5
Fotogalerie

Chevrolet připravuje pro elektrický Spark nové baterie

Koncern General Motors hodlá u svých elektromobilů opouštět akumulátory typu li-ion. Mementem je i vzplanutí Chevroletu Volt.

Nic si nenalhávejme, elektromobily dnes zatím mohou vozům s konvenčním spalovacím motorem konkurovat ve většině provozních parametrů jen velmi obtížně, přičemž skutečný průlom je podmíněn nejen rozvojem infrastruktury, ale také vývojem nových akumulátorů.

Chevrolet Spark EV 01.jpgChevrolet Spark EV 02.jpgChevrolet Spark EV 03.jpg
Chevrolet Spark EV se představí do dvou let

A právě posledně zmíněný aspekt poněkud „zatopil“ americkému hybridu Chevrolet Volt. Na konci letošního května došlo totiž na půdě bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ve Winsconsinu k samovolnému vznícení vraku Voltu, který tři týdny před tím prošel bočním nárazovým testem.

Chevrolet Spark EV 04.jpgChevrolet Spark EV 05.jpg
Chevrolet Spark ve standardní, aktuální generaci

Zástupci GM se sice bránili tím, že zaměstnanci NHTSA nepostupovali po simulované nehodě v souladu s návodem k obsluze a akumulátory předepsaným způsobem nedeaktivovali, nicméně zástupci NHTSA nařídili zahájit vyšetřování. V půli listopadu byly provedeny další tří nárazové testy, z nichž dva riziko přehřátí či dokonce vzplanutí potvrdily. Ve všech případech k tomu ale došlo s odstupem minimálně několika hodin od nárazu.

Evropské testy EuroNCAP přitom u dosud zkoušených elektromobilů a hybridů, osazených vesměs opět akumulátory typu li-ion, žádné podobné riziko neodhalily, nicméně okolnosti okolo baterií li-ion nám pouze připomínají, že samy o sobě nejsou i přes své jasné přednosti pro rozvoj elektromobilů a hybridů řešením.

Koncern General Motors nyní zaměřil svoji pozornost k vývoji nových druhů akumulátorů, se společností A123 Systems uzavřela dohodu na vývoj baterií LFP (lithium-iron-phosphate), jež by se měly objevit již v roce 2013 v elektrickém provedení Chevrolet Spark EV. Ten přitom nebude mít pranic společného se studií Chevrolet E-Spark představenou vloni v Indii.

Akumulátory LFP nabízejí oproti bateriím li-ion řadu předností včetně nižšího zahřívání. Zatím sice uloží méně elektřiny, jde ale o perspektivní platformu pro další vývoj. Firma A123 Systems při výběrovém řízení údajně prokázala v oblasti LFP největší kompetentnost. Za zmínku stojí, že společnost A123 Systems byla jedním z neúspěšných uchazečů o dodávky baterií pro vozy Chevrolet Volt.

V té době prý nepotvrdila dostatečné zkušenosti, nicméně nyní již dodává akumulátory LFP pro BMW ActiveHybrid 5 a stejnou technologii hodlá využívat také Fisker u svého modelu Karma.
 

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud