výztuží proti nárazu z boku specifické. Na rozdíl od svých italských sourozenců, kteří měli zadní kola zavěšena na víceprvkových závěsech, si Saab 9000 zachovával osvědčenou tuhou nápravu vyšlechtěnou ze starších konstrukcí Saabu a přesně vedenou panhardskou tyčí a dvěma páry podélných ramen.

Nová doba

Pokud si myslíte, a v souvislosti s typovým označením by to bylo i celkem logické, že byl Saab 9000 větší než starší model Saab 900 z roku 1978, jste na omylu, neboť typ 9000 byl o plných 120 mm kratší. Vůbec poprvé u Saabu měl však motor uložený před přední nápravou napříč, takže nabídnul citelně delší (+ 100 mm) i širší (+ 74 mm) prostor pro posádku a její zavazadla. Tomu odpovídá i rozvor náprav delší o 157 mm a rozchod kol o 92, resp. 52 mm širší než u typu 900.

1984 3.jpg1988 CD 3.jpg1988 Talladega 1.jpg
Saab 9000 vynikal i specifickým tvarováním pracoviště řidiče

Pohonná jednotka pocházela z řady Saab 900, ovšem zprvu byl Saab 9000 vybaven výhradně její špičkovou verzí. Dvoulitrový zážehový čtyřválec tak měl přeplňování výfukovým turbodmychadlem Garrett AIResearch T3 s chladičem stlačovaného vzduchu, nepřímé vstřikování Bosch LJ-Jetronic, systém APC upravující výkon motoru podle oktanového čísla tankovaného benzínu a čtyřventilovou hlavu s párem vačkových hřídelí hnaným řetězem.



Blok válců byl litinový, hlava hliníková, klikový hřídel spočíval v pěti ložiscích a ventily měly hydraulické vymezovače vůle. Zcela nová kompaktní pětistupňová, manuálně řazená převodovka vlastní konstrukce byla umístěna vlevo od bloku v ose motoru, takže zástavba takto širokého celku ospravedlnila řešení přední nápravy v „aliančním“ uspořádání. Namísto do té doby používané lichoběžníkové nápravy Saab se tak vpředu objevily prostorově hospodárnější vzpěry McPherson. Ovládání vozu usnadňovaly standardně dodávané posilovače brzd i řízení s převodem 17,9:1, axiálně stavitelným volantem o průměru 382 mm a 3,2 otáčkami mezi krajními rejdy. Ráfky kol byly výhradně hliníkové.

Moderní tvary

Pětidveřová karoserie tohoto vozu, směřovaného rozměry i standardní výbavou až do vyšší střední třídy, připomíná tvarováním zadní části karoserie Renault 25 ze stejného roku, ovšem na rozdíl od něj se s víkem zavazadlového prostoru vyklápěl jen střed zadního okna, přičemž jeho okraje v podobě pevných trojúhelníkových okének zůstávaly pevné. Konstruktérům se podařilo dosáhnout slušného koeficientu odporu vzduchu Cx = 0,34 (byť třeba Croma měla 0,32), a to i přesto, že karoserie Saabu 9000 vysloveně proudnicově řešena nebyla a z obrysu vystupovaly zejména masivní nárazníky odpovídající s přehledem i americkým požadavkům.

1987 Talladega 3.jpg1987 Talladega 2.jpg1987 Talladega 1.jpg
Saab 9000 Turbo 16, jeden ze tří vozů, které se v roce 1987 zúčastnily legendární rekordní jízdy spolehlivosti na americkém okruhu Talladega
1988 CD 1.jpg1988 CD 2.jpgMotor Turbo.jpg1992 CS Aero 2.jpg1988 CD 5.jpg1988 CD 4.jpg
Také provedení CD z roku 1988 pokračovalo v zavedených technických a stylistických trendech značky Saab

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud