Model Insignia plnil v minulé generaci roli vlajkové lodi automobilky s bleskem ve znaku. Bude tomu tak i nyní, kdy přichází na tuzemský trh druhé vydání tohoto vozu.
Je tedy logické, že inženýři v Rüsselsheimu, kde tato tradiční německá značka sídlí, věnovali vývoji auta veškerou možnou péči. To mimo jiné vedlo i poměrně značnému odlehčení všech verzí, a to i přes nárůst rozměrů. Například na délku nyní isignia měří 4897 milimetrů, což je o pětapadesát více než u první generace.
Lifback, který právě přichází na trh, je ve srovnatelné výbavě a motorizaci nyní lehčí až o 175 kilogramů než předchůdce, u kombi, které se začne nabízet za měsíc, to budou až dva metrické centy. Kritizovaný stísněný prostor v kabině u inisgnie I se podařilo vyřešit prodloužením rozvoru o 92 milimetrů. Výsledkem je velmi slušný prostor pro nohy také pro cestující vzadu. Vyzkoušel si to redaktor vysoký 186 centimetrů, který si nejprve nastavil sedačku řidiče do polohy ideální pro řízení a následně přesedl do druhé řady. Před koleny měl v tu chvíli ještě osm centimetrů volného prostoru.
Prostor je lepší, ale...
Na druhou stranu, hlavou se již dotýkal čalounění střechy. V tomto případě se jedná o daň elegantní boční linii vozu ve stylu kupé a také mezigeneračnímu snížení výšky vozu o 29 milimetrů. Pro přepravu dlouhánů vzadu bude tedy nepochybně vhodnější kombi.
I tak ale zbyl slušně velký zavazadlový prostor. Objem má 490 litrů a velký je hlavně půdorys. Výška už tak nenadchne.
Opel doufá, že s novou insignií osloví i zákazníky, kteří dosud navštěvovali autosalony německých prémiových značek. My si sice nemyslíme, že by se od značek BMW, Mercedes či Audi k dealerům Opelu stěhovaly celé davy zájemců o nová auta, nicméně někoho by použité technologie skutečně mohly přesvědčit.
Opel například nabízí (za podstatně menší peníze než konkurence ve střední třídě) head up displej. Jedná se navíc o skutečně plnohodnotnou záležitost s promítáním veličin na čelní sklo před řidičem, nikoli o plastový štítek, k čemuž se leckdo uchyluje. Standardně lze takto sledovat aktuální rychlost a otáčky motoru, také navigační údaje, lze si však zobrazované veličiny upravit podle svého gusta.
Když už je řeč o zobrazovaných hodnotách. Součástí přístrojového ukazatele je také voltmetr ukazující aktuální napětí autobaterie, což už v dnešních autech věc prakticky nevídaná...
V základní výbavě je vše nezbytné
Dalším prvkem, na který jsou u Opelu hrdi, jsou LED Matrix světlomety. Ty stále svítí s intenzitou dálkových, pouze se adekvátní část z celkem 32 modulů v případě potřeby vykrývá podle aktuální situace kolem vozu.
Opel se od dřívější změti tlačítek na středovém panelu uchýlil k dotykovému displeji. Část ovladačů však přesunula na volant. Dá chvíli práci se v nich zorientovat.
Displej multimediálního systému o velikosti osm palců zobrazuje také záběry z parkovací kamery a umí promítat celé okolí vozu z takzvané ptačí perspektivy. Jeho rozlišení však není na úplně nejvyšší úrovni. Na druhou stranu, potěšila nás kvalita použitých materiálů. Najít "neměkčený" plast kolem předních sedaček je téměř kumšt...
Tradičně skvělé jsou ergonomické sedačky. Lidé větších postav si sice budou chvilku zvykat na to, že bočnice obemknou tělo poměrně těsně, určitě to ale ocení jejich páteř.
Výhled z vozu šikmo vpřed vozu není dokonalý. Zhoršují ho jednak poměrně masivní hodně skloněné "A" sloupky, a v našem případě také drátky zalité mezi jednotlivé vrstvy čelního skla obstarávající poprvé u Opelu vyhřívání. Připomínáme, že konkurence i mimo prémiové značky tuto činnost zvládá i bez drátů.
Řadu z výše vyjmenovaných prvků v levnějších verzích nenajdeme. Nicméně, i základní výbava insignia s označením Selection není vůbec chudá. Obsahuje například šest airbagů, varování před čelní srážkou, bezklíčkové odemykání a starování, LED světla pro denní svícení, elektrické ovládání všech okenn, manuální klimatizaci, audiosystém se sedmipalcovým dotykovým displejem a sedmi reproduktory, tempomat, kožený volant a elektrickou parkovací brzdu.
Zmíněná základní cena se týká motorizace s benzinovým turbomotorem 1,5. Ten má v základním naladění výkon 104 kW, lze z něj ovšem získat i 122 kW. Dalšími nabízenými pohonnými jednotkami jsou turbodiesely 1,6 (s výkonem buď 81 nebo 100 kW), případně dvoulitrové CDTi 125 kW).
Vrcholná verze s automatem a pohonem 4x4
Vrcholné verze mají pod kapotou dvoulitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec, který má maximální výkon 191 kW - 260 koní). Tyto verze se vždy pojí s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol.
My jsme měli možnost necelé čtyři stovky kilometrů ujet s dvoulitrovým vznětovým motorem, který také zřejmě zvolí velká část fleetových zákazníků. Hlavní předností tohoto motoru je kultivovaný chod. Ani po studeném startu není v kabině slyšet, je také prost citelných vibrací. Troufáme si tvrdit, že v tomto směru nemá ve svém segmentu momentálně konkurenci. Opel samozřejmě kvůli tomu vůz "vycpal" množstvím tlumicích materiálů. Přídavnou vrstvu jsme dokonce našli také na spodní straně plata zavazadlového prostoru.
Na druhou stranu, insignia poháněná tímto motorem není žádný rychlík. Do šumavských kopců jsme s tímto vozem totiž vypravili v obsazení pěti dospělými osobami. K udržení povolené devadesátky ve stoupáních bylo často nutno podřadit až na čtyřku. Ještě, že ovládání šestistupňové manuální převodovky je velmi příjemné. Chod páky je sice mírně tužší, ale velmi přesný a bezhlučný.
Stejně skvěle tichý jako motor je v nové insignii také podvozek. Líbilo se nám jeho naladění. Je spíše komfortní než sportovní, nicméně velmi dobře zvládá potlačovat nedotáčivost a ještě lépe si poradí i s většími výtluky. Nekonají se žádné rány od podvozku, nehrozí ani žádné nervózní "ustřelení" zadní části vozu. Náš exemplář měl pouze standardní verzi podvozku, nicméně lze získat i adaptivní tlumiče.
V členitém terénu a se zmíněným "nákladem" na palubě" jsme v kombinaci dálnice - okresní silnice jezdili za 7,7 litru. Při ustálené stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici ukazoval palubní počítač spotřebu 6,5 litru.
Kromě verze lifback již za měsíc Opel začne nabízet i kombík. K cenám jednotlivých verzi lifbacku se bude vždy připočítávat 25 000 Kč. Smutnou zprávu máme pro milovníky verzí OPC. Insignia v této generaci touto úpravou neprojde, nejvyšší sportovní verzí bude GSI. I v tomto případě půjde ale fakticky jen o designový paket, jen výraznější, než je již nyní nabízený OPC line.
Na komentovanou fotogalerii testovaného vozu se podívejte zde: