6
Fotogalerie

Ford v Goodwodu připomene Escort a Lízu

Již druhý červencový víkend se odehraje v britském Goodwoodu další ročník věhlasného Festivalu rychlosti. Ford nebude chybět se svými jubilanty.

V okolí někdejší slavné závodní dráhy si již tradičně dají dostaveníčko majitelé jedinečných, nejen závodních automobilů a motocyklů, ale také jejich tehdejší piloti či konstruktéři. Této velmi sledované příležitosti využívají i soudobé automobilky k prezentaci světlých bodů ve své historii a více méně umným způsobem ji propojují se současností. Třeba Ford ohlásil, že zde letos připomene výročí dvou svých významných modelů.

Ford v letošním roce slaví dvě významná výročí, která se odrazí i na jeho účasti v Goodwoodu: století Fordu Model T a 40 let od představení modelu Escort. K vidění bude také řada historických i současných závodních vozů Ford, včetně soutěžního speciálu Focus RS WRC či monopostů F1 s motory Cosworth V8 a V10.

V lednu 1968 Ford představil zcela nový rodinný sedan Escort. Vůz nabídl kombinaci atraktivního stylu s technickými inovacemi, jako byly plně synchronizovaná převodovka, hřebenové řízení, kotoučové brzdy vpředu nebo karosérie s jednodílnými bočními výlisky. Motor o zdvihovém objemu 1098 cm3 a výkonu 37 kW uděloval vozu na tehdejší dobu pozoruhodnou nejvyšší rychlost 130 km/h, spotřeba paliva přitom činila 8 l/100 km.

Escort Cosworth.jpgEscort Mexico.jpgEscort Mk I.jpgEscort RS2000.jpg

Escort se záhy po svém uvedení na trh stal bestsellerem, velké úspěchy však zaznamenal rovněž v motoristickém sportu. Na svém kontě má řadu vítězství v prestižních soutěžích jako Rallye Monte Carlo, obávaná africká rallye nebo britská RAC rallye. Za jeho volant usedaly legendy motorsportu Roger Clark, Hannu Mikkola či Ari Vatanen. Escort mohl být levným vozem pro důchodce, stejně jako hračka pro sportovce. Třeba Escorty Cosworth s pohonem na všechna kola, převzatým ze Sierry, byly oblíbenými tréningovými vozy soutěžních jezdců. Dvaatřicet let úspěšné kariéry Fordu Escort ukončil až příchod zcela nového modelu Focus, který důstojně navázal na četná vítězství Escortu – jak na závodních tratích, tak u zákazníků.

Model T, často láskyplně nazývaný „plechová Lízinka“, byl uveden na trh v říjnu 1908 a zanedlouho se stal nejprodávanějším automobilem světa. Tomuto výročí jsme se již na Autorevue.cz věnovali. Motoristickou scénu „téčko“ ovládlo na dalších dvacet let. Do ukončení výroby v roce 1927 vzniklo v padesáti továrnách v devatenácti zemích na šestnáct milionů vozů Model T.

Ford Model T 1910.jpgFord T coupe.jpg

Vůz byl zpočátku poháněn čtyřválcovým motorem 2,9 l o výkonu 16 kW, který spolupracoval s dvoustupňovou převodovkou. Rám o rozvoru 100 palců (254 mm) byl odpružen příčně uloženými listovými pery. Model T vstoupil do historie jako vůbec první automobil vyráběný metodou pásové výroby. Tu zavedl Henry Ford v detroitském Highland Parku roku 1913. Čas potřebný k sestavení jednoho vozu se zkrátil z 12,5 hodiny na pouhých 90 minut. Díky tomu klesla cena vozu natolik, že si ho mohli dovolit i dělníci u pásu, kteří Model T vyráběli.

Festival rychlosti je motoristickým svátkem celoevropského významu. Spojuje v sobě přehlídku historických vozů, závody do vrchu, rychlostní zkoušku, zahradní párty a netradiční autosalon. Pořádá ho hrabě March na pozemcích panství Goodwood, které je rodovým sídlem šlechtické rodiny Marchů.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud