Moc bychom se divili, kdyby ještě někdy Peugeot přivedl sporťák RCZ, nebo alespoň jemu podobný model, k životu. Naděje ale umírá poslední...
Článků typu „co by kdyby“ je všude spousta a jsou založeny hlavně na spekulacích, zároveň ale věříme, že občas se dá trochu přimhouřit oko. Obzvláště, když se jedná o auto, které koncem minulého desetiletí slušně rozbilo každodenní českou šeď a dodnes na něm spočine oko nejednoho motoristického nadšence.
Řeč je o Peugeotu RCZ, sportovním kupé s uspořádáním interiéru 2+2, napříč uloženými motory a pohonem předních kol. Jeho premiéra proběhla v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu a nelze říci, že by šlo vyloženě o malosériové auto. Výrobu zajišťoval závod Magna Steyr v Rakousku a během prvního roku produkce sjelo z výrobní linky skoro třicet tisíc exemplářů. V únoru 2013, necelé tři roky od oficiálního spuštění výroby, byl na světě rudý exemplář s pořadovým číslem 50.000.
Vůz prožil standardní šestiletý životní cyklus a na podzim roku 2015 byla jeho výroba ukončena. Prodával se s motorem 1.6 THP o výkonu 115 a 147 kW, specialitou byla vyladěná verze RCZ R s výkonem 199 kW. Vůz dokonce nabízel i nafťák, a sice dvoulitr HDi s výkonem 120 kW. Kdekdo by mohl říci, že šlo o francouzskou odpověď na Audi TT, které se vyrábí dodnes, ale údajně má taky na kahánku. Mohl by z něj být elektrický crossover…
A teď přichází to „co by kdyby“. Přivedl nás na něj designér Piotr Czyzewski, jehož webovky jsou plné zajímavých projektů z oblasti průmyslového designu. Najdete mezi nimi i nástupce Peugeotu RCZ, v jehož případě autor vycházel z původního konceptu s krátkou přídí, širokými blatníky a kontrastními střešními oblouky. Na tento základ autor aplikoval prvky současných modelů vozů Peugeot, hlavně pak z modelu 508, z nějž pochází interiér. Výsledek vypadá fantasticky, jen je škoda, že nic takového nebo tomu podobného zřejmě nikdy nevznikne. Doba totiž takovým autům nepřeje.
Foto: Czyzewski Design