Jízda vyšší rychlostí nebo agresivita, i takto se projevuje časový stres, který často přispívá k výskytu vážných dopravních nehod.
Čas je v dnešní nelehké době tím, co mnohým lidem velmi schází. Experti z platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v silničním provozu, se tak ohlíží na téma časového stresu za volantem. Pokud se totiž snažíme ušetřit cenné minuty či hodiny při jízdě, většinou inklinujeme k nepředvídatelnému chování na silnici. A to je často jediná příčina mnoha vážných dopravních nehod.
Jen za první měsíc nového roku 2021 došlo, dle statistiky Policie ČR, k 7054 dopravním nehodám při kterých zemřelo na silnici 26 osob a 56 osob bylo těžce zraněno. Přesto, že meziroční srovnání ukazuje v těchto výsledcích mírný pokles, především vlivem vyhlášeného nouzového stavu v souvislosti s pandemií koronaviru, rozhodně není důvod k přílišnému optimismu.
Právě toto nelehké období, které klade na psychiku jednotlivců z mnoha důvodů obrovské časové nároky, se částečně negativně promítá i do bezpečnosti silničního provozu. „Čas je vzácná komodita, která se nedá nahradit. Na druhou stranu, všechno má svůj čas,“ říká Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady platformy Vize 0 .
„Tady je poměrně na místě srovnání motorismu s letectvím. Instruktoři, kteří se zabývají výcvikem pilotů zjistili, že pokud se pilot dostane do časově stresové situace, je u něho až jedenáctkrát vyšší pravděpodobnost nějaké chyby,“ dodává Budský.
Mezi nejčastější chyby řidiče spojené s časovým stresem za volantem patří logicky nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Právě vyšší rychlost vozidla vzala v lednu letošního roku život osmi lidem. Řidiči často opomíjejí jednoduchý matematický model, kdy nejvíce času lze ušetřit mírným zrychlením při celkově nízkých rychlostech.
Řečeno slovy čísel, zvýšení rychlosti jízdy o 10 km/h z původní rychlosti 40 km/h ušetří na trase dlouhé 100 km přesně 30 minut. Pokud se na totožné trase zvýší rychlost jízdy o stejných 10 km/h ale při původní rychlosti 80 km/h, bude úspora času pouhých 8 minut. Proto je vysoká rychlost s cílem ušetřit drahocenný čas mnohdy zbytečným riskováním za volantem. Nezanedbatelným problémem je při vyšší rychlosti také delší brzdná dráha vozidla pro jeho bezpečné zastavení.
Časový stres za volantem však vyvolává i další nežádoucí reakce řidičů, především nepozornost a také špatné vyhodnocení situace na silnici. Výsledkem může být riskantní předjíždění nebo v různé formě projevená agresivita v jízdě. Je bez pochyby, že nemalé procento z 83 obětí dopravních nehod způsobených nesprávným předjížděním v roce 2020 má na svědomí závod řidičů s časem.
„Jako důležité vidím v prevenci především správné naplánování cesty, ať jedeme kamkoliv. Pokud chceme být někde na čas, je potřeba si vytvořit dostatečnou časovou rezervu. Pak nás totiž nebude nic nutit k přílišnému spěchu za volantem vozidla,“ doporučuje PhDr. Michal Walter, dopravní psycholog.
„Dnes, více než kdy jindy, jsou silnice odrazem stavu ve společnosti. Problémy ze svých soukromých i pracovních životů spojených s nedostatkem času si lidé často přenáší za volant, aniž by si možná uvědomovali závažnost takové situace. Proto se snažíme stále apelovat na dodržování nejen pravidel psaných vyhláškou, ale i těch běžných lidských, ve kterých hraje prim ohleduplnost, předvídání, pozornost či tolerance. Vracíme se tak stále ke známému doporučení Spěchej pomalu,“ hodnotí situaci Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.