V obou vozech Kia představuje nová ústrojí, kdy  v nejsilnější specifikaci  mluvíme o elektromotoru s výkonem  150 kW (204 koní)  pohánějícím přední kola, s nímž spolupracuje bateriový modul o kapacitě  64 kWh .

V obou vozech Kia představuje nová ústrojí, kdy v nejsilnější specifikaci mluvíme o elektromotoru s výkonem 150 kW (204 koní) pohánějícím přední kola, s nímž spolupracuje bateriový modul o kapacitě 64 kWh.

Levněji samozřejmě vyjdou slabší varianty s nižším dojezdem, které využívají elektromotoru o výkonu  100 kW (136 koní)  a bateriový modul o kapacitě  39,2 kWh .

Levněji samozřejmě vyjdou slabší varianty s nižším dojezdem, které využívají elektromotoru o výkonu 100 kW (136 koní) a bateriový modul o kapacitě 39,2 kWh.

Dojezd e-Soulu je zde uváděných  277 km , zatímco e-Niro zvládne  289 km . Cenovky obou modelů pak začínají na  1.149.980 Kč.

Dojezd e-Soulu je zde uváděných 277 km, zatímco e-Niro zvládne 289 km. Cenovky obou modelů pak začínají na 1.149.980 Kč.

V případě e-Soulu je v této konfiguraci uváděn dojezd až  452 km , zatímco e-Niro nabídne až  455 km . Tato nejvyšší specifikace e-Soulu a rovněž e-Nira začíná na ceně  1.199.980 Kč.

V případě e-Soulu je v této konfiguraci uváděn dojezd až 452 km, zatímco e-Niro nabídne až 455 km. Tato nejvyšší specifikace e-Soulu a rovněž e-Nira začíná na ceně 1.199.980 Kč.

Twizy v nejvýkonnější specifikaci nabídne elektromotor o výkonu 13 kW (17 koní) a točivém momentu 57 N.m. Díky tomu zvládne cestovat rychlostí až 80 km/h a ujet na jedno nabití asi 100 kilometrů.

Twizy v nejvýkonnější specifikaci nabídne elektromotor o výkonu 13 kW (17 koní) a točivém momentu 57 N.m. Díky tomu zvládne cestovat rychlostí až 80 km/h a ujet na jedno nabití asi 100 kilometrů.

 Zdroj: Renault

| Zdroj: Renault

Proti elektromobilům od Kie či Hyundaie chce MG vykročit dojezdem na jedno nabití až 262 km (WLTP), což je v této třídě poměrně slušné.

Proti elektromobilům od Kie či Hyundaie chce MG vykročit dojezdem na jedno nabití až 262 km (WLTP), což je v této třídě poměrně slušné.

Bateriový modul má kapacitu 44,5 kWh a jeho energii využívá elektromotor o výkonu 105 kW (143 koní) a točivém momentu 353 N.m pohánějící přední kola. Pokud je využita rychlonabíječka, z nuly na 80 % kapacity se baterie nabijí za 43 minut.

Bateriový modul má kapacitu 44,5 kWh a jeho energii využívá elektromotor o výkonu 105 kW (143 koní) a točivém momentu 353 N.m pohánějící přední kola. Pokud je využita rychlonabíječka, z nuly na 80 % kapacity se baterie nabijí za 43 minut.

MG také uvádí, že přechodem na elektrický pohon a uložením baterií nebyl kompromitován vnitřní prostor nebo objem zavazadlového prostoru  (483 litrů).

MG také uvádí, že přechodem na elektrický pohon a uložením baterií nebyl kompromitován vnitřní prostor nebo objem zavazadlového prostoru 
(483 litrů).

S výkonem 100 kW (136 koní) pak začíná na 939.990 Kč crossover Hyundai Kona Electric, který ujede až 289 km (WLTP). Za větší dojezd a vyšší výkon (449 km, 150 kW) už cena sahá přes 1,1 milionu korun.

S výkonem 100 kW (136 koní) pak začíná na 939.990 Kč crossover Hyundai Kona Electric, který ujede až 289 km (WLTP). Za větší dojezd a vyšší výkon (449 km, 150 kW) už cena sahá přes 1,1 milionu korun.

S dnešními dojezdy 302 km (WLTP), respektive 250 km (NEDC) u Kie, si tak novinky s vylepšenou technikou už zanedlouho řádně polepší.

S dnešními dojezdy 302 km (WLTP), respektive 250 km (NEDC) u Kie, si tak novinky s vylepšenou technikou už zanedlouho řádně polepší.

Jak je vidno, milionová hranice není zrovna lichotivá pro dojezdy alespoň přes 300 km. Nissan Leaf v nejslabší verzi za cenu 937.000 Kč (respektive 950.000 Kč, pokud chcete silnější palubní nabíječku) tak zajistí maximálně 270 km (WLTP).

Jak je vidno, milionová hranice není zrovna lichotivá pro dojezdy alespoň přes 300 km. Nissan Leaf v nejslabší verzi za cenu 937.000 Kč (respektive 950.000 Kč, pokud chcete silnější palubní nabíječku) tak zajistí maximálně 270 km (WLTP).

Právě tady už začíná Renault Zoe za 837.000 Kč a Kia Soul EV za 869.980 Kč, přičemž oba modely jsou odchozími generacemi, protože na trhu se již netrpělivě očekává jak  nový e-Soul , tak nedávno  uvedené Zoe .

Právě tady už začíná Renault Zoe za 837.000 Kč a Kia Soul EV za 869.980 Kč, přičemž oba modely jsou odchozími generacemi, protože na trhu se již netrpělivě očekává jak nový e-Soul, tak nedávno uvedené Zoe.

Korejské elektromobily dále zastupuje Hyundai Ioniq Electric, jehož základní cenovka startuje na 882.990 Kč, přičemž obdobně jako u zbylých elektromobilů se musíte uspokojit s maximálně dvěma stupni výbavy (mnohdy i jediným).

Korejské elektromobily dále zastupuje Hyundai Ioniq Electric, jehož základní cenovka startuje na 882.990 Kč, přičemž obdobně jako u zbylých elektromobilů se musíte uspokojit s maximálně dvěma stupni výbavy (mnohdy i jediným).

Těsně pod milionem a na hranici dojezdu 231 km (WLTP) se poté umisťuje vysluhující VW e-Golf startující na 993.900 Kč. Jeho nepřímým nástupcem bude příští rok  zmiňovaný VW ID.3 , jehož cenovka se má v základní verzi s dojezdem okolo 330 km pohybovat rovněž okolo milionu korun.

Těsně pod milionem a na hranici dojezdu 231 km (WLTP) se poté umisťuje vysluhující VW e-Golf startující na 993.900 Kč. Jeho nepřímým nástupcem bude příští rok zmiňovaný VW ID.3, jehož cenovka se má v základní verzi s dojezdem okolo 330 km pohybovat rovněž okolo milionu korun.

Poté už míříme ke kategorii čtyřmístných, respektive pětimístných vozů, u kterých zase cenovkou vede Smart s modelem EQ forfour. Za 578.900 Kč a se stejnou technikou jako menší fortwo ujede 155 km (NEDC). 

Poté už míříme ke kategorii čtyřmístných, respektive pětimístných vozů, u kterých zase cenovkou vede Smart s modelem EQ forfour. Za 578.900 Kč a se stejnou technikou jako menší fortwo ujede 155 km (NEDC). 

Oba Smarty mají elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní) a zvládnou jet rychlostí 130 km/h. Na opravdu slušně prostorné auto s obdobně slušnou výbavou je ale nutné skočit do hladiny 800 tisíc korun.

Oba Smarty mají elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní) a zvládnou jet rychlostí 130 km/h. Na opravdu slušně prostorné auto s obdobně slušnou výbavou je ale nutné skočit do hladiny 800 tisíc korun.

Ke krabičce na kolech má blízko Smart, jehož EQ fortwo startuje v Česku na částce 568.900 Kč a patří tak k cenovému dnu levných elektromobilů. Jeho malý akumulátor o kapacitě 17,6 kWh zajistí udávaný dojezd až 160 kilometrů (NEDC).

Ke krabičce na kolech má blízko Smart, jehož EQ fortwo startuje v Česku na částce 568.900 Kč a patří tak k cenovému dnu levných elektromobilů. Jeho malý akumulátor o kapacitě 17,6 kWh zajistí udávaný dojezd až 160 kilometrů (NEDC).

Elektrický Ioniq nabídne bez ohledu na výbavu udávaný dojezd přes 280 km (NEDC) a výkon elektromotoru 88 kW (120 koní). Už letos v září by ale měla do prodeje zamířit jeho  modernizovaná verze.

Elektrický Ioniq nabídne bez ohledu na výbavu udávaný dojezd přes 280 km (NEDC) a výkon elektromotoru 88 kW (120 koní). Už letos v září by ale měla do prodeje zamířit jeho modernizovaná verze.

Do války dostupných elektromobilů nyní již oficiálně vstupuje i MG. Původně britská značka, v současnosti vlastněná čínským koncernem SAIC Motor, spouští ve Velké Británii prodej svého SUV ZS v čistě elektrické variantě EV.

Do války dostupných elektromobilů nyní již oficiálně vstupuje i MG. Původně britská značka, v současnosti vlastněná čínským koncernem SAIC Motor, spouští ve Velké Británii prodej svého SUV ZS v čistě elektrické variantě EV.

Levněji samozřejmě vyjdou slabší varianty s nižším dojezdem, které využívají elektromotoru o výkonu  100 kW (136 koní)  a bateriový modul o kapacitě  39,2 kWh .
Dojezd e-Soulu je zde uváděných  277 km , zatímco e-Niro zvládne  289 km . Cenovky obou modelů pak začínají na  1.149.980 Kč.
V případě e-Soulu je v této konfiguraci uváděn dojezd až  452 km , zatímco e-Niro nabídne až  455 km . Tato nejvyšší specifikace e-Soulu a rovněž e-Nira začíná na ceně  1.199.980 Kč.
Twizy v nejvýkonnější specifikaci nabídne elektromotor o výkonu 13 kW (17 koní) a točivém momentu 57 N.m. Díky tomu zvládne cestovat rychlostí až 80 km/h a ujet na jedno nabití asi 100 kilometrů.
20
Fotogalerie

Světové metropole se připravují na nával elektromobilů. Co na to Praha?

Bičovat automobilový průmysl za znečištěnou planetu může jen absolutní idiot. Bohužel jich je tolik, že se pro nás motoristy tento svět změní brzy k nepoznání a na změnu je třeba se připravit.

Elektromobilita již není jen novodobé science fiction, ale pevně dané téma, o které se zajímá široká veřejnost i odborné kruhy. V dnešní době se věří, že elektromobily nahradí auta se spalovacím motorem a najdou se i tací, kteří jsou ochotni bez nátlaku tvrdit, že se jim již dnes dokáží vyrovnat.

Země, jako třeba Francie, Německo nebo Velká Británie dokonce již stanovily datum, kdy nebude možné vjet se spalovacím vozem na některé silnice. Dojde k tomu však až po tom, co se ceny elektromobilů vyrovnají těm tradičním automobilům, což se odhaduje někdy okolo roku 2025.

Dnes najdete téměř ve všech nabídkách automobilek nějakou formu elektrifikace. Někde je to mild-hybrid, který ani nepoznáte, a někde je to čistá flotila elektromobilů, jako například u Tesly nebo Rivianu.

Zatímco se světové metropole pomalu připravují na nával elektromobilů, může si český občan všimnout, že u nás se již sem tam taky nějaký objeví. Dle Jiřího Fremra, místopředsedy energetické sekce Hospodářské komory města Prahy, by se mělo naše hlavní město již připravovat.

„Spuštěná prodlužovačka z okna rozhodně není a ani nemůže být řešením. Je třeba odhadnout, jaký v budoucnu bude podíl elektromobilů na území Prahy. Město od začátku musí mít vytvořenou cestovní mapu, která ho postupně připraví až na stoprocentní podíl elektroaut v jeho ulicích. V rámci této mapy je nutné mít i dlouhodobý výhled ohledně energetické náročnosti nebo potřeb trafostanic. Rovněž je nutné sjednotit povolovací proces, dílčí kroky je nutné koordinovat památkáři a dalšími účastníky řízení.“

Elektromobilita je jedním z pilířů budoucích moderních metropolí. Pokud si tedy Praha chce udržet tento status, bude muset začít jednat. Stavět nabíječky, rozvádět nové sítě, připravit energetické společnost, zařídit programy na sdílení aut a vůbec všechno, co teď lidé používající papírová brčka rádi řeší.

Současný trend je elektromobilita. Co přesně bude za ta léta, kdy nám automobilky a příznivci elektromobility slibují onu kýženou zelenou budoucnost, ale přece nemohou vědět ani oni. Zatím tedy jenom víme, že Porsche Taycan půjde na dračku, a že některé elektromobily se už dají celkem normálně používat

A postupem času na tom budou lépe a lépe. Ujedou pět set kilometrů na jedno nabití a nabijí se za pár hodin (některé už to zvládnou teď). Právě na to je Prahu potřeba částečně připravit, protože se odběr energie znatelně zvedne. Odpověď na otázku, kde vezme Praha všechnu tu energii, visí pořád ve vzduchu. I proto vám nemůžeme tvrdit, že tu budeme všichni jezdit do pár let elektromobily, protože bychom vás jen tahali za zásuvku.

Doporučujeme

Články odjinud